Hur kan privatleasing vara så förmånligt?

Jag tror väldigt många kommer få en chock när de lämnar tillbaka bilarna och räkningen för ”onormalt slitage” tillkommer. Vänta bara!!

De tycker ju att ha hund i bilen är onormalt slitage mm ( vilket det kanske är men många har ju burar idag) hur eller hur… ganska många har hund idag.

Ang elbilar:

Säger även som någon annan påpekat… alla KAN inte ens köpa en elbil för runt 500 000kr. Det kommer bli problem.

Min kollega köpte en hyundai för över 400 000 , det är inget som lockar mig iaf:( sorry!

Förstår inte riktigt vad är så förmånligt med privatleasing.

Med privatleasing betalar man circa 50% av bilvärde efter bara 3 år och 4500 mil. Jag har aldrig tappat så mycket på en bil även efter 6000 mil.

1 gillning

Dom 50% av nybilsvärdet du betalar inkluderar ju ofta t.ex serviceavtal, vinterdäck, försäkring.

Har du dessutom 400 000kr investerade med 10% avkastning varje år är det 120 000kr under en tre års period…

4000kr/mån * 36 månader = 144 000kr

Inte jättestor del som landar på dig efter tre år, tar man i så kan man ju räkna att betala totalt 25 000kr i slitage kostnader under leasingen.

Man verkar ju inte göra det. Inte på elbilar i alla fall, och jag förstår inte hur dem gör det. Jag vet inte hur marginalerna på elbilar ser ut i jämförelse med ICE bilar.

En ny elbil med pris på uppåt 500 000kr kostar liksom 4000 i månaden att leasa och då ingår försäkring. Det är det jag inte riktigt kan förstå och därav tråden.

Farligt att räkna så, för om börsen gör 10% minus varje år under samma 3 årsperiod (inte omöjligt) så blev ju leasingen jäkligt dyr haha

1 gillning

Service kostar inte så mycket de 3 första år och kan också vara i nybilpris (t.ex subaru, renault, etc.). Jag betalade circa 3500kr för 3 år service inkl. torkarblad på min Passat.

Försäkring är också ganska billig med bara halvförsäkring på en nybil.

Vinterdäck är oftast en tillvall och kostar också jättemycket på leasing.

Man kan också investera med en billån med restvärde. Förresten, 120 000kr avkasting före skatt dock.

1 gillning

Detta stämmer absolut inte generellt. Jag privatleasar min Peugeot E-2008 med 4500 mil/år för 2599 kr/mån inklusive service på 150 kr/mån och däck för ca 150 kr/mån. Vilket ger en värdeminskning på 2299 kr/mån eller 82 764 kr på tre år. Bilen kostar 405 000 kr ny (eller 335 000 kr efter avdragen bonus). Det motsvarar en värdeminskning på 20.4% (eller 24,7% efter bonus).

Det är viktigt att vi håller oss till fakta i diskussionen.

1 gillning

Nu hade du otur när du tänkte. Du slår självklart ut avkastningen på mycket längre tidshorisont. Jag har till exempel haft privatleasing sedan 2010 och är nu uppe i 11 år och har tänkt fortsätta med det i minst 11 år till och låta mina pengar jobba.

Ja jo, men det är lite det jag funderar på, om privatleasing kommer vara lönsamt även i framtiden, eftersom jag inte ser hur dem kan göra pengar på det. Är det bara ett marketing trick för att sälja bilar (till förlust) för att få folk in i hela “månadskostnadsträsket” för att sedan höja priserna i takt med att det är möjligt. Eller vad är det frågan om egentligen?

Har haft vår Zoe i snart tre år på leasing för ca 3600kr/mån och skall bytas i början av nästa år. Även jag tycker det verkar vara orimligt billigt mot att man tidigare fick köpa sin bil för ett par hundratusen + allt som numera ingår i leasing.

Samtidigt tycker jag det är underligt att Volvo (Care by Volvo) kör ca 8000kr/mån för en XC40 recharge. Förvisso en större bil men mer än dubbelt mot vår Renault är ändå saftigt.

Svårt att veta riktigt vad ett rimligt listpris för kontantinköp av bil respektive leasing är? Om jag bortser vad handlaren gör med bilen efter jag lämnar tillbaks den är det då fortfarande en dålig affär att betala 3600kr/mån inkl allt för en andrabil?

