Hur kommer börsen reagera vid konfliktupptrappning i Ukraina?

Nu får de skjuta iväg sina scudmissiler så att vi kan gå vidare och så att osäkerheten försvinner.

Uppenbart att stora investerare dragit sig ur börsen och stoppat likvid för att gå in igen när rökridåerna lagt sig. Iaf i de värdepapper jag haft span på senaste veckorna.

Mm, det gav mig en del tanker :thinking:

Onekligen en lång intressant rant of grievances, typ att Ukraina egentligen har fått allt de har av Ryssland så då har man ju såklart rätten att ta tillbaka det.

Taktiskt smart dock. Erkännandet ligger så där mitt emellan att han visar styrka inhemskt men samtidigt inte brukar våld (än) dvs väst kommer att debattera om restriktioner (tror jag). Hota men kanske inte införa just för att det enda han gjort hittills är att skriva på ett papper.

Nu blir det ju inte Ukrainska mark heller. Det blir ju bara att stödja de ”självständiga” republikerna så tekniskt sett ur ryskt perspektiv är det inte Ukraina de går in i. För in i de ”självständiga” delarna kommer man att gå. Det är jag rätt säker på.

Efter att ha spekulerat lite kring vad som kan vara hans game plan (om man får lov att spekulera) så är min gissning att de sedan långsamt trycker fram gränsen för vad som är Donetsk och Luhansk så att dessa sträcker sig fram till Krim. Sannolikt genom liknande retorik skulle jag tro. Då får man den efterlängtade Svarta Havs kusten. Går Ukraina till anfall för att försvara i sydöst så faller man dem i ryggen norrifrån. På så sätt kan man kanske hålla Ukraina ifrån att försvara sitt territorium. Man får ta sanktionerna helt enkelt - ett övergående pris mot att få svarta havs kust. Dock ett högt spel.

Putins drömscenario är nog sedan att koppla ihop Krim västerut med de styrkor de har i Moldavien. Samma visa där med ryska separatister som fått stöd. Då gör man Ukraina ”land locked” och sedan kan man om ytterligare en 8 år plocka in resten.

Faller min gissning på Putins plan ut så kan det spela ut utan så stora globala konsekvenser som jag först befarade, och kanske utan ett stort anfall på Ukraina, som trots allt är ett brödrafolk. Så ser de ryssar jag känner det åtminstone. Alltså mycket blod, vare sig det är ryskt eller ukrainskt, är kanske inget Putin har råd med inhemskt.

Spekulation om börsppverkan. Större ekonomiska konsekvenser blir det nog bara om Ryssland sanktioneras inkl olja och gas. Ryssland står ju för 11-12% av världens oljeproduktion och 40% av EUs gasförbrukning. Hög inflation med andra ord. Högre räntor. Lägre börs. Min gissning med sådana O&G sanktioner är 10-20% lägre börs än idag, dvs ca 20-30% ner från senare toppen. Sannolikt en recession pga höga energi priser.

Men det skulle ju vara lite självmord av framförallt EU, så kanske sanktionerna blir mer av slap on the wrist. Lite à la 30 talets “appeasement” Så har man skjutit upp problemet med att hantera Putin tills det är andra politiker som styr. I ett sådant mild-sanktions utfall kanske ytterligare 0-5% ner på börsen, allt annat lika.

Måtte vi bara undvika worst case scenario :slight_smile:

3 gillningar

Jag kan inte läsa situationen på annat sätt än att erkännandet av utbrytarrepublikerna bara är en början, inte ett avslut. De kommer kosta stora pengar att hålla under armarna och är på det stora hela inte mycket att ha. Sannolikt handlar det bara om ytterligare en förevändning för att starta sitt hett efterlängtade krig.

Han vill ha svarta havs kust No doubt!

Men inte säker på att han vill ha ett storkrig. De är brödrafolk. Se artikel nedan tex. Så säger också mina ryska vänner och kollegor.

Det har dock redan dött drygt 10-15 000 (eller mer) i det låg intensiva kriget som hållit på i många år i Donbas. Så en 10-20 000 till är kanske inom gränsen för tolerabelt.

