Hur kommer börsen reagera vid konfliktupptrappning i Ukraina?

Väldigt osäkert just nu. Och det gillar inte börsen.

En spekulation från min sida är att börsen är rätt så korrekt prissatt nu. Att Ryssland fortsätter mala ned Ukraina och t.o.m. tar över kontrollen tror jag redan är inprisat.

Bear case:
Ytterligare eskalering i konflikten, ex andra länder blir inblandade, kärnvapen, ett 3:e världskrig, ryska sanktioner som totalstopp av olja/naturgas från Ryssland till Europa etc, skulle nog leda till ytterligare nedgång.

Bull case:
Mer stimulanser kommer att behövas och QE kommer accelerera. Dessa pengar måste ta vägen någonstans utöver konsumtion. Eftersom inflationen äter upp allt kapital som hålls i kontanter eller räntor tvingas folk att placera pengarna på börsen, i bostäder, råvaror, kryptos osv. Vilket talar för att marknaden borde kunna gå rätt bra ändå när oroligheterna lagt sig.

Snail case:
Effekten av den höga inflationen på råvaror/el kommer troligen att påverka köpkraften flera år framöver. Framförallt i Europa. Detta ihop med stimulanser skulle tala för en stagnation (horisontell utveckling av börsen) de kommande åren.

Som sagt bara spekulation från min sida.

2 gillningar

Jag tror att börsen kommer gå kräftgång ett bra tag framöver. När (om) kriget får ett snabbt slut med en rekyl uppåt.
När sedan dom ekonomiska effekterna hinner ikapp oss så gissar jag på en svag börsutveckling på sikt.
Därav kommer det att komma många fina köplägen på sikt.

Ryska börsen kommer vara stängd även i början av nästa vecka. Undrar vad ryssarnas plan är? Så länge Putin regerar i Ryssland kommer de inte kunna öppna börsen. Ska de stänga för gott och införa planekonomi igen?

Som ekonomisk lekman har jag haft lite svårt att begripa börsyran under corona, givet leveransproblem, halvledarbrist och materialbrister i allmänhet samtidigt som energiproduktionen blivit allt mer av ett problem och livsmedelspriserna ökat. Det borde rimligen påverka lönsamheten på i vart fall medellång sikt givet hur länge det pågått och i viss mån fortfarande pågår medan ekonomiska stöd trappas ner eller dras in och konsumenternas köpkraft borde minska till följd av ökade kostnader för i princip allt.

Nu har vi ovanpå en redan, i mitt lekmannatycke, rätt ansträngd situation kriget i Ukraina som påverkar dels energiproduktionen men också livsmedelsproduktion och halvledarproduktion ytterligare och riskerar att driva upp priser och späda på redan existerande brister. Räntorna är redan rekordlåga så inte mycket utrymme för att stimulera ekonomin på det sättet. Skulle ett snart slut på kriget verkligen leda till nya starka tag på börsen? Ett slut på kriget kan dessutom ske på flera olika sätt där bara ett fullt tillbakadragande från Rysslands sida skulle vara någorlunda gynnsamt.

Är det bara jag som ser på läget på det här sättet? Vilka är i så fall ljuspunkterna som talar för flera starka börsår följande direkt på de vi haft nu senast?

Inflation.

Inflation. Det betyder att bolagen är värda lika mycket/mindre samtidigt som pengarna (valutorna) som man handlar bolaget i har minskat i värde ordentligt.

Börsen förväntar sig antagligen hög inflation och dålig tillväxt på medellång sikt och deflation med mycket dålig tillväxt på lång sikt. Därav räntekurvans utseende.

2 gillningar

Jag köper att inflation är orsaken till den positiva börstrenden under corona men varför utgör den en ljuspunkt för kommande år? För tidigt att säga ännu men just nu ser det inte ut som att vårt köputrymme kommer öka utan minska pga prishöjningar på i princip allt, inte minst energi, som ju påverkar priset på allt annat. Eller har du en annan åsikt och vad baserar du i så fall den på?

Räntorna lär hållas nere, trots det ständiga pratet om att höja dem, men räcker verkligen det? Löneökningarna för året ser inte alls ut att följa prishöjningarna. Varifrån kommer en bibehållen eller ökad köpkraft?

Japp precis. Alltså valutan som används som mätsticka på företagens värde kommer rasa mer i värde än vad bolagen kommer.

Så när man mäter värdet på ett bolag i USD så är det som att mäta längden på en stubin med tumstock. Tumstocken kommer krympa ihop fortare än stubinen pyr. Därmed ser det ut som om det går fler tum på samma stubin. Trots att “värdet” (längden på stubinen) är något kortare. Samtidigt som varje tum på tumstocken har krympt ihop mer..

Köpkraften kommer antagligen minska. Räntorna kommer nog inte “hållas” nere utan kommer snarare fortsätta vara låga marknadsräntor p.g.a. det inte finns något (annat) som bevarar köpkraft speciellt bra. Känsligheten för högre kort ränta är väldigt hög med så mycket skulder. Därmed blir det likviditetskris och deflation på längre sikt. Helt enkelt hinner inte ekonomin växa ikapp dagens skuldsituation.

2 gillningar

Ok, låter som du delar min bild av läget i stort om jag inte misstolkar dig. Att du tror att företagens värde på börsen inte kommer falla på kort till medellång sikt menar du beror på att den här förväntningen redan är inräknad i dagens värde, är det en rättvis tolkning? Ägande i bolag som har sina utgifter och får sina intäkter i försvagad valuta och från en potentiellt sviktande kundunderlag borde väl annars inte utgöra något inflationsskydd, tänker jag. Eller är det någon sorts tröghet i systemet du beskriver?

