Hur kommer börsen reagera vid konfliktupptrappning i Ukraina?

Satsar man mediokert, kommer avkastningen bli därefter också… Du vet, @janbolmeson metafor om elitcyklisterna… Alla är nöjda med att hamna i mitten av klungan… :grin:

Det stämmer. Alla blir inte Messi och Ronaldo. Resten av alla andra spelare är riktigt duktiga medelmåtta. :+1:. På börsen är lite så här enligt statistik, småsparare underpresterar index ordentligt i snitt både på 3-5-10 årssikt. Sedan kan man allltid trösta sig själv blunda för verkligheten och tro att man är börsens Messi och Ronaldo :joy::grin::+1:.

Börsen är bara en liten del av en total ekonomi @Jacke77, kom ut till oss utanför din indexfondbubbla, här finns massor att se! :joy:

1 gillning

Ska du lära mig ekonomi eller hur ? Vad vet du om indexbubblan och min ekonomi ? :joy::face_with_hand_over_mouth::hugs::tada:. Jag antar om man är skuldfri till 100% levt så i 44 år. Byggt upp mångmiljonär portfölj på vanlig industri inkomst att man kan ekonomi och att man lever inte i indexbubblan som du kallar det :joy::+1::rofl: !
Ps. Kom till Sverige från kriget ifrån FD Jugoslavien som 15 åring med ett par skor och ryggsäck . Upplävt kriget och vet hur äckligt det är där oskyldiga vanliga människor barn,unga,äldre förlårar sina liv och allt vad de har byggt upp hela sitt liv :thinking:.

9 gillningar

Inget som lär lyfta börsen imorgon direkt, lär troligen bli en tråkig måndag på börsen. (Om jag får lov att fortsätta spekulera i framtiden.)

Det ser absolut mörkt ut inför morgondagens börsdag.

Nästan så mörkt att contrarianen inom mig börjar tänka på portföljbelåning… Senast jag gjorde det var mitten av mars 2020 men då vågade jag inte.

Dock ligger ju OMXSPI precis vid ett så kallat ”stödområde”, och har enligt horoskopet teknisk analys en fallhöjd på -10% https://cornucopia.se/2022/02/fullburdad-huvudskuldra-pa-stockholmsborsen-men-vid-stod-guldpriset-nara-rekord-nast-hogsta-dagsnoteringen-i-kronor-nagonsin/

OBS: Att följa min magkänsla för portföljbelåning är ej finansiell rådgivning :sweat_smile:

3 gillningar

Om vi bara ser till hur börsen påverkas av konflikten så tycker jag denna artikel har ett bra historiskt perspektiv.

De vetenskapligaartiklar som skrivits om krig och börsutvecklingen visar att marknaderna i regel tolkar situationen negativ så länge som risken finns att det kan bli krig.

Alltså så länge som det fortfarande råder osäkerhet. De flesta stora konflikter under det senaste århundradet har föregåtts av sjunkande aktiekurser.

Så var till exempel fallet inför andra världskriget, Vietnamkriget, Gulfkriget, Irakkriget och kriget i Afghanistan, då de ledande amerikanska indexen Dow Jones respektive S&P 500 i första fasen backade för att sedan stiga tydligt i samband med krigsutbrotten.

Om och när ett krig sedan bryter ut tolkas det oftast som positivt av marknaden. Undantagen är krig som kommer oväntat.

3 gillningar

Usa är lite mer skyddade på andra sidan jordklotet och det finns en stor tro på sin egna militära förmåga.

Får vi ett fullskaligt krig i Ukraina tror jag de europeiska börserna blir slaktade. Inte bara över energitillförseln som de europeiska bolagen är beroende av, kaoset och potentiellt stora dödtal i Europa, utan även av den stora osäkerheten om vad nästa steg är för Putin.

Men i detta läge är det inte våra pengar på börsen vi ska oroa oss för.

Förutom detta så tror jag den europeiska ekonomin kommer ta kraftigt styck av alla migranter som kommer komma till EU från Ukraina. Och till skillnad från Syrien och liknande så finns inga länder mellan EU och Ukraina som vi kan låta ta flyktingarna.

Tänk vad som händer om vi får flera miljoner flyktingar hit, det lär nog inte vara så bra för den europeiska ekonomin.

Nu 80% sannolikhet för invasion enligt Metaculus. Har rört sig mellan 70-78% de senaste dagarna.

1 gillning

Åhå! Tack för den sidan. Är rätt besatt av att förutspå sannolikheter för diverse saker och spela på odds i tid och otid.

Desto tråkigare med prognosen… :frowning:

Sannolikheten för en flyktingvåg beror helt på vilken typ av konflikt det blir. Om den begränsas till de östra delarna av Ukraina + hybridkrigföring i övriga landet så lär det inte hända sådär vansinnigt mycket med asylsiffrorna. Kom ihåg att det var bara totalt ca 35 000 ukrainska asylsökande 2014-25 totalt i EU + (båda åren tillsammans). Däremot så kan man konstatera att “all bets are off” vid en fullskalig invasion. Sedan kommer de allra flesta ukrainare åka till Polen, och möjligen Tjeckien, som de har gjort under många års tid nu. Arbetskraftsmigranter, de allra flesta.

Nix. Minus 2,29 blev det. Trodde marknaden skulle reagera mer än den gjorde. Men tji fick jag. Ska bli intressant att se vad som händer nu då USA öppnar börsen i morgon.

S&P 500 futures ligger faktiskt “bara” -1,25% i skrivande stund. Men den har dessutom fallit en hel del sedan Stockholmsbörsen stängde idag. ES00 | E-Mini S&P 500 Future Continuous Contract Overview | MarketWatch

Det tror jag med, men jag tror inte det blir sanktioner som förbjuder rysk gas om det inte blir en större konflikt. Och i så fall kommer inte heller den europeiska ekonomin ta så stor skada av sanktionerna. (Om vi tänker oss att det blir lite mer av samma som hittills.)

Någon annan som reagerade på Putins retorik då han erkände utbrytarrepublikerna? Son of a bitch - nu kommer det att smälla, var min första tanke. Sedan lugnade jag ner mig lite. Men fan, nu känner man vinddraget från historiens vingslag så man håller på att lyftas från marken.

2 gillningar

Känns som man fick rätt där, tyvärr måste jag säga. Det här kommer att bli en oerhörd tragedi.

Det var hitåt jag trodde det barkade redan från början. Smygannektering i ett tempo som NATO och EU har svårt att på allvar protestera mot utan att framstå som att de överreagerar.

Och ja, man får gärna jämföra med en kort man med tveksam frisyr som också införlivade sitt volk (avsiktlig stavning) i riket.

#sudet

1 gillning

Jag hade lite samma reaktion. Först “nu smäller det”, och sen “Men vänta nu, det kanske inte är så stort egentligen, det är ju bara ett erkännande.”. Problemet är ju att finns ingen som helst anledning för Putin att erkänna utbrytarrepublikerna och sedan sluta där. Han har korsat Rubicon så att säga…

Sannolikheten att Putins nästa steg efter Ukraina skulle vara att invadera ett EU-land är helt obefintligt. Alla länders som gränser till Ukraina är NATO-medlemmar. Putin måhända vara oberäknelig, men han är inte galen. Hela upptrappningen de senaste månaderna visar att han måste ha både ett bra (internt) argument och ett styrkeövertag för att få med sig den ryska befolkningen och armén på ett krig. Om han attackerar ett NATO-land så har han alla emot sig både internt och externt, plus ett krig han inte kan vinna.

Ryska börsen är ner -10% dock…

Moldavien är en kandidat.

1 gillning