Hur kan man trygga tillgångar mot hot?

Om någon hoppas på julafton för konspirationsteorier så måste jag göra er besvikna. Detta är inte en prepper-tråd, eller?

Rika tillsammans tar på ett föredömligt sätt upp alla möjliga frågor om privatekonomi. Om jag inte missat något så utgår varje ämne dock från kända och ”normala” förutsättningar. Jag har naturligtvis ingen kritik mot detta, men det finns utrymme för ett mer spånande och spekulativt avsnitt. Vad kan hända t ex vid en valutakollaps (USD, EUR, GBP, SEK m fl). Hur kan man diversifiera för att skapa motståndskraft mot oförutsedda ekonomiska scenarier som hyperinflation? Fast egendom, t ex skog? Guld? Konst och antikviteter? Annat? Denna utgångspunkt skiljer sig mot den traditionella inriktningen på avkastning.

Om detta korta inlägg väcker intresse och nyfikenhet så kanske det kommer ett avsnitt med en eller flera gäster som får spåna fritt. Gärna med deltagare från olika kompetensområden.

Tack!

Finns även ett bra avsnitt med Zino om detta:

1 gillning

Vad gäller guld som investering och försäkring tycker jag det här inlägget är bra. Täcker till och med fast egendom till viss del. :slight_smile:

1 gillning