Hej!
Har någon av er duktiga företagare som hänger här inklusive Jan någon idé om hur man kan finansiera marknadsföring/reklam?
Jag är inte insatt utan spånar åt en bekant. Vad finns där för möjligheter, avdrag, bidrag eller annat tips för att bekosta förhållandevis dyr marknadsföring?
Svårt att säga utan att veta något mer. Jag brukar alltid tänka så här:
- Vems kund har nytta av min tjänst eller produkt?
Den leverantören kommer nämligen ha ett eget incitament kring att hjälpa till. Ett ställe att börja på. Det andra som jag brukar tänka är:
- Sälj skinnet innan björnen är skjuten
Om ni kan lyckas att sälja ett antal produkter / tjänster då har ni ett proof-of-concept. Särskilt om ni kan gå med vinst på varje enhet. Då brukar det gå att låna pengar på ALMI eller gå till investerare.
Lycka till!
Tack Jan för ditt värdefulla inspel. Det gav mig ytterligare någon idé iaf. Jag har en lysande idé sedan innan men den är ganska kostsam i förhållande till omsättningen.
Jag gillar björnskinnet men det kan vara svårt att tillämpa i detta fallet,
företaget är ca 30 år gammalt och säljer personliga tjänster men eftersom många jobbar hemifrån nuförtiden har det blivit lite folkglest i området.
Det viktigaste är att visa hur man mäter vinsten. Det vill säga om du kommer till mig och säger att 100 kr investerat genererar 150 kr i vinst, så kommer det ju inte vara några problem att få kapital. Det är ju så duktiga bolag arbetar.
Lycka till!
Du kan göra mycket marknadsföring helt gratis vid nya sociala mediaplattformar så som Tik Tok och Linked in. Facebook och instagram funkar också men är svårare p.g.a att många företag letat sig dit. Allt beror dock på verksamhet och målgrupp.
Många tänker att det är oseriöst eller “inte för mig” men det är exakt vad företag sa om facebook för 5-10 år sedan och exakt vad företag sa om internet för 25 år sedan.
Early bird gets the worm.
Tack för tipsen Fredrik!
Jag ska framföra även detta, jag tror att Facebook har varit på tapeten tidigare.
I detta fallet handlar främst om att synas i ett stort företagsområde och hyffsat nära en universitetsdel. Stadsbor är självklart också välkomna men det brukar vara svårt att locka dem från centrum då tjänsterna finns i överflöd där.