Hur jämföra löner mellan storstäderna justerat för levnadskostnader?

Hur jämför ni löner mellan storstäderna (Stockholm, Göteborg, Malmö) om ni inkluderar skillnaderna i levnadskostnader? Finns det kanske ett enkelt sätt att göra det som jag inte känner till, eller använder ni kanske några mentala tumregler för att göra jämförelserna enklare?

Ett exempel med påhittade siffror: Om Malmö är 30% billigare än Stockholm så bör det innebära att en lön på 30k i Malmö är likvärdig med en lön på 40k i Stockholm?

Personligen bor och arbetar jag inte där jag gör av 100% ekonomiska anledningar! :slight_smile:

Men om man nu hade velat räkna strikt på det här och maxa köpkraft för lönen blir det snabbt väldigt komplext p.g.a den progressiva inkomstbeskattningen. Om man (hypotetiskt) har 30% högre bruttolön i medel i Stockholm och levnadsomkostnaderna är 30% högre, får man fortfarande inte lika mycket mer i fickan, netto. Beroende på vilket inkomstspann som avses.

Sedan får man i och för sig inte glömma pensionsavsättningarna som görs vid högre lönenivåer heller. Nettoinkomster och utgifter är inte allt…

1 gillning

Det finns ju nåt lunchindex som jag gissar är hyfsat applicerbart på mycket annat. 10% dyrare i matbutiker är iaf inte ovanligt säger min empiriska forskning och lokaltrafiktaxan är ett skämt i 08-land.

Nog bashat… det finns fler skivaffärer med billig vinyl som väger upp.

Lunchpriserna i Malmö har blivit helt galna, man hittar ju inte ens en falafel för 10kr längre :joy:

1 gillning