Hur kan jag omvandla mina illikvida tillgångar om jag vill sluta jobba?

Hej på er. Jag skulle uppskatta lite coachning på hur jag gör exit ur hela hamsterhjulet. Jag har varit intresserad av FIRE sen första jobbet för 20 år sen men när det sen kom fru, barn, villa så blev det liksom inte av.

Jag är mellan uppdrag som det så fint heter när man inte har nått att göra om dagaran och börjar fundera seriöst på att ta det lugnt på heltid och sitta med mina hobbyprojekt som inte behöver generara några pengar.

Mitt problem är att jag är 37 år och har väldigt lite cash. Jag vet inte hur jag på ett praktiskt sätt får till att jag kan växla mina tillgångar mot pengar att handla mat för. Det känns klumpigt att gå in på banken och försöka låna fem miljoner med det här som underlag…

Sammanställning av skulder:
Jag har en räntefri skuld på runt 250k för en bostadsförsäljning, och jag har ett obundet lån på huset vi bor i nu på 400k.

Sammanställning av tillgångar:
Mitt bolag har runt 1M i likvida tillgångar som jag kan ta ut enligt schablon eller som lön, jag har runt 5M enligt minpension.se varav 3,5M i min tjäntepension (mest LF global index) som jag kan ta ut vid 55 i nån form (och jag räknar med att på 18 år tickar det upp några hundra procent men vem vet).

Huset är värderat till runt 3.5M och bilen är väl värd kanske 400k. Jag har nån bitcoin som jag inte vet hur jag säljer också samt lite slattar på avanza och lysa med sparande till mig själv, frugan, och barnen (500k ish). Frun har förresten lite pengar undanstoppade men hon noll taxerar / tar ut lite föräldraledighet som annars brinner inne.

Vad gäller mitt humankapital så känner jag mig rätt pigg på att jobba deltid ett tag till om det kommer ett uppdrag eller ett jobb som känns spännande, jag är rätt bra på det jag gör.

Jag tror vi klarar oss på runt 250k/år om man drar åt svångremmen lite till.

Tacksam för tips på vad som ens går att göra, och vem kan ta kontakt med för att få hjälp att skapa en plan för hur jag trappar ner och checkar ut.

1 gillning

Du kan såklart ta ut utdelning ur bolaget till schablon, det är 209 550 kr brutto och då får du 167 640 kr per år. Det kan du väl göra i fem år då och då har du ju täckt en del av ditt behov.

Men jag ser inte hur du ska kunna omvandla någonting av det du har till pengar om du inte säljer det?

Huset kan man ju låna på, kan man använda nått annat som säkerhet eller är det bara miljardärer som får hålla på så? Jag vet inte heller, därför jag slängde ut frågan. Jag bad om ett möte med min bank, men de kommer nog bara klia sig i huvudet och säga åt mig att köpa deras fonder.

Såklart du kan låna på huset, förutsatt att du får. Man kan såklart ta ett lån då man fortfarande jobbar och har hög deklarerad inkomst, sedan köpa aktier med hög direktavkastning och använda spreaden mellan direktavkastningen och räntekostnaden för att leva på. Det är ju ingen riskfri strategi såklart.

Utmaningen om man antar att tjp räcker från 55 är väl att det är 18 år dit. resterande tid behöver hanteras och det låter som att du har för lite kapital och spelrum för att brygga den tiden. Sälja huset är ju en idé, det frigör ju en massa kapital men du behöver ju rimligen bo någonstans.

1 gillning

Det går kanske att låna på tillgångar. Väldigt lätt att låna på aktierna hos avanza/nordnet etc. Problemet är väl att du inte har så mycket att belåna, det enda är väl huset. Med andra ord, du har alldeles för lite pengar för att checka ut och bibehålla någon slags svenssonlivsstil.

Men lever man väldigt mycket billigare än vad det känns som ni är vana vid (mest bilen för 400k som underlag för känslan) går det nog att sluta jobba. Men dåliga marginaler blir det nog ändå. Med deltidsjobb blir det såklart en annan sak.

1 gillning

Hej. Välkommen hit.

Jag förstår inte vilket kapital du tänker leva på fram tills 55?

1 gillning

Antar att du menar någon fraktion.
Annars så är saken klar :grinning:

Uppfattar jag det rätt så kan du få ut 800 tkr från bolaget, 400 tkr för bilen och sen har du 500 tkr sparat. Så 1,7 mkr plus det du får ut vid försäljning av bitcoin (googla på hur du enklast säljer av bitcoin).

Så 250 tkr tillsammans per år?
Då behöver du förenklat 125/0,06 =2 100 tkr för att överleva fram till pensionen.

Min rekommendation är att räkna på vad ni verkligen vill/behöver spendera per månad. Jobba sedan deltid(/på den nivån du känner för) till du har jobbat ihop kapitalet som krävs för att brygga tiden till pensionen.
Sälj samtidigt av bitcoin samt eventuellt andra prylar ni har hemma för att skapa investerbart kapital istället för illikvida medel.

Vad säger din fru om dina funderingar?

Med tanke på det höga pensionskapitalet samt låga lån :clap: vid din unga ålder så ser det ljust ut för dig.

Sanity check: hur långt hade ni kommit på 20.000 kr/mån under 2024? Klarar ni att leva på den summan under 2025?

I min värld låter den budgeten lite optimistisk, framförallt om ni bor i hus. Om kylskåpet går sönder har ni inte råd att äta den månaden. Går en värmepump äter ni inte på ett kvartal.

2 gillningar