Helt enig! Dock är man inte beredd på WW III för att förhindra att Ukraina blir en rysk lydstat. Biden ikväll: “We will not send troops to Ukraine, but we will continue to support the Ukrainian people,”
Putin ska öva med kärnstridsmisiler imorn. En gas pipeline har exploderat i östra delarna ikväll. Ukraina sa före det att Ryssland planterar sprängmedel för att förstöra infrastruktur i Donbas. USA flyttar stridsflyg närmare gränsen från Tyskland till Rumänien.
Känns inte helt bra med en ny fas med snabbare eskalering. Återstår att se hur börsen reagerar. Denna helgen blir nog rätt avgörande
Jag är en sådan där människa som alltid tror det värsta ska hända, men många gånger är jag i efterhand tacksam över att jag har fel.
Worst case är inte inprisat!
Ryssarna har stridsfartyg i medelhavet som ska hindra natofartyg att gå in i svarta havet via Bosporen vid ett storskaligt anfall. De är kärnvapenbestyckade.
Det finns alltså potential att Turkiet, Grekland och hela Nato blir indraget.
Då kan man tänka sig att Ryssland börjar använda sig av de 20 tal stridsfartyg som ligger mellan murmansk och spetsbergen med beskjutning av skandinavien, så Nato måste dela sina resurser på flera fronter.
Kanske nöjer sig Putin med sin maktdemonstration om syftet är att ge sken av att vara en internationell spelare.
Men vad han ska göra det vill han att ingen ska veta, så han narcisistiskt får stå i maktens ljus med alla blickar mot sig.
Visste folk vad Putin ska göra, då tappar världen fokus på honom och då förlorar han bilden av sig som en mäktig internationell aktör.
Nu har vi redan sett militär upptrappning de senaste dagarna. Ingen vet hur detta slutar. Men hur tror ni börsen reagerar på måndag? Ner? Mycket ner? Inte ner alls?
Om en fullskalig invasion påbörjas tror jag på en nedgång på 5 - 10% dagarna som är i anslutning till denna, beroende på storlek och omvärldens reaktioner. Om läget fortsätter i stil med vecka som varit tror jag att det hamnar kring +/- 0. Rena gissningar.
Jag tror på nedgång på måndag, kanske 2-3%. (Så länge inte något radikalt händer.)
Min argumentation
Min gissning bygger på att jag anser att läget inte är mycket värre idag än i fredags, men det faktum att läget ligger kvar på en så pass dålig nivå är dåligt i sig. Tidigare i veckan så gick vi mellan dåliga nyheter och försiktig optimism, nu känns det bara som det är dåliga nyheter. Men en invasion har inte startat, och det är ju trots allt positivt.
Undrar bara vad är du ute med den här tråden? Hur ser din portfölj ut? Hur långsiktig är du? Är du ute för att tajma börsen? Har du redan sålt allt? Hur aggerar su på börsens korta rörelse? Det finns ingen i världen som kan ge svar på dina frågor. Vad hjälper dig att vi gissar svaret här hur du ska göra bäst för att slå index,. Sälja dyrt och köpa billigt är ändå omöjlig bedrift långsiktigt utan mycket tur och lite annat .
Hur viktigt kan det vara hur börsen går på måndag ? Vad har det för betydelse på 3- 5 -10-15 årssikt ?
Fattar inte varför alla anstränger sig svara på allla sådana frågor som är ändå bara gissa svar ?
Den här tråden är avsiktligt spekulativ. Jag har själv sålt av en del, men rekommenderar ingen annan att göra det. Sedan, för att svara på din fråga, så tycker jag att det är roligt att gissa/spekulera
75% av min passiva portfölj ligger någonstans i cyberrymden likvid mellan Nordnet och Lysa redan sedan i onsdags… Kan råka bli min första tursamma ISK-flytt någonsin
Eller så kommer dom överens om något idag, och börsen tar glädjeskutt måndag tisdag
Det är kul när man tajmar flytten så där fint . Själv håller jag på flytta allt från Avanza till Nordnet. Det kan bli en del omfördelning i portföljen till Nordnet indexfond Sverige .
Jo, på börsen ska man investera. Jag tänker dock INTE gå in i en diskussion om möjligheterna att tajma marknaden. Men det här är ett forum där väldigt många saker diskuteras, bland annat omvärldshändelser och hur det kan påverka börsen kortsiktigt. Ser inget konstigt med det.