När ska man lägga om sin strategi? Ibland ser man inlägg där man förutsätts ha 50 miljoner + innan man gått i mål. Vad ligger er nivå på?
Jag hade tidigare tänkt att jag snart ska byta strategi, men har 35 - 40 miljoner kvar innan jag når 50 miljoner, vilket känns ganska avlägset.
Lite historik
Är 40år+ små barn, och en fru.
Jag räknar inte med att sluta jobba helt, men skulle vilja gå ner i tid. Om min fru och jag kraftigt minskar vår arbetstid kanske vi tillsammans har inkomster i form av lön på 10 000-15 000kr per månad efter skatt.
Jag har aldrig gillat att ta stora risker på börsen, men fått en skaplig slant när jag blivit utlöst ur ett bolag.
Vi har ca 12 miljoner i likvider och aktier.
Vi bor i ett hus där vi har en belåningsgrad på ca 25%. Privat pensionssparande på ca 1 miljon.
Utöver det får jag utdelning från ett bolag jag är delägare i, vilket ger 150 000kr - 200 000kr /år efter skatt (denna inkomst är ganska stabil om inte skatteregler ändras).
Jag räknar med att vi behöver 500 000kr - 550 000kr per år för att leva ett ganska ok liv. Är det för tidigt att lägga om nu?
Nu skiljer sig säkert förutsättningarna med olika kostnadsnivåer och annat, men Farbror Fri med familj (https://enkelboning.com) hade 7 miljoner när de klev av ekorrhjulet 2017.
Eftersom ni är så pass unga och med småbarn så hade jag nog tänkt att dra ner på arbetstiden så att löner plus utdelningen från bolaget går plus/minus noll mot vad ni konsumerar. Ev. om ni även räknar in en del av avkastningen på kapitalet i den ekvationen för att få en aptitlig deltid för er båda. Kanske 50% deltid och ha gott om tid med barnen?
När ni närmar är 55 och allt gått bra, barnen har fått styrfart, så kan ni sluta helt tänker jag.
Mycket kan hända i livet så bra att skapa sig marginaler. Tänker också att det kan vara bra att arbeta halvtid så kunskaper hålls aktuella och ni kan snabbt gå tillbaka till heltid om det mot förmodan behövs senare.
Alltså ett mellan stegs alternativ typ ”ha kakan och äta den” till hälften i alla fall
Du har med största sannolikhet tillräckligt med pengar, men frågan är mera emotionell vad du ska göra när du slutat? Jag gick själv ner till 80% arbetstid (då har jag inte samma levnadsstandard och kostnader som dig) och jag är nöjd med det. Kan vara svårt att få igenom med vissa arbetsgivare dock. Men det kan vara en start och känna på hur det känns.
Min tanke är inte att sluta jobba helt, men att kraftigt gå ner i tid. Kanske arbeta 40-50%, och få mer tid över till barn och andra nöjen. Jag tror inte det är bra att sluta jobba helt för tidigt. I alla fall om man inte har en hobby eller intresse som man kan lägga mycket tid på. Tycker mig se på de som lägger av att jobba tidigt att man snabbt blir gammal och att tiden på dagarna ändå inte räcker till (troligen pga av mycket lägre tempo).
Min fundering är på när man ska lägga om strategin, och ta mindre risk i sitt sparande?
Sitter ungefär i samma sits men är 53år och barnen snart 17 och 20 år. Mitt råd är gå ner i tid rejält NU under de slitsamma småbarnsåren. Det är NU ni har fullt upp med logistik, skjuts, fixa ny kläder/saker till växande barn, fritidsaktiviteter OCH att du NU lägger grunden för framtida relationen med barnen. Samma sak med er EGEN relation. Kör inte den i diket pga onödigt slit med två barn samtidigt som ni båda jobbar full tid även fast ni skulle klara er gott på deltid.
SEN kan du gå upp i tid när barnen blir äldre eller, gå ner ännu mer i tid om du vill osv. Ekonomin är nog i hamn oavsett med din set-up och din ålder. Även med knapp “styrfart” på jobbinkomster de närmaste 10 åren så bör ert akumulerade kapital ge er full handlingsfrihet framöver oavsett hur ni vill göra om 10-15år.
