Skulle öppna 1500 rysk tid tror jag att jag såg info om.
Även vitryska marknaderna öppnar senare.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1498187919080804352?s=21
Skulle öppna 1500 rysk tid tror jag att jag såg info om.
Även vitryska marknaderna öppnar senare.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1498187919080804352?s=21
Det ska vara förhandlingar idag klockan 10 mellan Ukraina och Ryssland. Kan det vara förklaringen bakom att vänta med börsöppning månne?
Tänk om Putte säger “nu har vi räddat ryssarna som var under förtryck, vi kommer nu dra oss tillbaka till dessa två områden för att fortsätta beskydda dem. All annan aktivitet upphör i Ukraina”.
Skulle bli lite “save face” hemmavid och minimera risken för en total kollaps av Ryssland.
Man kan ju hoppas, men jag tror inte en sekund på det… tyvärr.
Min amatöranalys är att man borde kasta ut ryssarna helt, även från områdena domän ockuperade sedan 2014. Utnyttja momentum.
Det är nästa steg. Första steget är att Putte backar.
Aftonbladet:

Om detta stämmer (även det som inte frontas), så kan man tänka sig att Kina nu bedömt att Putin är körd och håller avstånd.
Detta kommer i så fall öka det fria fallet i rysk ekonomi.
Hur blir det med tex Lysa om dem inte kan sälja sina ryska innehav?
Varför inte backa längre? Sankt Petersburg anlades där Nyen en gång låg. Jag tycker vi gör nå’t åt detta övergrepp också! ![]()
Problemet med Krim (som jag tror du tänker på) är större. Det är nog svårt att ta det via momentum, men i sak håller jag med.
Håller med. Givet reaktionerna från omvärlden och det omfattande motstånd som finns mot både Ryssland och Belarus med flera finns det möjlighet att gå ut hårt.
Såhär kan Ukraina kanske föreslå: Ryssland lämnar all Ukrainsk mark. Vi utlyser två separata folkomröstningar i Luhansk och Donetsk där invånarna får ta ställning till om de vill vara del av Ryssland eller Ukraina. För att Ryssland skall ta över en region, krävs det att minst 67% av de röstberättigade röstar och att resultatet är minst 67% för att bli del av Ryssland.
Ergo slut på våld och använda sig av demokratiska verktyg för att avgöra frågan nu och för alltid.
Jag tror inte detta vore så klokt, om du syftar på Krim. Skulle Ukraina gå in Krim så blir det helt plötsligt Ryssland som ska försvara sig. Jag tror nog att krigslyckan skulle vända för Ukraina om detta skulle ske.
Dessutom skulle risken för kärnvapen drastiskt öka. Enligt rysk lag, om jag förstått det rätt, så ska kärnvapen användas för att försvara ryskt territorium om de konventionella styrkorna misslyckas. Om Ryssland tillåter någon ta Krim, som enligt Ryssland är ryskt, så blir frågan om någon annan kan ta en bit av Ryssland. Kanske Kina eller Japan, som bägge har en del tvistade områden.
Jag hoppas Ukraina nöjer sig med fred och resterande delarna av Ukraina.
Jag hade inte med Krim i mitt svar till JB.
Utan tänkte mer på Luhansk och Donetsk
Det är inte avgjort för alltid bara man får en folkomröstning.
Det är alltid krigets vinnare som skriver historien, förlorande part kan vara bitter i generationer och känna sig lurad.
Ryska börsen öppnar inte idag enligt obekräftade uppgifter.
https://twitter.com/spectatorindex/status/1498237486329380865?s=21
Feltolkar jag detta totalt då alltså?
Eller är det nå’n typ av internhandel man ser?
Inte kul när man ligger i topp på förlorarlistan.
Har 10 av de som ligger i topp 20 på listan, där bästa ligger på -4% 

Tydligen är (fd?) Chelsea-ägaren Roman A med och förhandlar i mötet mellan Ryssland och Ukraina just nu enligt SVT Nyheter. Snacka om plot twist.
Hehe, undrar hur den förhandlingen ser ut? Vi tar Donetsk och Sjachtar Donetsk får Lukaku 
Det första jag och mina medstudenter fick lära oss i grundkurs av Internationella Relationer var det Peloponnesiska kriget (400 år före kristus) sett från bådas perspektiv. Det gemene person minns är det som segraren basunerar ut i den kultursfär personen befinner sig i. Sanningen är med andra ord flexibel beroende på vem och var man frågar. Krig är för jävligt. Historieskrivningen kan förändras över tid.