Hur lång årlig körsträcka har ni på era bilar (per bil)?

Fick ytterligare en liten ögonöppnare idag gällande vårt fordonsinnehav. Vi har under pandemin känt att vi har använt bilen betydligt mindre (färre tjänsteresor för frun runt i länet, färre besök till shoppningcenter i närmaste större stad, ingen fjällresa).

  • Har ingen bil
  • 0-500
  • 500-1000
  • 1000-1500
  • 1500-2000
  • 2000-2500
  • 2500-3000
  • 3000+

0 röster

Uppskattade att vi hade sänkt vår årliga körsträcka från cirka 1500 till 1000-1200 mil. I dag fick jag dock svart på vitt för senaste året då vi servade bilen. Vi har kört mindre än 600 mil senaste 12 månaderna. Det blev lite av en chock.

Körsträcka 4 500
Inköpspris 199 900
Värde vid privat försäljning -148 000
Värdeminskning 51 900
Servicekostnad 9 409
Försäkring 8 063
Fordonsskatt 1 773
Tvätt 6 939
Däckskift, hotell 5 275
Bränsle 40 500
Totalkostnad 123 859
Total milkostnad 27,5

I stället för den gamla skrönan, service kostar drygt en krona milen (vilket bara gäller första åren, speciellt med serviceavtal) så har senaste servicen kostat nästan 10 kronor milen. Kollade med andra verkstäder än märkesverkstaden innan men priset var väldigt lika.

I stället för en beräknad total milkostnad på under 25 kronor milen så ligger vi nu på 27,5. Där vi bor är det svårt att klara sig över tid om man inte har tillgång till bil, men visst suger det en del att se.

I en hållbarhetskurs som jag går för tillfället så nämndes det att privatägda bilar har en resursutnyttjande på under 5%…

Hur långt kör ni andra?

Jag brukar ligga på 650-700 mil och under pandemin har det blivit under 500 då det blivit färre längre resor och jag även passat på att cykla mer till jobbet. Jag fyllde ändå i “normaltillståndet” ovan.

Min gamla 1900-tals petroleumdrivna Svenssontraktor av svensk manufaktur ligger väl runt 20 per mil skulle jag säga.

1 gillning

Ligger runt 1000mil/år
Volvo XC70 2,5t från -04

Runt 36kr/mil där bränsle står för 40-50% av kostnaden, vill man addera värdeminskning kan man addera 9kr/mil så 45kr/mil tot

1 gillning

Ligger på runt 2000-3000mil/år normalt. Dock nu 1600 mil senaste 5 månaderna.

Lite fusk då jag på sätt och vis jobbar med det här men så här har det sett ut för mina elbilarna:
VW e-up 1800mil 13kr/mil
VW e-Golf 2400mil 20kr/mil
Tesla P85 3000mil 72kr/mil
VW e-Golf 2900mil 27kr/mil
Tesla X100D 1500mil 37kr/mil
VW e-Golf 2700mil 10kr/mil
Kia e-Niro 3700mil 7,4kr/mil
VW ID.3 1100mil 23kr/mil

4 gillningar

Ca 4000 mil per år, citroen c5 hdi2011, gjort en del kalkyler förrr och ca 10-15 tusen per månad så 10-15’x12/4000 altså mellan 30 och 45 kr/mil.
Då har jag kört en del vägar som inte ens är grusvägar utan mer traktor vägar vilket gett ett extra slitage på bilen. Nu har jag en förmånsbil viljet för mig blir förmånligt.

Kör Kia Eniro
Privatleasing 3000 mil per år.
Laddar alltid hemma.
Milkostnad 22,5 kr.

Vi har 15 km enkel väg till centralort och arbetsplats. Under detta pandemiår har jag och min fru jobbat mest hemma, vilket naturligtvis påverkat körsträckan. Vi har tre bruksfordon i familjen.

  • Volvo 850 kombi årsmodell 1995 som min fru kört 488 mil i år.

  • Saab 9-3 cabriolet, årsmodell 2001, som gått 226 mil i år.
    Saaben har gått extremt kort körsträcka i år eftersom jag har lagt de absulut flesta milen på den elektriska motorcykel som jag köpte förra hösten:

  • Zero DSR 14.4, årsmodell 2020 har gått 980 mil det senaste året (alltså under barmarkssäsongen maj-oktober). Den har varit nyttofordon, nöjesfordon och semesterfordon, maximalt nyttjad sedan inköp.

Milkostnaden blir ju naturligtvis skev eftersom skatt och försäkring är densamma oavsett miltal, och vi har ju alltså kört extremt litet i år. Gjorde ett snabbt överslag och Volvon har i år kostat oss 14000 kr (skatt, försäkring, bränsle, olja, reservdelar och två nya däck). Värdeminskningen på en så gammal bil är noll. Milkostnaden blev alltså drygt 28 kr per mil på grund av den korta körsträckan.
Hade ju i efterhand varit klokt att ställa av någon av bilarna under sommaren nu när hojåkandet blev så kul! :grinning: Får överväga det nästa år.
Efter inköpet har elhojen varit sanslöst billig att äga. Den drar mindre än 0,5 kWh per mil. Minimalt servicebehov. Det enda som kostar är värdeminskningen, men jag tror inte att jag någonsin ska sälja den så det saknar ju betydelse… :wink:

1 gillning

Ca 2000 mil förr mig och min sambo. Blir alltid mer när man bor i en håla och måste köra till allt.

Före pandemin så låg vi kring 3000-350mil per år. Numera så verkar vi hamna kring 2500mil.

Så det har ju gått ned en del, stora skillnaden för oss har dock varit tillökning hemma, samt flytt till villa kontra lägenhet. Båda dessa faktorer har på verkat till att minska resorna till vårt sommatställe (5-6 timmar bort, 8 med barnen)

Ökar nog framöver igen