Kan det inte vara så att Putin vill ha mer? Jag tänker att han vill binda ihop Krim och Donbas. Kanske också ta Charkiv och göra det till en huvudstad för Östukraina. Sedan kan Västukraina få finnas om det inte går med i NATO eller EU.
Känns som ett mycket sannolikt utfall att Ryssland får behålla kontrollen över båda utbrytarområdena från förra veckan. Varken Väst eller Ukraina var ju intresserade av att starta krig över dem, så de måste definitivt anses vara på förhandlingsbordet.
Men allt beror på utvecklingen såklart, och kanske främst på huruvida Putin sitter vid makten.
Om den där långa konvojen kommer till Kiev intakt och Ryssland börjar få ordning på sin militär kan det se svårt ut för Ukraina. Då kan det vara rimligt att släppa sina östra delar för att undvika civila dödsoffer och en huvudstad jämnad med marken.
Men jag hoppas på att ukrainarna lyckas spränga konvojen, att Anonymous får ut riktiga nyheter i Ryssland och det blir revolution i Ryssland under ledning av Navalnyj.
Navalnyj sitter väl inne, så kan inte se att han kan leda en revolution. Det krävs tyvärr helt nya, okända gestalter för att leda. Givetvis medvetet av Putin att fängsla de få opposionella som finns.
Intressant grej med Navalnyj, han blev ju också anklagad av Ryssland att vara nazist. Då rapporterade västlig media det seriöst. Apologistiskt och naivt. Patetiskt hur det krävs att bli sparkad i ansiktet för att förstå att man är utsatt för illvilja.
Tror inte att Anonymous kommer lyckas omvända några ryska TV-tittare. Det handlar om gamla sura kärringar och gubbar som känner sig kränkta av Väst, inte rationella och kritiskt tänkande intellektuella.
Jag tror inte Rysslands politik är resultatet av Putins styre, utan tvärt om att Putins generation är en effekt av Rysslands historia.
Med det sagt, all störning på infrastruktur måste ses som positiv.
Jag tror faktiskt Ukraina är mer redo på att se sitt land jämnat med marken än vad Putin är. Putin vill kunna presentera ett rent och helt Ukraina som vinst efter kriget. Ukraina däremot slåss nu för sin fortlevnad som nation. Ukraina som nation har alltså inget att förlora, och allt handlar om hur många som identifierar sig med landet. De kommer slåss.
Du ska ha cred för det här inlägget. Din analys var helt korrekt, och det enda förvånande i den här situationen är “experternas” oförmåga att se det uppenbara.
Således mycket oroande att höra samma experter berätta hur osannolikt det är att Sverige dras in, eller att kärnvapen används.
Coronakommissionen kom precis fram till att vi lyssnade FÖR MYCKET på experten Tegnell i början av Covid. Nu ska vi inte begå samma misstag igen.
Man kan inte göra en riskanalys utan datapunkter. Man ska ta det säkra före det osäkra när förödande utfall finns i ekvationen.
Jag vet inte riktigt vilka “experter” du har i åtanke här, men alla noterbara gensvar från västvärlden har planerats i flera månader. Det är inte direkt så att EUs medlemsstater bara satte sig ner och hafsade fram det största sanktionspaketet i världshistorien på en torsdagseftermiddag. Se t.ex.:
In a phone call with reporters Monday morning, a senior administration official said the move was “the culmination of months of planning and preparation across our respective governments across technical, diplomatic and political channels, including at the highest levels.”
“We were ready and that’s what allowed us to act within days, not weeks or months of Putin escalation,” the official said.
Nu har ju inte Anders Tegnell något med detta att göra så vi ska nog inte blanda in honom. Annars blir det lite whataboutism.
Jag vet inte riktigt vilka “experter” du har i åtanke här, men alla noterbara gensvar från västvärlden har planerats i flera månader.
Sant. Jag menar kanske främst svensk medias experter. Rysslandkännare, även svenska, har varnat för en sån här utveckling i åratal. Hörde även en svensk tidigare Rysslandambassadörs förvåning på nyheterna imorse: “Jag har träffat Putin flera gånger, då var han jättetrevlig och sa inget om krig.”
Vi borde tro MER på våra vänner (USA) och mindre på våra fiender. (Ryssland)
Sverige är INTE neutralt och har inte varit det på länge. Vilket våld måste vi få utövat mot oss för att förstå det?
