Har ni tips på hur man jobbar igenom förändring? Har ni några böcker eller viktiga psykologiska teorier man behöver ha koll på?
Är otroligt trött på alla bakåtsträvande personer när det gäller AI och skulle behöva jobba mer metodiskt och få dem att känna sig hörda. Jag försöker få alla att totalt tänka om hur de jobbar idag och bli nyfikna på framtiden. Just nu möter jag inte nyfikenhet från alla. Hur skapar jag nyfikenhet? Känner att det skapar frustration i mig att de inte fattar och tror det märks på hur jag kommunicerar.
Jobbar på storbolag med några tusen anställda och är en av de som använder AI mest. Har fått godkontakt med personer i höga positioner och coachar bland annat en VP och några directors, de är nyfikna men skeptiska. Har säkert övertygat mer än 100 personer så det går framåt men det är långsamt. Just nu är jag rätt trött på att kämpa, de borde vara tacksamma att jag hjälper till.
Jag är genuint nyfiken på era tips. Jag är en nörd, inte en ledare. Men nu har jag fått en mer ansvar och flera befordran för mitt arbete inom AI. Jag har imposter syndrome men samtidigt frustration och hybris. Dålig kombo. Behöver få lite kloka råd från er. Har fått feedbacken att jag framstår som ödmjuk när jag lär ut och håller workshops men i skrift ibland framstår som för direkt och ibland lite för nonchalant/tondöv. Tror främst det är i text jag misslyckas. Har överlag fått väldigt positiv feedback, flera ger mig stort beröm.
Nyckeln är att se till att dina intressen alignar med deras. Släpp tanken på att folk borde känna tacksamhet, väldigt få blir glada över självutnämnda frälsare som ska förklara hur de ska göra sitt jobb.
Konkret: skaffa en position där du har mandat att driva AI agenda. Enklast genom att presentera ett bra business case för någon i “ledningen’ som kan sponsra detta.
Alternativt, öva på att utöva influens från sidan. 100 övertygade är ju väldigt bra! Analysera hur du gjorde det. Tänk på att människor är olika. Du kanske tycker de borde vara nyfikna på vad du har att säga. Så var istället nyfiken på dem och utgå från deras verklighet istället för att pusha på din.
Men fundera också på om du gör något som är bortanför ditt scope. På storbolag riskerar du uppfattas som en jobbig typ om du bara kör och kör. Så skaffa en relevant roll innan du gör några större insatser.
Du behöver kanske lära dig grunderna i förändringsledning / förändringsarbete?
Finns massor av material och utbildningar kring detta. Fokusera då på bitar kring hur man får med folk på förändringar.
Just de mjuka bitarna är svårt att läsa sig till, utan där kan det vara bra att ha någon coach eller liknande med erfarenhet där ni kan diskutera olika situationer du och coachen har stött på.
Tack dör att du påpekar att påvisa vad de har att vinna på det. Ska tänka på det mer. Så mer sälj alltså? Har nog tänkt att det inte behövts men du är inne på något. Hittils har väldigt många velat att jag håller i workshops men nu har jag börjar fokusera lite mer utanför ingenjörerna på eget bevåg.
Men fundera också på om du gör något som är bortanför ditt scope. På storbolag riskerar du uppfattas som en jobbig typ om du bara kör och kör. Så skaffa en relevant roll innan du gör några större insatser.
Det gör jag absolut, men min chef uppmuntrar det. Men ska tänka på det du säger.. lurigt!
Hehe ja. Jag kan ingenting är bara en ingenjör som vill att allt går fortare..
Ja, du låter nonchalant och tondöv. Vet inte hur du är som person, men det låter ju som att du inte direkt är särskilt ödmjuk inför att du kan vara den som “inte fattar”. Om du inte har mandat att driva frågan, och det inte finns något bestämt eller uttalat från ledningen att dina kollegor ska använda AI på det ena eller andra sättet, så är det faktiskt så att de bara gör sina jobb. Du kommer inte göra dig populär om du ränner runt och försöker tala om för andra hur de ska göra sina jobb.
Mitt stora problem är att jag inte ser några större vinster med AI i det jag gör. Chefen har fått dille på digitalisering men kan väldigt lite om både AI och vad det skulle kunna hjälpa oss med. Så för mig känns det mest som han hittar på meningslösa saker för han tycker det är coolt med AI där det riskerar spenderas enorma summor till minimal vinst även risk för att resultatet blir sämre än nuvarande finns.
Är jag också, men det har inte hindrat mig för att bli bra för förändringsledning och processarbete. Säger inte att du måste bli expert inom detta, men där finns en del att lära sig hur man “hanterar” kollegor. Finns många överlappande områden mellan detta och leda folk i projekt och som chef.
Om du vill bli lyssnad på föreslår jag att själv börja med att lyssna.
Om du inte kan allt om varje roll och person på arbetsplatsen så kan det ju t om vara så att du lär dig ngt värdefullt.
Beroende på vad för team ni satt ihop så kanske de inte är så nyfikna av sig. Då är det nog bara att acceptera konsekvenserna av dina rekryteringsbeslut och anpassa strategin därefter. Förändringsarbete bygger nog sällan på “nyfikenhet” eftersom folk sällan har betalt för att vara nyfikna, de har betalt för att lösa sina problem och har ofta fullt upp.