Och JA precis som du skriver man behöver nog något att fylla dagarna med även om ekonomin är tryggad. Sitter i gränslandet själv och fundera på hur mycket jag “villhöver” jobba och vad jag ska fylla dagarna med framöver numera då den ekonomiska pushen/moroten/pressen är mindre.
Jag är i liknande ålder och situation med den skillnad att jag inte får någon utdelning av något bolag(låter trevligt men i gengäld så har jag mer pengar i likvid och aktier.
Jag planerar också inom 5-10 år sluta arbeta och idén att göra det genom att gå ner på deltid tycker jag verkar vettigt.
Det jag dock inte riktigt blir bekväm med är att jag gärna(om ni nu inte missförstår mig) skulle vilja tryck-testa mina tillgångar under en lågkonjunktur eller börskrasch innan jag tar steget. Så det är nog mitt råd till dig TS, ge det 1-2 år till och så kommer kanske den där nergången som alla springer runt och varnar för. Om man klarar den så borde det vara grönt ljus för FIRE
Ja, du bör troligtvis kunna gå ner i arbetstid, men för säkerhets skull börja med att betala av bostadens lån.
Har du 25% belåning på en bostad som kostade 50 millioner eller 1 million? Det gör stor skilnad!
Har du skulder på 25% av 50 millioner, då är dina skulder lika stora som dina tillgångar och du kan inte gå ner i arbetstid och samtidigt plocka ut en halv million per år av ditt kapital.
När skulderna är kvittade kan du konstruera en portfölj med en risknivå som passar din personliga riskaptit och önskemål om avkastning.
Många kloka tankar! Jag tror definitivt på att gå ner i tid för att minska stressen och öka kvaliteten i tiden med barnen.
Jag sitter nu med ganska mycket i likvid, ca 9 miljoner. Jag ”pytsar” för närvarande in ca 60 000kr per månad i lysa. Vid en nedgång tänker jag troligen öka på det beloppet.
Jag känner mig lite orolig för att gå för hårt in i om det kommer en sättning. Jag får 1.5 - 2% avkastning på det jag har i likviditet just nu vilket inte är så mycket, men pengarna är ganska säkra.
Jag räknar med att huset är värt ca 4miljoner (även om senaste värderingen säger 5 miljoner, vilket jag inte tycker låter långsiktigt rimligt).
Jag tror också att du/ni har de ekonomiska förutsättningarna att dra dig/er tillbaka/dra ner på jobbandet. Jag utgår ifrån att du har synkat med frun och fått hennes syn på det hela.
Jag tror inte man ska dra ut på det för länge för att det finns visa saker som man kanske vill göra som man inte kan göra om man väntar ytterligare 5 år eller så. Tänker mer på om man är sportintresserad och andra fysiska aktiviteter.
Sen som andra varit inne på. Tiden med barnen är ovärderlig för bägge parter. Går man ner i tid så blir man förhoppningsvis också lite mindre stressad som gör att man är mer harmonisk, tar sig tid etc. Men det beror så klart på hur stressad och hur mycket man jobbar nu.
Jag hade satt min target till 10 miljoner förut, men höjt den till 15 miljoner nyligen.
Jag har ca 3 miljoner på börsen och sparar ca 50k per månad nu. Eftersom jag är 38 så räknar jag med att sluta jobba eller gå ner i tid avsevärt innan jag fyller 50.
Detta beror på hur börsen går under tiden.
Familjen borde klara sig på 1 miljon om året (ca 80k per månad), vilket motsvarar 7% avkastning på 15 miljoner.
Räknar man istället 80k och bara delar 15 miljoner på det klarar man sig 15-16år, om man bara nallar av kapitalet.
Så med nuvarande förutsättningar siktar jag på att sluta jobba vid 50.
Bra att du planerar, det väcker dock några frågor som jag sedan tidigare också funderat över vilket du kanske redan tänkt på
Att gå från 3 till 15 miljoner med 50k i sparande när vi i princip kan vara helt säkra på att det inom en 5 års period kommer ske en större krasch eller sättning där du kommer vara långt ifrån några 7% i avkastning. Blir inte det ganska utmanade under den kommande 12 års perioden?
Vad gör du om du efter att du fått ihop de 15 miljonerna hamnar i en situation där du behöver mer än de 80k/mån ? Ex köpa ett hus, en bil eller båt. Tänk på att det kan vara svårt att få något rimligt lån utan fast jobb och inkomst även om du 15 miljoner på banken.