Jag är en något överutbildad och skaplig intelligent individ men makroekonomiska resonemang lämpar sig inte särskilt väl för intuitivt tänkande och borde vara betydligt fler än jag som har svårt för de här resonemangen, inklusive marknadens aktörer. Jag har svårt att få ihop börsutvecklingen de senaste åren med en inprisad förväntan på den tämligen dystra bild som jag ser framför mig och som du i det mesta verkar dela.

1 gillning

Jag tror du behöver ha med alla statliga stöd för att förstå ekvationen. Det har ju varit hela skalan från direkta ekonomiska bidrag, stödköp av obligationer till stödköp av aktier (!) från politiken och centralbankerna.

Fed i USA gick oerhört långt för att stödja näringslivet:

Se det som att centralbankerna dopade ekonomin. Utan dessa stöd hade börserna inte alls rusat och den reala ekonomin hade hamnat i trubbel. Baksidan är att rika blivit rikare och fattiga (utan tillgångar) blivit fattigare i nominella termer.

2 gillningar

Absolut när det gäller perioden under Covid, därför jag tänker att det borde bli någon form av rekyl när bidragen och stöden upphör samtidigt som inflationen ökar (delvis pga nämnda bidrag antar jag) och vi har fortsatt brist på såväl råvaror som energi och post corona kan vi inte räkna med att folk konsumerar som under corona, som ju innebar en uppsving för vissa branscher även om andra drabbades hårt.

Mmm. Det är ju där vi är nu. Den stora oron är att vi ska få stagflation, dvs stigande priser i kombination med stigande arbetslöshet. Det är svårt både finansiellt och för den reala ekonomin. Det blir tufft för vanligt folk när de blir arbetslösa, får högre levnadskostnader och boräntorna sticker iväg norrut och aktier går dåligt.

Jomenprecis, det är så jag tänker men tycker inte det avspeglar stämningen på forumet precis. Vilket väl är trevligt på sätt och vis, men blir fundersam på varför det inte avspeglas tydligare. Om det beror på att det är ett tankebrott eftersom all spekulation om marknaden uppmanar till marknadstiming eller om det finns faktiska ljuspunkter som en dysterkvist som jag missar och alla andra ser. Nightowl hänvisar till inflationen som en ljuspunkt och han kanske har rätt men för mig är det inte uppenbart att det är en ljuspunkt.

”The cure for high prices is high prices”

Lite mindre Yoda och lite mer ELI5

1 gillning

Hittills har inte inflationen lett till några större effekter på bolagens vinstförväntningar, om vi undantar techbolagen som drabbas av högre räntor. Jag tycker det är svårt att bedöma var vi är på väg med tanke på att politiker och centralbankerna verkar gå hur långt som helst för att rädda det finansiella systemet.

Personligen har jag förberett mig genom lite mer cash för levnadsvanor samt större bredd i sparandet med fler typer av räntor och råvaror (Opti).

Jag måste säga att jag också är konfunderad… är lekman jag med, men har hela tiden tolkat börshumöret som en konsekvens av 1) ingen annan vettig plats för pengarna än börsen på grund av ränteläget och 2) ekonomiska stimulanser under pandemin. Börsens reaktioner på brutna leverenskedjor, brister på vissa råvaror, och numera även inflationen och kriget i Ukraina, verkar mest vara att skaka på axlarna och tänka att det här går säkert över snart.

Men som sagt, är ödmjuk för att min förståelse för vad som driver globala index upp och ner är långt ifrån fullständig.

Mitt svar va min tolkning av @Nightowl kommentar på inflationen (vet inte om det va så som som det åsyftades) dvs det enda sättet att få ner inflationen är att det blir en verklig inflation. Om man tror på supply and demand och marknadspriser utan yttre påverkan (vilket jag egentligen hade önskat - ingen yttre påverkan alltså för att förtydliga) så justerar detta sig automatiskt.

Nedan är en läsvärd artikel som beskriver detta i inledningen, innan det blir en lite annan take på det
https://leighdrogen.com/the-cure-for-high-prices-is-high-prices-98858ec6f0e4

Att mäta CPI eller KPI har vi haft långa diskussioner om å behöver inte gå in i dom igen, men funderingen blir att om vi verkligen vill ta tag det inflationen, kanske vi måste låta den köpa naturligt och sluta försöka påverka den på mer eller mindre bra sätt, allt beroende på vad för utfall vi förväntar oss?

Vilka räntor syftar du på? Jag tänker har dom ökat eller är det en uppfattning att dom kommer öka som syftades?

Börsen ligger före, så det handlar om kommande räntehöjningar.

Denna artikeln har inte åldrats väl, det har varit snackats om både färre höjningar i år och lägre höjning än tidigare förväntade 50 baspunkter den kommande veckan - just nu är det väl 25 baspunkter som är det mest gissade hos analytikerna…

Men återigen, detta är förväntningar - vi bör skilja på det och verkligheten tycker jag… Vet att marknaden inte gör det men det finns så många uttalanden som åldrats dåligt genom åren, det värsta detta uttalandet av Bernanke:
https://www.forbes.com/2007/05/17/bernanke-subprime-speech-markets-equity-cx_er_0516markets02.html?sh=64cea4f10e17

Men ytterst svårnavigerat kan vi nog alla va ense om att det blir/är!