Nu har ju inte Anders Tegnell något med detta att göra så vi ska nog inte blanda in honom. Annars blir det lite whataboutism.
Det har med svensk naivitet och krishantering att göra. Vi måste lära oss av våra misstag. Ryssland har allt för länge styrt den offentliga diskussionen om världsläget. De är en makt av förhållandevis ganska obetydlig storlek som vi anpassat oss allt för mycket efter. De ska låtas leva och existera, med diktator om de så önskar, men stanna innanför sina gränser och aldrig hota medlemmar av NATO eller EU. Allt annat bör mötas direkt med hårdaste möjliga medel.
Jag upplever att min reaktion på börsnedgången sedan Ryssland anföll Ukraina för 5 dagar sedan är densamma som vid Coronaraset, vad som händer på börsen blir sekundärt och det primära är samhällspåverkan av corona respektive kriget.
Min upplevelse är helt annorlunda denna gången jämfört med Corona. Jag är helt obrydd pengarna denna gången. Känns inte det minsta jobbigt, de spelar helt enkelt ingen roll.
Däremot kriget och alla dess konsekvenser i form av lidande, det känns faktiskt för jävligt.
Jag är helt obrydd pengarna denna gången. Känns inte det minsta jobbigt, de spelar helt enkelt ingen roll
Jag håller helt med. Totalt ointresserad börsen, av Storskogen och i princip allt annat. Tagit mig fyra dagar att få ut förra veckans avsnitt. Här är från dagens konversation:
Scered of nuclear weapons. Putler are crazy. But even if something happens, the world will never be the same.
And I never thought that someday we would be at war with Belarus. But we hope that the former socialist republics will take the chance to overthrow these old farts and begin to live like human beings, trade, travel and enjoy life.
If the situation worsens, I will go as nurse. The world is so unpredictable. Yesterday you were worried that you forgot to send the water and electricity meter. Today you are participating in a DDoS attack on a neighboring country.
Pavel, som jag haft daglig kontakt med i två år, har jag inte hört något från på två dagar.
The world is so unpredictable. Yesterday you were worried that you forgot to send the water and electricity meter. Today you are participating in a DDoS attack on a neighboring country.
Där.
I ett nötskal formulerar hon absurditeten i det hela och hur gruvligt snabbt det kan ändras.
![]()
Pavel, som jag haft daglig kontakt med i två år, har jag inte hört något från på två dagar.
Tummar hålles att du snart får kontakt med honom igen.
![]()
Har försökt få tag på ett gäng som jobbade åt mig i Ukraina (för två år sen).
Fem av sex har svarat med att de mår bra. De säger också att de kommer kämpa mot Putin.
Den sjätte har inte svarat på mina försök från i söndags 
Jag vill bara påminna om att vara försiktiga med vilka historier ni delar på nätet inklusive detta forum. All information som delas kan vara en pusselbit i ett pussel av underättelseinformtion till rysk fördel.
Där man kan pussla ihop tidigare inlägg eller information via andra kanaler med liknande användarnamn/ip adresser eller vad som.
Även om man utelämnar direkt identifikation eller annat så kan det gå att pussla fram uppgifter som kan skada. Var extremt försiktiga och glöm aldrig att stora delar av krig är propaganda, information och missinformation.
Tack, väldigt viktigt att tänka på. Jag läser mycket men avhåller mig från att svara på trådar i ämnet, men har flera gånger funderat på att skriva samma. Det är ett skarpt läge, oavsett vad vi vill tänka.
Många brukar säga “så länge man inte säljer har man inte förlorat något” men motsatsen gäller i alla högsta grad, “man har inte vunnit något på sitt sparande, så länge man inte plockat hem vinster”.
Precis
Dock jobbigt när man även idag har 10+ bolag i förlorarlistan mellan -4% och -13% 

Jag vet att du har råd med det då du hade så mycket vinst i dina branchfonder under några år innan
. Det är så att högrisk lönar sig ibland men brukar oftast gå ned åt andra hållet
när man får det fel tajmat.
Själv ligger jag -6% i år. 100% LF Global indexnära. Men året är lång och kan bli -46% till Ny År
. Men börsen är högrisk och lönsam affär långsiktigt 