För mig ligger dessa frågor lite som en blocker för mig att gå till FIRE. Jag har pengarna men är helt ärligt för snål för att låsa fast dem i en penga-maskin som i praktiken bara ersätter min vanliga anställning. Nu gillar jag förvisso mitt jobb väldigt mycket och det är dessutom relativt fritt och rimlig arbetsbörda. Kanske är det värt det om man inte gillar sitt jobb och arbetar långa och hårda veckor.
Hur kan vi vara helt säkra på att det kommer en större krasch eller sättning inom en 5års period?
Tittar jag på min portfölj förra året gick den 43% eller nått sånt och i år har den nu gått 37% till dagens datum.
Så att räkna med en 7% över en längre tid tror jag inte är fel. Med lite mer risk och lite intresse i marknaden kanske man till och med kan få upp den till 8% eller till och med 10% över tid.
Skulle man ha oturen att den blir en större nedgång precis när man tänkt sluta jobba, så kanske man får tänka om och jobba något/några år till, för att rida ut det.
Men över tid kommer marknaden gå upp, det är nog ganska säkert.
Att man inte kan ta samma krediter när man saknar inkomst finns flera sätt att lösa och jag tror att ju mer folk generellt jobbar på andra sidan jorden och många söker FIRE livet, så kommer banker och kreditinstitut få anpassa sina affärsmodeller.
Om man köper ett hus och man betalar 5 eller till och med 10 år ränta samma dag man flyttar in, så borde det nog ses som en säker lösning. Även om det inte gör det idag.
Finns ju flera som har sina aktier och sitt sparande i ett AB bolag eller ett HB bolag också. Tror inte man ska fastna i detta för mycket med att sakna inkomst på pappret.
Slutligen likt dig så gillar jag mitt jobb och trivs jätte bra. Jag vill gå till kontoret och jobba när jag vaknar. Det är få förunnat att ha den känslan och kanske därför man lyckas och gör bra ifrån sig. Blir som en positiv spiral.
Så även om jag vill sluta jobba 9-18, så är det klart ja kommer göra något med all tid, inte bara sitta på altanen
Kan bara rekommendera att ta ledigt ett tag så kommer de dyka upp både möjligheter och inspiration att göra saker.
Jag vet att alla har olika levnadskrav, men skulle även vilja tipsa om vid omläggning av ekonomin, gå igenom vad ni gör av med pengar på, mindre jobb gav för mig rejält mindre utgifter utan att avstå nåt.
Tror många överskattar behovet av sina kostnader och går för sent.
Jag tänker lite grann tvärtom här. När jag sitter på ett kontor och arbetar så är jag ganska billig i drift. Men om jag får en massa ledig tid så kommer jag vilja fylla den med saker, resor och aktiviteter som kommer vara dyrare än att jobba 40 timmar i veckan.
Detta gör även att det där att räkan på utgiftsposten i förväg blir oerhört svår eftersom jag kan inte utgå ifrån hur utgifterna ser ut när jag jobbar. Det blir lite moment 22 över det hela vilket gör att man tar det säkra och fortsätter jobba istället. Och om och när jag väl tar steget till FIRE så får min grova uträkning på årsutgifter bli min månadslön*12 + lite buffert.
Lägger jag ihop skatt, bensin, mat och kläder och extrabil som jag betalade när jag jobbade som jag inte betalar nu så vart skillnaden enorm, bor man bredvid jobbet och har lön under brytgränserna är de säkert mindre vinst än för mig.
Att man inte längre sparar varje månad blev ännu en rejäl utgift mindre
Men som med allt är alla olika, vissa vill ha stor båt ny Porsche och äta middag på finkrog, då kanske man måste ha 100 mille, men jag har inga såna behov så jag kan då gå tidigare.
@Dabj Får jag lov att ställa en följdfråga på detta? Sitter inom kort möjligen i samma sits som du, dvs en större likvid som ska placeras men jag tänker också i samma banor som du kring att invänta en sättning innan jag börjar pyts in större summor. Är nöjd om jag lyckas förvara pengarna utan att inflationen äter av dem. Hur har du placerat för att nå motsvarande 1,5 - 2% avkastning?
Vi har dom placerade/utlånade till företaget. Detta är dock en kortsiktig lösning och jag behöver snart använda mig av vanliga konton med 0.5-0.8% ränta.