Jag håller verkligen med om att läget är osäkert och att det förändrats. Det är nog också därför som börsen är så volatil. Det kan öppna +5 % och sedan slut på -3 % på samma handelsdag. Det tyder på att börsen inte kan prissätta korrekt med tanke på alla omvärldsfaktorer.
Det jag tänker en bör göra som vill ha koll är att följa Feds möten:
Börsen verkar styras väldigt mycket av vad som står i anteckningarna från dessa möten.
Jag kan rekommendera alla som är intresserade av makro att följa den efterföljande presskonferensen och lyssna på Powell och journalisternas frågor och jämför sen med minutes från mötet… Är ibland kan man undra om det är samma möte dom båda refererar till…
Jag ser fram emot veckan iaf! Tycker vi ska skapa en fedmeeting tråd när det närmar sig!
Bättre inflationsskydd än alternativen. Betyder inte att det är bra. Dagens kurser speglar väl den situationen rätt bra?
I över ett år har vi haft nominell börsnedgång för de techbolag med högsta tillväxtförväntningarna. I alla fall om vi använder ARKK som proxy för dessa.
Realt har väl börsen som helhet gått ner rätt ordentligt de senaste halvåret (eller mindre)?
”Det går fort i hockey” är ett talessätt som aldrig stämt bättre på omvärlden än just nu skulle jag tro… Jag är mest rädd att det blir en massa förhastade slutsatser överallt som vi senare kommer få tugga i oss på ett eller annat sätt…
Dagar som denna är en bra illustration varför det är svårt att tajma marknaden. Stockholmsbörsen är nu över vad den stod på precis innan invasionen började. Tråkigt om man är utanför marknaden just idag.
Kan meddela ett trendbrott idag.
Första dagen i år då alla mina svenska aktier har gått plus samtidigt. (Har 24 olika svenska aktier, där 2/3 är nyköp i jan &feb). De är dock inte tillbaka på plus än sedan inköp.
Det beror ju så klart på när man hoppade ur och när man sedan hoppar in. Svenska börsen i synnhet är ju ner mycket mer de senaste månaderna än dagens uppgång i sammanhanget.
Börsen är volatil vid oroligheter, börskrascher, krig etc. Ena dagen är den ner mycket andra dagen går den upp mycket. Det går inte dra några slutsatser genom att titta på en dag.
Den enda slutsatsen jag drar ifrån idag är att marknadstajming är svårt, för igår så hade jag ingen aning om att idag skulle bli den bästa börsdagen sedan den 18:e maj 2020.