Förstå istället vad som driver folket (det kommer variera mycket), och lär dig prata utifrån vad de värderar och deras problem.
Detta är en extremt felaktig bild och den jag bara blir provocerad på. Vad jobbar du med? Hur kan man få dig nyfiken? Vad har du fått för verktyg och träning? Ser samtidigt min tjej få helt galna förslag på hur de ska använda ai, de föreslår det för helt fel saker och ger inte rätt verktyg. Så undrar var du är i spannet.
Var hittar man sån träning? Blir nyfiken! Vad jobbar du med?
Utveckla gärna. Om jag ser att dem gör sitt jobb på ett oeffektivt sätt och de kan spara säg 10h per vecka. Hur säljer jag in det?
Ja det är samma på IT företaget jag jobbar med. Lite kejsarens nya kläder. Vissa arbetsuppgifter är tveklöst mkt hjälpta men många inte. Dessutom tillkommer många arbetsmoment om man bryr sig om kvalitet.
Alla säger “kvalitetskontroll behövs, det går inte att lita på detta.” I min erfarenhet slarvas det oerhört. Chefer presenterar nyckeltal som “AI” hjälpt dem med, där 3 sek räcker för att se att graferna är totalt felaktiga. Vi börjar se en backlash på det okritiska tänkande som präglad guldrushen hittills.
Okej, men är det din roll att övertala dina medarbetare att använda AI eller lära dem hur man gör? Innan skrev du att “din chef uppmuntrar det”, men det är ju inte samma sak som att det är ditt jobb att driva AI-implementering. Men du kanske är typ Chief AI Implementation Manager på företaget?
I slutändan så är det en chefsfråga om en medarbetare arbetsvägrar genom att ignorera direkta instruktioner, typ “Alla måste använda AI”. Det är inte ditt problem (om det inte är din arbetsuppgift), och att gå runt och se det som något du behöver bearbeta dina medarbetare för att få att hända kommer bara leda till mer stress för dig.
jag ger dig halvt rätt. Resonemangen är fortfarande, beroende på djup, tveksamma. Du måste kunna kontrollera. Kan du inte det, dvs det handlar om något du inte förstår, så är det hög risk för fel. Är det då viktigt att det blir rätt, då är det stor risk för skada snarare än nytta.
Enklare eller mindre viktiga resonemang, absolut.
Egentligen samma för sammanställning, eftersom det ju kräver förståelse.
Även för sök, eftersom även det bygger på förståelse.
Börja med att säkerställa att både du och din kollega delar den bilden. Steg 1 är att lära känna kollegan, det funkar inte att komma från sidan och säga att något är innefektivt hur sant det än är. Det bästa är att om du kan hitta ingångar där kollegorna själva uttrycker att de har ett problem.
Exempel: controller på finans beklagar sig över att det tar tid att sammanställa månadsrapporten. Här finns en ingång att sälja in Claude i Excel. Naturligtvis inte genom att hoppa in med “har du testat Claude”. Först behöver du få kollegan att känna att du fattar dennes problem. Helst ska kollegan också uttrycka att den söker en lösning.
Kolla in receipt pattern, tycker den gjort riktigt stor skillnad! Man behöver ha verifiering som du säger!
Nej, däremot är den som är ansvarig för det någon jag har kontakt med och en person som erbjöd sig att vara min mentor. De är väldigt tacksamma för mitt arbete.
100% jag pushar för kvalitet också. Tycker inte man får tumma på det
Det flesta vill kunna fylla sina arbetstimmar och göra så lite som möjligt. Att effektivisera för dem är att få mer att göra. Det vill de inte.
Det går tvärs emot vad såna som du och jag känner instinktivt. Det blir ju mindre att göra! Men det är sant för de allra flesta, vi är avvikande.
Man får vara lite manipulativ. Inte använda hemska ord som förändring och effektivisering.
Det bästa lockbetet är att hitta vad de avskyr att göra och kunna ta bort den delen. Hitta något de vill göra men inte hinner idag, se till så de får tid för det där roliga. Sånt gillar folk. Lyssna till dem och ha en “jag jobbar för din skull”- typ av inställning istället för “du gör fel” som de gärna hör även fast det inte är vad vi menar (eller, det menar vi ju).
Det är en realitet att inte alla är intresserade av utveckling/förändring. Att inse och acceptera det är nog första steget.
Jag har själv försökt driva fram olika förändringar på olika arbetsplatser. Förutsättningen för att det ska fungera brukar vara att:
Det är tydligt för alla varför förändringen är bra eller nödvändig.
Ledningen kommunicerar aktivt att detta är viktigt och ska prioriteras.
Ofta hör de här sakerna ihop. Många är väldigt ”lydiga och dumma” och gör det som de blir beordrade i tydlig form. Saker som kommer från sidan prioriterar de inte i samma grad. När tydlig styrning saknas öppnas möjligheten att obstruera och sabotera olika initiativ som man inte gillar, utan att det får några konsekvenser.