Massbombningar av Kiev, Charkov, Lviv etc. städer med dödsfall räknat i hundratusentals är tror jag inte ens Putin vill ha eller har råd med för den delen.

Risken är dock att han får det ändå. Högt spel och i alla krig kan det uppstå fruktansvärda oplanerade konsekvenser.

Frågan man ställer sig är hur stort territorium av Ukraina som Putin har för avsikt att ta kontrollen över. Och nu då han förflyttar trupper in i de separatistkontrollerade områdena, och ställer dem öga mot öga med den ukrainska armén… samtidigt som han fabricerar lögner om ukrainska attacker på ryskt territorium. Putin håller alla dörrar öppna. Sedan börjar jag mer och mer att luta åt att Putin faktiskt skiter i västs sanktioner.

Men åter till grundfrågan?. Är det “good enough” för Putin att länka samman utbrytarrepublikerna med Krim? Eller tänker han sig en betydligt större del av kakan än så? Har alltid tänkt att går han in i Ukraina så vill han också förflytta kontaktlinjen lite mer i riktning mot Kiev (dock inte hela vägen fram). Men ska han ta kontroll från Donetsk till Krim så börjar vi närma sig en tredjedel av landet (förutsatt att det inte bara är en landremsa som binder dem samman)… vete fan vad jag ska tro. Svårbedömt i dagsläget (dagens underdrift).

1 gillning

I nuläget tror/hoppas jag det.

Tänker att han spelar det långa spelet à la schack.

1. Krim annektering gav flottbaser
  2. Donbas separatist rörelse sedan 2014
  3. Nu ta Donbas och koppla med Krim med svara havs kust
  4. Nya separatist rörelser
  5. Rinse repeat

Såklar är hans våta dröm att det ska poppa upp (subventionerade) separatister på flera ställen så han kan klämma mer yta just nu när han är på gång.

Hans mardröm är nog ändå att det blir storkrig speciellt som drar ut på tiden. Det är ju en form av inbördeskrig och de brukar vara blodiga och svåra att få slut på. Rimligen inte vad han vill ha. Typ ett mega Afganistan med ukrainsk gerilla krigföring.

Som sagt det är högt spel och det är han nog medveten om. Mycket kan gå fel och snabbt.

Det är väl en sådan tidpunkt i historien där det står och väger. Typ Kuba krisen. Kan gå bra (mindre dåligt). Kan också gå käpprätt åt andra hållet. Det är bara att hålla tummarna.

Putin pratade i sitt tal ikväll om att Ukraina har både kunskap och möjlighet att skaffa kärnvapen snabbt, och han jämförde med Nord Korea och Iran. Det här har ju inget med utbrytarrepublikerna att göra. I mina öron så låter det som början på retorik för att få med sig det Ryska folket på en invasion av hela Ukraina. Dessutom är ju den ryska armen idag positionerad för en större invasion av hela Ukraina, inte bara för att ta Donbas och Luhansk.

Om inte USA och EU kan samsas om tillräckligt kraftiga motåtgärder i närtid för att göra det omöjligt för Ryssland att gå vidare, så tror jag Putins plan är att ta över hela Ukraina och Belarus inom en kort tid. Vad som kommer sedan vet ingen, men Putin har säkert långsiktiga planer på att fortsätta och lägga under sig fler gamla Östeuropeiska områden.

Jag hoppas att USA och EU i detta läge inför tillräckligt hårda sanktioner för att få Ryssland att inte genomföra en hel invasion. Detta kommer med all säkerhet att påverka ekonomin negativt, speciellt i de länder som är mest beroende av rysk gas och olja. Jag tar hellre rejäla sättningar på börsen nu och ett stopp för detta, än en en fortsatt expansiv Putin som kan fortsätta angripa närliggande länder utan att någon gör något konkret åt det. Fysisk säkerhet för våra grannländer, och även på lång sikt för oss, känns för mig viktigare än att tappa lite pengar på börsen i detta läge.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Sanktioner som får börsen att gå kräftgång ett tag framöver är bästa möjliga svar från väst just nu.

