Hur kommer börsen reagera vid konfliktupptrappning i Ukraina?

Vill man ha delvis svar på hur det påverkar så kan man se på reaktionen på börserna nu. Kraftigt neråt efter helgens “samtal” som inte gett något.

Nu har ju Sovjet/Ryssland ofta jobbat annorlunda än väst på den fronten. Jämför med rymdkapplöpningen. Amerikanerna byggde raketer som släpper sina olika steg efterhand som bränslet förbrukats för att spara vikt och bränsle. Ryssarna byggde helt enkelt större och tankade mer bränsle. Det har varit samma sak under krig. Blir man ansatt slänger man in fler stridsvagnar och fler människor. Anfaller man satsar man också på kvantitet.

Det är iaf min tolkning av mentaliteten baserad i historiskt agerande. När det gäller ryska björnens suktande efter brödkorgen Ukraina så tror jag det just nu mycket handlar om att skrämmas och därmed vinna mark internationellt. Man får ju dessutom testat var allianser och avtal gäller. Se på Tyskland och deras gasberoende.

Så, rullar de in så gör de det. Jag är skeptisk till om Nato m fl gör slag i saken och slår tillbaka. Man kan ju hoppas att det bara är börssiffrorna som blir lidande ett par månader och att vi sedan får en rekyl efter handslag och ryggdunk.

1 gillning

Ska dock sägas att Europa hade cirka 2 procentenheters nedgång att ”ta igen” efter stängning i fredags, som USA gick igenom.

Man kan alltså säga att börsen är ner -2% idag enbart beroende på nyheterna under helgen.

1 gillning

Stockholmsbörsen är ner mer än 13 % i år.

Ja, något annat sade jag inte :slight_smile:

Jag menar att när man bedömer hur pass illa marknaden reagerade specifikt på helgens djävulskap så får man subtrahera cirka -2% från i fredags.

Men den har givetvis varit ledsen i många veckor över lag nu.

S&P500 började i alla fall dagen runt 0, så amerikanarna verkar inte allt för oroade än så länge.

Är du/ni så säkra på att det blir en upptrappning i Ukraina?

Ryssland har en historia att agera och se på sakernas tillstånd annorlunda än andra länder i Europa. Det går hundratals år tillbaka i tiden. För att ta två exempel med helt olika utgångar, hoppas jag att den som läser detta skall förstå dagens situation.

1. Den ryska republiken Tjetjenien slogs för att bli en självständig nation från Ryssland. Två gånger gick Ryssland i krig mot Tjetjenien.
  2. Kosovo ville bryta sig ut ur Serbien och bli en självständig nation. Serbien motsatte sig detta å det kraftigaste.

Strikt legalt och juridiskt var situationen identisk för dessa två republiker av en större nation. Det fanns avtal och lagar på plats som var likadana i bägge fallen. Det fanns inskrivet att dessa republiker kunde lämna under ordnade former.

Utkomsten av 1 var att Ryssland stoppade försöket med våld. Utkomsten av 2 var att Serbien hade enbart Ryssland på sin sida, medan övriga länder var på Kosovos sida. Detta gjorde att Serbien och Ryssland gav upp utan strid.

Hur ser då situationen i Ukraina ut? Där har vi återigen Ryssland som vill utöka sitt inflytande och ta tillbaka det historiska Ryssland. Resten av världen som kan påverka ställer sig enat emot detta initiativ. Det enda som kan få Ryssland att dra sig tillbaka är om deras motstånd är enat, orubbligt och de verkligen menar allvar inklusive sätta soldater i spel. Det gör dem nu. Jag hoppas utifrån detta att vi ser utkomst likt fall 2 ovan.

4 gillningar

Jag skulle säga att Ryssland förmodligen uppfattar västvärlden som splittrat (och inte utan fog). Man ser nog Biden som en relativt svag president.

Med detta sagt finns det annat som talar för att Ryssland kanske inte nödvändigtvis gör mer än att skramla. Framför allt börjar man bli lika allergisk som de flesta länder i väst mot ryska soldater som kommer hem i kistor, och inför 2014 såg man i Ryssland en omfattande informationskampanj som förberedde folket för att detta kanske skulle bli nödvändigt. Något sådant ser man inte idag på samma sätt. Men jag kan ha fel, kanske gör man helt andra kalkyler i Kreml.

