Hur kommer börsen reagera vid konfliktupptrappning i Ukraina?

[artikel]

Journalisten som skriver om Onlyfans heter Dickson. fniss :see_no_evil:

8 gillningar

FT skriver om att det finns risk för rysk default / konkurs:

3 gillningar

Ukraina verkar vilja kasta ut ryssarna helt…

https://twitter.com/euromaidanpress/status/1498282901883998213?s=21

Det är tjusning med rena Svenska aktier :joy: ! Lite tryggare/ bredare och billigare satsa på Nordnet indexfond Sverige :+1::grin:. Men då kallas man fegis och gratis indexsparare. Men att äga rena aktier är man kung/smart och har finare namn aktie sparare :joy::thinking::grin:

1 gillning

Jag har ett jävligt bra tips till Putte om hur han kan vända de oddsen… omedelbums.
Det finns backväxel även på stridsvagnar.

2 gillningar

Han måste bara lyckas hitta ett bullcertifikat mot ryska marknaden med tillräcklig hävstång först.

2 gillningar

Pump and dump, oligark way.

2 gillningar

Jag tror inte på några politiska lösningar och inte heller att några ryska tanks kommer att lägga in backen. Ryssland är aldrig så farligt som då man sätter sig vid förhandlingsbordet. Det blir fortsatt upptrappning och till slut en militär lösning på konflikten. Tyvärr. Väldigt många kommer dö.

1 gillning

Börsens vägar äro outgrundliga?

Man får inte bråka med börsen och göra sig smartare än börsen. Det kostar pengar och avkastning långsiktigt. :joy:. Man ska vara ödmjuk på börsen och låta börsen sköta sig själv fullinvesterad långsiktigt :+1:. Annars blir lätt att man blir arg och besviken på börsen :thinking::+1:

1 gillning

Hur avreagerar man sig på börsen då den inte gör som man vill?

Vad tror ni om börskurserna imorgon? Tycker det kan gå hursomhelst just nu. Falla skarpt på morgonen och sedan gå plus innan dagen är slut tänker jag.

Just sayin’…

1 gillning

100% krypto

3 gillningar

Hade varit intressant om man hade kunnat se var köpen kommer ifrån. Man kan ju tänka sig att företag i Sverige och andra nordiska länder som inte är beroende av rysk gas kommer få lägre energikostnader än sina konkurrenter på kontinenten vilket skulle kunnat attrahera europiska investerare hit.

Eller är det bara buy the dip som trycker upp kurserna.

Är du förvånad? Öppningskurserna var ju mycket riktigt lägre än fredagens stängning.

TV-tips ikväll:

https://www.tv.nu/p/1NoNEi-Q-9aRM

Kommer upp på SVT Play klockan 19.30.

1 gillning

Börsen visar än en gång att den inte följer verkligheten

2 gillningar

Som förväntat med andra ord.

5 gillningar

Helt förståeligt. Men det skulle också kunna vara en förhandlingsteknik. Ska Ukraina kriga mot Ryssland tills dom får tillbaka Krim så lär många fler liv gå till spillo.

Jag tror att risken är stor att den ryska björnen vaknar om Ukraina beväpnade med vapen från väst går över gränsen mot Krim, eller Ryssland i sig. Än så länge går går ju kriget i Ukraina lite som finska Vinterkriget, skulle Ukraina passera den ryska gränsen så tror jag vi snarare pratar om operation Barbarossa.

Nyckeln till att det går dåligt för Ryssland är, enligt mig, att ryssar inte vill kriga i Ukraina. Skulle det ändras så ändras nog ekvationen.

Än så länge har det varit otroligt lätt att välja sida, och otroligt svårt för Ukraina att begå folkrättsbrott. Väst har satsat allt på Ukraina, och nu är det upp till bevis att de kan leva upp till våran standard. Ett snedsteg och Sverige kommer framstå som mycket naiva.

Jag tror det är en ypperligt bra idé att låta Krim vara förlorat. Förvisso flera steg fram, men halvön måste ses som ett billigt pris att betala i sammanhanget. Ryssland kommer ALDRIG lämna kriget utan att visa upp att de vunnit något.

Därtill är det mycket möjligt att Krim inte är/inte längre är pro-ukrainskt. De har dels varit under rysk kontroll sedan 2014, och dessutom sannolikt haft ett inflöde av ryssar. När över 50% av befolkningen vill tillhöra Ryssland finns det inte så mycket att göra åt saken.

Edit: Ovan skulle utgöra folkrättsbrott enligt https://ihl-databases.icrc.org/customary-ihl/eng/docs/v2_rul_rule130

1 gillning