1 gillning

Men med detta sagt var USA:s första sanktionssvar jättemesigt… väst får välja mellan en kraftig börsnedgång eller mesiga sanktionssvar. Dagen lär väl utvisa vad man tycker är viktgast, Europas framtid eller börsen.

Jag delar inte alls bilden med er, om sanktionerna blir för hårda direkt så finns risken att väst redan har använt sitt krut så att säga. Det skulle innebära att Ryssland inte har något mer att förlora på att tappa upp situationen.

Min bedömning är att sanktionerna blir mitt en rad personer och företag, men inte mot hela ekonomin, bankväsendet eller olja och gas.

Hade väst infört så hårda sanktioner så tror jag att risken för krig snarare skulle bli högre.

1 gillning

Svårbedömt. Du har en poäng du också. Det jag är rädd för är att Putin bara kommer fortsätta att agera så länge han uppfattar väst som svagt. Det som hände i går skiljer sig inte från anekteringen av Krim. Om svaret från väst blir för svagt… då kommer det mera.

Det är sant, om vi inte gör någonting alls så kommer Putin nog plocka Ukraina bit för bit. Och det är just detta som gör sanktionerna så svåra, vad är en lagom balans? Det är nog det väst just nu försöker lista ut. (Egentligen sjukt dåligt om inte väst varit förbereda för att detta kunde vara en av utgångarna.)

1 gillning

Jag håller helt med dig Arvid3, Putin utnyttjar västvärldens vilja till fredliga lösningar. Om man lyssnar på Putins tal igår, samt det mycket märkliga mötet med Rysslands säkerhetsråd, så känns det helt klart att Putin inte bara tänker invadera Donetsk och Luhansk i Donbas. Putin låter mörk, ensam och arg. Han har även tidigare skrivet dokument där han förvränger historien och hävdar att Ukraina är en del av Ryssland. Han har förberett allt för en total invasion och fortsätter även att med falska nyheter förleda både sin egen befolkning och media i väst. Det enda som kan få honom att ändra sig nu är snabba sanktioner som påverkar Ryssland så kraftigt att Putin inte fortsätter sin redan påbörjade invasion.

Om det är någon gång man skall bränna sitt krut så är det nu när det kan göra någon skillnad. När hela Ukraina är invaderat och stora delar av ledningen har jagats ut eller dödats, så gör inte sanktioner så stor nytta.

Såg just att Scholz precis bestämt sig för att på nytt utvärdera om Nord Stream 2 skall godkännas, se Ukraine-Russia: Germany suspends Nord Stream 2 gas pipeline | AP News

Ryssland (som visserligen skickar ut motstridiga budskap), har ändå sagt att erkännandet av utbrytarrepublikerna innefattar hela de områden de kontrollerade då de utropades. Detta innebär att man gör anspråk på områden som idag kontrolleras av den ukrainska armén. Det här har bara börjat.

Japp. Och Ryssland har hotat med femdubbla gaspriser på sina fortsatta leveranser till Tyskland.

Ja jag hoppas verkligen att västvärlden klarar av att visa en enad front mot Putins aggressioner den här gången och inte bara låta honom hållas och införa ofarliga personliga sanktioner eller inget alls, som vid Krim och Georgien tidigare.

Om vi klarar av det så kommer det att påverka konjunktur och börsutveckling under de kommande åren, det är jag övertygad om. Jag ser det som bra köptillfällen att handla under dom kommande åren, för att om 10 år vakna upp med fantastiska börsutvecklingar och en mer demokratiskt värld… hoppas får man ju.

Det jobbiga är om galopperande inflation skapar mer akuta problem som blir svåra att hantera samtidigt som man bedriver ett handels och energi-krig med diktatorn Putin.

4 gillningar

Lutar mer och mer mot det senare.

Jag tror att Putin kommer att vara nöjd ett tag.Men han kommer att utöka sitt imperium.

Stealth Occupation