Har hört att det diskuterats om att Europa måste bli mer självförsörjande på metaller som behövs för en grön omställning. Till exempel bryta lithium i Portugal. Kan tänka mig att den typen av projekt kommer få högre prio.
Har någon sett vad Ryssland har svarat på sanktionerna? Jag är lite in the blind med två ungar hemmavid på helgen… personligen tycker jag det är bra att man tar i ordentligt, utan att skicka trupper, och tror att ökad inflation (mer än marknaden räknat med innan) kommer som ett brev på posten under 2022-2023. Men betyder det per automatik att centralbankerna måste höja räntan? Det är ju inte så att det är överhettning som är problemet… eller måste man agera ändå? Tänker jag fel?
Ryssland har precis höjt beredskapen hos sina kärnvapentrupper bland annat på grund av sanktionerna. Det är ett hot.
Vad tror ni om börskurserna imorgon? Tycker det kan gå hursomhelst just nu. Falla skarpt på morgonen och sedan gå plus innan dagen är slut tänker jag.
Rejält ner. Situationen har blivit klart allvarligare under helgen.
Hoppas de kastas ut ur EU. Det går inte att ha kakan och äta den samtidigt.
Då så. Månads sparandet ska ändå in imorgon. Blir mer LF Global indexnära.
. Viktigast av allt är att västvärlden får ordning på Putin…
. Börsen sköter sig ändå själv långsiktigt 
Det var väntat ändå. Den mannen brukar göra allt annorlunda än normala människor
. Varför skulle han aggera annorlunda den här gången
? Han gillar sticka ut.
H-e! Tror vi kommer får se en historisk FX-öppning imorgon. Spreaden på USD/RUB är just nu (kl. 22:52) 81/141 på Revolut…
Kan hända att den ryska ekonomin imploderar imorgon. Den stora grejen är inte SWIFT - det är att man överväger frysa den ryska centralbankens tillgångar.
Så tråden om kärnvapen blev extra relevant. Finns inget att förlora. Eller tillochmed vätebomb (implosion).
Tyvärr… ![]()
![]()
Här har vi SEB:s makro outlook för idag:
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/23441
With sanctions on Russia’s central bank in the pipeline, there are signs of a bank run in Russia with people lining up for hours to withdraw cash and exchange their rubles for hard currencies. It appears that Russia will experience a full-blown financial crisis. Exact exchange rates are difficult to get (the websites of many Russian banks and government ministries are down after the group Anonymous called on hackers across the world to target Russia), but there are signs of USD/RUB hitting 150 (for households buying USD, vs 77 for households selling USD). We expect the CBR to limit withdrawals and all FX transactions by households on Monday. Trading on Russia’s equity markets are also likely to be suspended. The Russian population has been somewhat insulated from developments in Ukraine, due to the government’s control of the media and the CBR’s actions to stabilize markets and shore up banks. If Russia continues to export oil and gas, it will reduce the impact of sanctions on banks and the central bank. However, the crisis looks set to hit households with full force this week.
Nu är ju inte 50% drop i växelkurs helt ovanligt för RUB. 10 års graf nedan. Liknande rörelser 2014 (Krim) och 2015/16.
Så jag tror inte en imploderade RUB direkt ökar den risken.
Putin borde ha med det i sina scenarier - speciellt eftersom det redan hänt i närtid.
Jo, kanske. Men nu pratar vi halv dag…
Förut var ned snabbt men gradvis.
Vi är väl många som månadssparar och fortsätter med det, men eftersom det är månadsskifte nu i veckan så kan man ju inte låta bli att gissa hur veckan utvecklar sig. Jag vet, det går inte att tajma, men att vi får en initial nedgång och möjligen lite rekyl imorgon verkar väl rimligt.
Rubeln har rasat 25% på Asienbörserna nu på morgonen.
tillägg:
Ryska centralbanken höjer styrräntan till 20 procent , rapporterar Reuters.
“Centralbanken meddelande under söndagen en rad åtgärder för att stödja inhemska marknader, efter de sanktionspaket som väst riktat mot landet.”
Jaqueline Balcer Bednarska SVT
Undrar om de har en bolånemarknad likt vår i Ryssland. I Sverige hade ju en sådan sak varit en tuff nöt för många hushåll på tre månaders sikt…
Kommer börsen gå ner idag, eller upp?
Jag tänker på både styrräntan och att de nu är utkastade från Swift.
Det borde väl rasa idag tänker jag (killgissar).
Välkommen hit!
Du gissar som de flesta av oss. Initial nedgång om inte annat. Men det vänder säkert en del under dagen och säkert mer imorgon, om inget enorm händer under dagen.
Ryska börsen ser stängd ut idag. Inte konstigt. Det lär bli en “wild ride” i det dolda. Stackars medel-Ivanov.