Javisst, men jag kör inte Ryssland specifikt. Jag bränner av mitt krut som vanligt på månadsbasis.
Däremot tycker jag ofta snacket om procent upp och ned blir fel när man pratar om större förändringar. En uppgång på 50% följt av en nedgång på 33% är ju samma sak. På samma sätt som att en nedgång på 50% kräver en uppgång på 100% för att landa på noll igen.
Jag har inga problem att framförallt se det över tid. Mitt inpass var ju ett svar till Jacke som ville ha det till att det mesta var inhämtat redan (så tolkade jag honom iaf) men så är ju inte fallet:
Aha, då är jag med hur du menar. Jag kommenterade mest det utifrån börsvärdet i stort och Jackes kommentar. Jag har inget behov av att det är lika egentligen utan kan reta mig på exempelvis media kommenterar med “ras” och “rusning” och häver ur sig siffror som gör att många lätt ser det som enkel addition och subtraktion.
Börjar få känslan av att det här kommer bli utdraget (kriget, alltså). Mycket av påverkan på ekonomin kommer att avgöras av vilka fortsatta sanktioner som kommer (SWIFT eller inte) och Rysslands svar på detta. Det kan hända att energisektorn påverkas mindre än jag trodde, vilket i sin tur skulle innebära en mindre påverkan på inflationen. Vi får väl se. Är inte riktigt lika negativ som jag var innan.
Vi har en helt ny säkerhetspolitisk situation som kommer vara med oss under många långa år framöver. Den senaste tillkom efter andra världskriget och modifierades efter Sovjetunionens kollaps.
Det är nu en möjlighet för EU och NATO att tala med maktspråk direkt mot makten i Ryssland. Stäng ute Ryssland och ryska företag från omvärlden. Tvinga dem att handla med Indien, Kina och Asiatiska länder istället, men inte inom det system som hanterar pengatransaktioner. Det och mer direkta förbud att flyga över EU/NATOs territorier och förbjud att köpa/sälja ryska produkter överlag. Det kan få Putin att tänka om med sina planer.
Framöver ser jag det här som en fantastisk möjlighet att skynda på omställningen till fossilfri energiproduktion inom hela EU-området. Det är som att ta drogen från någon som är beroende och påtvinga en avvänjning. Det gör jäkligt ont, men det kan också bli väldans bra. Det kan dirigera om pengar som i sin tur påverkar börsen och fortsätta skapa den eviga tillväxten.
Jag gissar att viljan att satsa på ny kärnkraft precis ökat avsevärt den senaste tiden. Jag är för vindkraft och solceller, men realistiskt kommer det krävas mer kärnkraft om vi ska bli kvitt fossilberoendet i närtid.
Känns ju som ett ev framtida medlemskap måste beredas under stor sekretess om NATO inte godkänner medlemmar som har pågående konflikt. Annars kan man räkna ut vad som händer.
Vem vet vad planen är för Putin efter Ukraina, för nog har han en plan för sitt imperium. Kanske andra länder han måste gå in i för att “skydda” Ryssland från NATO.
Just nu skyddar Ukraina Europa, ju svårare seger för Putin desto svårare får Putin att ta ytterliggare steg någon annanstans.
Vad tror ni, kommer väst stänga ute Ryssland från SWIFT? Det verkar ju vara det enda sanktionsvapen som möjligen lär bita (lite mer i alla fall). USA verkar vara på, Italien och Tyskland emot. Det spekuleras fram och tillbaka kring om väst kommer att kunna enas kring det här… vad tror ni?
Anledningen till att jag frågar är att jag känner att SWIFT eller inte kommer vara rätt avgörande för hur stor påverkan på världsekonomin Rysslands invasion av Ukraina har på sikt.
Tackar. Men Tyskarnas uttalande känns inte riktigt förtroendeingivande (om man nu är för hårda sanktioner). Hela tanken med att köra SWIFT-sanktioner är väl att ta i med storsläggan mot hela landets ekonomi?