Förstår inte hur ett exempel på en bil kan vara generellt dock. Dessutom ser jag att e-2008 kostar 3623 kr/mån med försäkring och vinterhjul hos Peugeot just nu (3100 kr/mån utan tillval).

3100x36=111600 kr + 70 000 bonus = 181600 kr vilket är 45% av 405000kr. Som sagt circa 50% beroende på märke, model, osv.

Tittar man på en Enyaq som kostar 480 000kr då blir det minst 4900 kr/mån (utan vinterdäck och försäkring, bara 1000 mil/år).

1 gillning

Vad är faktiskt inte lönsamt är 70 000kr i bonus. :grinning:

Ja den lär ju försvinna i takt med att man tappar skatteintäkter från bensin/diesel

Ska vi gå på listpriser eller verkliga priser? Det pågår ju ständigt kampanjer. Jag var till exempel in på Audi i tisdags och provkörde en Q4 E-Tron. Den finns på Audis hemsida med start från 5245 kr/mån med 1000 mil/år. Jag fick ett affärsförslag på 4807 kr/mån inklusive 1500 mil/år, mytsvart metallic och assistanspaket plus. Du kan inte surfa in på en hemsida och tro att du har verkliga priser. Det funkar tyvärr inte så.

Edit: Jag kan tillägga att jag först fick ett erbjudande på min E-2008 på 2990 kr/mån (i mars i år) och prutade ner det till 2599 kr/mån med säljaren eftersom en annan Peugeot-handlare just då erbjöd mig det lägre priset men jag handlade hellre i min hemstad.

Som du vill så länge du jämför rätt. Om du räknar med en rabatt på leasing måste man också ha en rabatt på nybilspriset… Annars jämför du päron och äpple.

1 gillning

Du har rätt, I stand corrected. Men för att hamna på 50% med min E-2008 så måste jag alltså pruta ner nybilspriset från 335 000 till 165 528 kr.

Edit: Eller pruta ner Audi Q4:an från 511 000 till 346 000. Kan bli svettigt.

Personligen så ser jag leasing inte endast som att jag betalar för en bil. Jag avskyr att sälja bilar, bland det värsta jag vet då jag kan ytterst lite om dem och får lägga tid på att träffa och förhandla med okända personer som bara vill betala så lite som möjligt.

Bättre då att betala för en tjänst som erbjuder mig transport i en modern bil för en månadskostnad. Vad bilen är värd efter leasingtiden blir då helt ointressant för jag har helt enkelt bara en löpande månadskostnad som man har för andra tjänster eller varor som man betalar för. Om man sedan kan ha kort bindningstid som ex Lynk & Co så blir det ännu bättre.

1 gillning

Om du vill räkna med real life priser då måste du också räkna på att en bil faktiskt tappar circa 25% efter 3 år inte 50%.

2600x36=93 600kr

Om 93 600 skulle vara 25% då blir nybilspriset 374 400 eller 444 400 utan bonus vilket är redan högre än listpris just nu. Alltså ingen julklapp.

Leasing firman går så klart aldrig minus, finns ju några nackdelar jag kan tänka på:

• billigaste priset är förmodligen för 1000 mil/år vilket är inget. Vad ska du göra när du når upp de? Betala 3x extra milen? Tar bussen?

• vad händer när du orsaker skador?

• vad om du förlorar jobbet under de 2 / 3 års kontraktet? Betala jackpot

• ska du köpa bostad i de 2 / 3 år? Var redo för krångel med banken

• har du byggt upp en skadefrihet under några år och får rabatt på din försäkring? De försvinner igen när du kör 3 år med lease

Och vad förlorar man på 3 år som lease firma? Om man kör 3x 1000 mil? Bara byta olja och ingen större ingrepp, finns inte så mycket värde minskning på den bilen

Om man har en familj och man vill en större bil
C-segment och uppåt kan jag inte tänka mig att allt är så billigt

1 gillning

Jag tänker ”if it sounds too good to be true, it normally is” :grinning:

Jag hade läst det finstilta väldigt nog för att förstå riskerna med att de kan höja månadsavgiften, ta ut dolda avgifter och om de kan sänka restvärdet markant, samt hur dispyter löses så att man inte står rättslös eller med en dyr tvist i framtiden.

1 gillning