Hur kommer börsen reagera vid konfliktupptrappning i Ukraina?

Black Flag 2014

Ska vi ändå gissa så tror jag han inte är nöjd kortsiktigt, utan går in inom 48h.

Situationen är oerhört svårbedömd, framför allt vad gäller tidsaspekten. Jag är helt säker på att det kommer hända saker, men inte när och inte exakt vad, även om det kommer vara en fortsatt upptrappning av situationen. Sedan kan nog upptrappningen bli långsammare än vad jag från början trodde, så länge den ryska strategin även fortsatt är att testa vad man kan komma undan med (man har kommit undan med precis allt än så länge). Väst måste ta till betydligt värre sanktioner än man har gjort så här långt för att Putin ens ska börja fundera på om det är värt det. Så kanske att en långsam eskalering som hela tiden tester västs enighet kan vara en strategi. Eller så smäller det i morgon. Man har ju börjat evakuera ryska ambassaden i Kiev…

Kontentan är väl som jag skrivit förut. Det kommer mera. Och en sak till. Det är Ryssland som hela tiden fortsätter att driva utvecklingen, och väst, framför sig.

I tillägg: Det är också väldigt uppenbart att västvärlden inte förmår att hantera den uppkomna situationen. Man är hela tiden reaktiva, men sätter aldrig spelplanen eller gör något oväntat själva. På något sätt har man fått för sig att den bästa taktiken i Washington, Paris och Berlin är att sitta och HOPPAS på att Putin ska lugna ned sig. USA är splittrat, på så många sätt. Merkel är borta. Macron åker till Moskva och låtsats vara vän med Putin. Hade jag suttit som rådgivare i Kreml så hade jag bedömt västvärlden som svagare än på mycket längre. Och detta kommer få konsekvenser.

Jag tror att han bestämt sig och inte tänker vänta, ju längre han väntar desto mer tid har Ukraina på sig att mobilisera och få mer vapen. Varför vänta på att de 70000 Ukrainska värnpliktiga som fick inkallelse idag ska mobiliseras…

Tveksam om första anfallet ens blir i dessa regioner som han sagt inte tillhör Ukraina, går han in kan man tro att han går in i andra regioner där Ukraina inte redan grävt ner sig.

Det är fullt möjligt att du har rätt. På något sätt fick jag för mig att en sådan attack borde ha kommit tidigare, men hela grejen med Rysslands strategi är att man gör det oväntade.

Tyvärr har det börjat.

Du fick rätt. Det här blir en mardröm. Skänk en tanke och gärna någonting mer till alla i Ukraina.

2 gillningar

Hemskt för Ukraina och världen. Detta liknar uppbyggnaden inför 1900-talets världskrig.

Det ser ut allt blir rejält blåsigt på börsen. Idag är dagen då Optianvändare kommer vara mindre ledsna än Lysaanvändare tack vare exponering mot råvaror och till viss del bättre ränteexponering.

Tyvärr hade du alldeles för rätt :pensive:

Jepp, jag tror på en en kraftigare nedgång i Europa än i Asien. Nog bäst att inte titta till sina innehav under dagen.

Om man sitter på mindre belopp 20-30K i Länsförsäkringars global index fond (ISK) är detta något man borde agera på eller är det försent/dumt. Det är ju pengar som är tänkta att ligga där 30+ år men av ren nyfikenhet, hur agerar ni andra?

Och hela den här konflikten… som om vi inte hade viktigare saker att lösa än krig i Europa. Jag hoppas att svaret blir hårdare än vad Putin räknat med och att Ryssland äntligen kan få börja tänka fritt.

Säljer inget och låter månads sparandet igång som vanligt.

9 gillningar

Mättes drawdown från dagen det hände till maximal drawdown från det, jag tolkar det så.

Åtminstone denna gång har vi -7-8% (delvis) på förväntan. Pearl Harbor och 9/11 hade ingen förväntan.

Jag har samma summa som du filikun.Jag förberedda mig mentalt på att något sånt här kunde hända.Så jag sitter lugnt i båten.Månadsparare.

Sjukt synd att detta händer dock…

1 gillning

Jo, det tycker jag är försent och dumt på 30+ års sikt.

Sen är det helt andra grejer jag oroar mig för idag :grimacing:

1 gillning

Cornu upplever jag bäst på bollen hittills:

Fick reda på anfallet via min programmerare i Kiev. :flushed::cry:

8 gillningar

Nu måste Väst svara med varenda sanktion som någon någonsin har hört talas om. Inklusive Swift. Vi får hantera strypta gasleveranser och att oljeexporten dirigeras om till andra länder. Står vi inte upp nu så får vi ångra oss så det sjunger om det sedan.

6 gillningar

Japp, dessutom modereras kommentarerna på ett föredömligt sätt så att rysstrollen inte tillåts härja fritt utan att diskussionerna kan hållas på en saklig nivå.

Jag känner också folk som befinner sig i Ukraina (mer exakt i Odessa) och får rapporterar därifrån sporadiskt. Inget kul alls faktiskt, utan att avslöja något som kan röja något.

Den enda fördel jag ser med det inträffade är att det inte längre kan bli en diskussion om huruvida detta bara var en övning eller ej, eller om det är ett krig eller ej, eller om det är en ockupation eller ej. All tvivel är borta, och alla argument om att inte drämma till med varenda sanktion borde vara som bortblåsta.

1 gillning

Som tidigare skribenter skrivit så är det nog antingen dumt, för sent eller bådadera att sälja av sina innehav i detta läget, om du har en lång tidshorisont på sparande/investeringar. I synnerhet om du sedan tidigare placerat pengarna sunt (i exempelvis breda indexfonder i allmänhet och globala sådana i synnerhet).

För egen del så har jag sålt av hälften av mina två största innehav, men inte i syfte att sitta likvid utan som en del av min halvårsvisa balansering av innehaven där jag gör ett delvis skifte till billigare indexfonder för att minska avgiftskostnader och öka diversifieringen. Om det visade sig vara ett tursamt eller otursamt drag lär dock visa sig, men det är helt opåverkat av utvecklingen på börserna runtom i världen.

I övrigt fortsätter jag med ett ökat månadssparande (ökar sparandet dubbelt upp med den procent som SPP Aktiefond Global minskat sedan ATH).

Den enda medvetna/riktade åtgärden jag vidtagit var att jag för några dagar sedan skiftade allt innehåll i min “lekhink” mot ETF:er i olja/gas/energi. I allmänhet är det alltså “business as usual” vad gäller sparande/investeringar för min personliga del.

1 gillning

Extremt obehagligt. Gör vi ingenting så är det fel rent moraliskt och solidariskt. Gör vi något kan det eskalera och bli ett världskrig.

Lars Wilderäng som skrivit det som står i länken är för övrigt en riktigt bra författare och har skrivit böcker som är mycket intressanta och spännande.

3 gillningar