Hur kommer börsen reagera vid konfliktupptrappning i Ukraina?

Håller med, men de kommer kanske vika ner den hållningen om de är ensamma om den.

Ryska banker utesluts från Swift:

Givet att detta träffar ryska företag som exporterar gas lär det kännas för hela världsekonomin. Den som gillar trading kan ju köpa en bearprodukt med hävstång på DAX. För det lär gå söder ut på måndag på tyska börsen gissar jag. Detta då Tyskland är beroende av rysk gas som inte lär flöda efter detta.

Detta är så klart helt rätt rent politiskt.

Ska bli intressant att följa. Hoppas bara detta biter ordentligt och aldrig släpper taget.

Är det bara jag som undrar varför detta händer?

Vad vet Roman som inte vi vet?

Ska också bli intressant att se hur börserna utvecklas i veckan. Slutet av förra veckan var inte blodrött på något sätt, så vad gör marknaden av det som har hänt under helgen?

Jag är lite med Team @Jakke. Börsen kan gå upp, börsen kan gå ner. Ingen vet längre än terminerna. Långsiktigt är en global, bred och billig aktieindexfond bäst.

Bear (och bull) cert ger intradagsexponering. Så då får man bara exponering från öppningskurs till stängningskurs.

Swift uteslutningen kommer vara känd info innan öppning imorn, så man lär missa rörelsen fullständigt orsakad av det med ett bear cert.

3 gillningar

Sägs att ryssarna bara kommer över till det kinesiska systemet CIPS istället men det är inte särskilt stort så är väl inte så bara även om det skulle göra handel möjlig, om än mer omständlig.

Att slänga ut ryssarna från SWIFT är naturligtvis helt rätt och kommer säkert sega ner den ryska ekonomin rejält.

Men den riktiga bomben här är ju sanktionerna mot ryska centralbanken. Om von der Leyen får som hon vill så kommer alltså ca 70% av ryssarnas valutareserver att gå upp i rök. Helt absurt.

Finns det en ELI5 på exakt vad de skulle göra?

Han är en oligark som står nära Putin. Enligt pratet som pågår är det oligarkernas tur att hamna på sanktionslistan. Då fryses alla deras tillgångar utanför Ryssland. Som exempelvis ägandet i en viss fotbollsklubb eller världens näst största lyxyacht.

2 gillningar

Tur att jag inte sysslar med trading. :rofl:

1 gillning

Rimligt. Hoppas detta röker ut alla oligarkpengar ur Fifa också. Världsfotbollen skulle må bra av mindre korruption och smutsiga pengar.

3 gillningar

Det går bara spekulera, men min gissning är att vi kommer se en krasch i Rubeln och kanske en bankrun.

Jag håller helt med att det här är den stora grejen. Jag tror att Putin hade förberett sig på SWIFT-grejen och förberett sig från 2014 på att det kunde hända och proppat upp centralbanken. Läste någonstans att de hade 600 miljarder dollar i valutareserv. Det kommer man ganska långt på. Men om dessa försvinner, då står man där med rumpan bar - särskilt om inte kineserna hjälper honom.

Problemet med kinserna enligt min amatörtolkning är att de inte är jätteglada på honom. Är det något kineser hatar så är det att tappa ansiktet och det Putte fått dem att göra. Jag tänker främst på att deras flip-floppande senaste dagarna och att de inte lade veto i FN.

3 gillningar

Det ärliga svaret är att det här är ett så pass omvälvande ingrepp att ingen riktigt vet vad som kommer hända.

Men logiken är ungefär att i alla moderna ekonomier så förlitar sig medborgarna på att de vanliga bankerna ska kunna backa upp deras pengar, samtidigt som bankerna förlitar sig på att centralbanken ska kunna backa upp deras pengar.

Vad sanktionerna gör är att kraftigt begränsa centralbankens möjligheter att betala ut pengar till de vanliga bankerna, vilket i sin tur kraftigt begränsar de vanliga bankernas möjligheter att betala ut pengar till medborgarna.

Hur svarar medborgarna på det?

Baserat på fundamenta så är det troliga utfallet bankrusning och totalhaveri för rubeln. Men den här typen av sanktioner har alltså aldrig applicerats på en ekonomi av den här storleken förut, så det är inte direkt så att man peka mot någon beprövad erfarenhet för att säga vad exakt som kommer hända.

En lite mer utvecklad förklaring kan man finna t.ex. här:

Central-bank sanctions are a weapon so devastating, in fact, that the only question is whether they might do more damage than Western governments might wish. They could potentially bankrupt the entire Russian banking system and push the ruble into worthlessness.

1 gillning

Vilket bra svar, tackar!

1 gillning

Om oligearkerna blir sanktionerade.Betyder det inte en uppstigning av diesel och bränsle?

“According to research firm Techcet, Ukraine supplies more than 90% of the U.S.’s semiconductor-grade neon, a gas integral to the lasers used in the chip-making process, while Russia supplies 35% of the U.S.’s palladium supply, a rare metal that can be used to create semiconductors.”

Känns väldigt signifikant. Kvalificerade reflektioner på detta?

1 gillning

Inflationen blir nog värre, gör lite ont att ha pengarna på sparkontot nu, hoppas verkligen på att vi hittar boende snart så vi kan sätta sprätt på pengarna.

Används inte palladium främst för katalysatorer? Kan tänka mig att det finns någon användning inom halvledare men det är inte kritiskt. Angående neon för lasrar försökte jag hitta vad dom faktiskt används till och får fram att det mestadels är till att etsa “wafers” så att dessa märks.

För litografi tror jag det är vanligaste är att man använder UV.

I artikeln verkar inte branschorganisationen särskilt oroad just nu åtminstone.