Högt spel! :scream:

Jag håller med dig i din analys, om än att de tidigare områdena var geografiskt små. Större geografi, större styrkor, mer människor som kan reagera på fel sätt vid fel tillfälle.

Många storkrig har startat pga av att man inte sett något alternativ. Att läget att få det man vill (i detta fallet Ukraina under rysk flag) inte blir bättre än det läget man har nu. Speciellt när besluten tas av en liten grupp av människor runt en isolerad självutnämnd despotisk ledare där risken för ”group think” är stor. Tyvärr är nog klockan mot en diplomatisk lösning eftersom invasionen behöver ske (som jag förstår det) under vintern så inte tanksen kör fast i leran.

Jag hoppas på det bästa, att en lösning utan kulor kan vaskas fram. Inte optimal situation med ryska stridskrafter som ska ta ett land som gränsar till så många Natoländer. Ett vådaskott i fel riktning så har vi något helt annat på händerna.

Känns olustigt i magen. Börsen är just nu inte min prioritet :grimacing: även om det kanske borde vara det :slight_smile:

Jag håller med, men om det här skramlandet inte ger resultat vilket det inte verkar ge, vad egentligen ska Ryssland göra då? En ännu trovärdigare förbedelse till invasion av ett ännu större grannland? Ryssland är på väg att bli omkörda både ekonomiskt och inflytesmässigt politiskt. Man kan givetvis avvakta och se om ett bättre tillfälle inträffar längre fram, men Ryssland har inte tiden på sin sida och Putin blir inte yngre. Jag är rädd för att det är all-in eller att backa tillbaka och långsamt se sig bli obetydliga som är de enda alternativen i ledningens ögon.

”Den 15 februari 2022 kommer att gå till historien som dagen då västerländsk krigspropaganda misslyckades. Utskämd och förstörd utan att ett enda skott avfyrades”, skriver det ryska utrikesdepartementets talesperson Maria Zakharova på Facebook.

Ska bli extra trevligt att titta till mina ganska nyanskaffade Yandexaktier ikväll :slight_smile:

1 gillning

Inflationen äter upp era bolån i sviten av att era portföljer rasar.

Det där måste vara bland det mest oroväckande som någon representant för Ryssland har sagt under hela den här krisen. Väst har hela tiden sagt att “nu smäller det snart”, vilket en del tolkar som en strategi som går ut på att få Ryssland, med en välkänd kärlek för överraskningar, att vänta lite till. Om denna analys är korrekt, så är den här typen av uttalanden det värsta som kan komma från Kreml… hoppas att jag har fel.

1 gillning

Heeeeelt otroligt :rofl: I det närmaste Kafka alternativt direkt taget ur Trumps playbook.

Hoppas det lugnar ner sig och inte är en finta höger, gå vänster manöver för att få alla att tro det lugnat ner sig, och sedan slå till out of the blue så att säga.

Idag har det börjat skjutas i Ukraina. Ukraina säger det är de ryska separatisterna som skjuter och Ryssland har sagt att om Ukraina går mot dem så måste Ryssland “rädda” de ryska separatisterna.

Det är extremt svårt att lösa situationen utan vapen.
Ukraina måste försvara sig.

Börsen är ännu bara drygt en halv % ned i dag. Värre börs tidigare i veckan.

Börsen har inte fattat vad som är på gång :slight_smile:

Eller är det redan inprisat?

1 gillning

Det som är viktigt att vi kan lura börsen/marknaden om vi är smarta och steget före. Vi som är smarta har sålt allt vid julafton och är nöjda med + 35% år 2021. Sedan dess är man ur marknaden och väntar på kriget i Ukraina då börsen har fallit med 25% till från dagens nivå. Det är inte svårare än så. Då går man in på börsen igen när uppgången börjar. Det kallas rätt marknads tajmning. Hur svårt kan det vara. Sedan när uppgången är klar säljer man igen och väntar nästa tillfälle för att köpa in sig billigt :grin::+1:. På det sättet bryr man sig inte hur dum marknaden är. Räcker att man är smart själv :+1::thinking:

1 gillning

En dag kommer ni alla ångra alla försök till liknelser mellan Marknaden och Messi… och den enskilde investeraren som en fet korpenspelare :slight_smile:

1 gillning

Se det som att du köper på rea efter ett eventuellt fall. Ända tills dess att börsen återhämtat sig och då får alla pengar man stoppat in under tiden större kraft än vad man hade innan ett fall. Vad skall man annars göra med kronorna om man har allt man behöver i överflöd?