Eller inte. Det står ju att den som skriver om Onlyfans heter ej Dickson. ![]()
(och en massa bokstäver)
Default på ryska obligationer för utlänningar?
https://twitter.com/M_PaulMcNamara/status/1498722175792160780
Det är nog bara början. Snart blir alla västlänningar i Ryssland arresterad under “sabotage / spioneri” och hålls gissland tills sanktioner hävs.
Orginal artikeln,
“This will likely be a technical default, we’ll see how long it goes on for,” said Nick Eisinger, co-head of emerging-markets active fixed income at Vanguard Asset Management in London. “We also see strong likelihood of technical default on Eurobonds at the sovereign level.”
Jag kan inte sluta beundra ukrainarna. Jobbar på att försöka få hit dem och får detta svaret:
I will be in Ukraine, we are now part of it. For the first time in history, we have a president who truly leads us to freedom. Who doe’s t hold money offshore. Who didn’t sign the Minsk agreements. Which represents the interests of our country.
We will stick together and rebuild what is destroyed
For the first time we believe in ourselves.
Den ukrainska presidenten är en sann ledare.
Jag håller verkligen inte med. Detta är ett krig där människor avsiktligt skadar, dödar och lemlestar.
Sars-cov-2 (coronaviruset) är ett virus utan värderingar, åsikter eller någon form av möjlighet till känslor såsom medmänsklighet. Det bara är, det är bara en slumpmässig omständighet sett ur mänskligt perspektiv.
Oändligt viktig distinktion. Precis som att det är skillnad på t ex halkolyckor och mord. Det ena är en tråkig realitet man kan göra sitt bästa för att förmildra, det andra är direkt skadligt och potentiellt förödande för hela samhällsstrukturen.
Sedan kan man tänka hur länge har det här kriget pågått och hur många som redan dött (2k/dag typ), inklusive barn. Och speciellt hur det är långtifrån klart, och det kan potentiellt bli mycket värre (hot om kärnvapen ffs).
Och såklart att det här är på grund av en världsfrånvänd diktator…
Ja, då när kraschen var p.g.a. sars-cov-2 så var det mest osäkerheter och hur illa konsekvenserna skulle bli var ganska okänt. Hur farlig sjukdomen är var också ganska okänt.
Nu har vi en situation som där krig kan eskalera och bli WW3. En aktiv konflikt som kan blir hur långdragen som helst.
Marknaden verkar nu ha genererat sin egen lösning på Putinproblemet. Låter lite väl snålt för att vara gångbart dock.
Inget nämnt om man kan Svischa eller Pay pala för att toppa upp budet? 
Angående rubriken, vi har ju sett att börserna har påverkats väldigt olika över världen.
Globala indexfonder har haft små förändringar medans svenska börsen har tappat rejält.
Amerikanska har gått relativt bra och hållt uppe globala börserna för oss i SEK räknat.
Europafonderna har gått sämre än globala men mkt bättre än svenska börsen.
Jag borde ökat på globala indexfonder istället för mina aktieinnehav i svenska bolag 
Vill TRO och vill HOPPAS på svenska bolag, men återigen ser jag att det inte är lätt att slå marknaden med tro och hopp 
Rena aktieinnehavet är nu nere på 35% av aktie- och fondportföljen (från ca. 40% tre veckor sedan).
De största förlorarna i den här kontexten torde väl vara alla dem som medvetet har viktat ner USA i tron om att amerikanska marknaden är övervärderad. “Never bet against America”, som en vis man en gång sa.
Tror greentech snabbas på ytterligare av kriget. Man vill komma bort från politiska risken med olja/gas. Tror dock mer på fonder här, sjukt svårt om man inte är expert.
T.ex. vindkraft är tydligen mycket kring service-kontrakt på befintliga installationer. Solpaneler är ganska “satured”, svårt att veta vem som blir vinnare. Sen andra saker som t.ex. Aker Carbon Capture som är jättespännande bolag, det ÄR framtiden med koldioxidlagring, men frågan är om det är dem som blir vinnare eller nåt annat bolag.
Nåja, krig är åt helvete, men det rör om i grytan och skapar nya möjligheter för den som är optimist. In before nuclear annihilation YOLO. Sen är jag lång guld, fortfarande många som tycker det är en dum sten som inte ger avkastning, jag säljer guldet när det där vänder, alla ska ha guld & ingen vill ta i aktier… then I’ll buy your stonks.
Problemet är att man inte vet när det vänder och vad man ska köpa.
Ska du in i svenska aktier/fonder eller globala eller in i USA fonder?
Eller branschfonder?
Om du vet vad som kommer gå bra då, då bör du även veta vad som ska gå bra nu. Varför inte köpa redan nu om du vet vad som ska hända? Eller tror ALLT ska ner kommande tid?
Inte lätt …
Tänkte väcka liv i tråden igen med några frågor:
- Upplever du att börsen har varit reaktiv i förhållande till den ryska invasionen och västs sanktioner eller hade sannolikheten för de olika möjliga utvecklingarna redan prisats in på ett rimligt sätt (de flesta är ju ändå överens om att det inte var det mest sannolika scenariot som inträffade, både vad avser konfliktutvecklingen och västs sanktioner)?
- Vad tror du framöver? Hur kommer en fortsatt konflikt och en fortsatt upptrappning av sanktioner mot Ryssland kommer att påverka börshumöret? Har vi dippat färdigt för den här gången eller är det bara början?
Tacksam för era tankar
Jag ser ingen motsättning mellan en reaktiv börs och att sannolikheterna är korrekt inprisade.
Upplever att reaktionerna är precis vad man har kunnat vänta sig efter hur och när olika händelser har inträffat.
T.ex. händelser utanför en börs stängningstider har direkt varit avspeglat i öppningspriset nästa morgons öppning.
Beror på händelseutvecklingen. Givet nuvarande situation skulle jag säga att priserna avspeglar den med risken för långvarig konflikt.