Hur många konton har ni?

Har landat i detta

Nordea

1. Lönekonto
  2. Räkningskonto (gemensamt)
  3. Semesterkonto (gemensamt)
  4. Buffertkonto (gemensamt)
  5. ISK - 2 Aktiefonder (10-15 år)

Avanza

1. ISK - 2 Aktier + 3 Aktiefonder (3-5 år)
  2. Sparkonto+ Resurs Bank 0,55% ränta

Lysa

1. ISK - Fördelning 90/10 (10-15 år)

Klarna

1. Sparkonto - Utan bindningstid 0,75% ränta

På Nordea har jag lönekontot.

Lysa
Tre olika; Mellanriskhinken, högrisk samt pension.

Avanza
1 ISK för Avanzafonder

Savr
1 ISK för övriga fonder

Nordax (Avanza räntesparkonto+)
3 konton; 1 med fria uttag, två med bunden tid.

Kap-kl tjänstepension hos LF.

10 sparkonton på olika banker för olika ändamål ex privat, buffert, semester, företag, skatt osv. Låg risk.

5 investeringskonton på Avanza (ISK och IPS). Mellan och högrisk.

Plus konton för olika kryptovalutor på Coinbase och Binance.

Alla har ett viktigt syfte i mitt totala ekonomiska system. :heart_eyes:

14 konton på storbanker.
3 konton på Lysa
3 konton på Avanza

Lysa och Avanza är delvis speglingar då jag testar för att se vad jag trivs bäst med.
Jag har också delat upp buffert och kortsiktigt spar på flera konton med specifika syften. Kanske onödigt men för mig ganska bra att visuellt öronmärka pengar för ett visst syfte.

1 gillning

Ett hos Klarna savings
Fyra hos Avanza
Åtta hos Swedbank
Två hos Nordea
Ett hos Nordnet
Ett hos ICA
Fyra hos SBAB

Ska skaffa ett på Handelsbanken samt ett hos SEB med

Swedbank: Indexfonder i isk, .sparkonto och depå (används ej) . (plus lönekonto)

Nordnet: Utdeldningsaktier ISK Aktiefonder ISK . KF-USA (fonder+ aktier)

Avanza : Framtidsaktier ISK, KF lek

Wallet med krypto

Handelsbanken
1 Allkonto
1 Firmakonto

Nordnet
1 ISK

Jag har belåning på mitt ISK så jag vill ha så mycket marginal som möjligt, det ger mig lägsta möjliga ränta.
Rätt gött att se hela summan när man loggar in också! :facepunch:

5 lönekonton/kortkonton (SHB och Danske bank)

4 ISK konton (SHB, Nordnet, Avanza, Lysa)

2 depåkonton (Nordnet, Avanza)

Lönekonto och buffertkonto hos LF
Ett ISK hos Avanza med fyra ETF’er i.

Jag var nog uppe i iaf 19 olika konton innan jag började förenkla… :grinning_face_with_smiling_eyes:

Detta är lite tecken på storhetsvansinne, men here goes…

Vardagsbanken: 4 st bankkonton, 6 st sparkonton och 1 ISK
Nischbank: 5 sparkonton
Storbank: 2 bankkonton, 1 ISK
Nordnet: 1 ISK
Avanza: 1 AF, 1 sparkonto+, 2 KF, 8 ISK och 1 TJP

I huvudsak beror det på att jag vill ha en kontoplan i vardagsekonomin där varje typ av utgift har ett eget konto. På Avanza har jag delat upp alla olika tillgångsslag på olika konton för att få överblick. Sedan konton för olika barnspar, pension osv. Oklart om detta bara är sjukligt eller om det bidrar till något i längden…

Går man fråga vilka ETFer? Månadssparar du i ETFer trots valutaväxlingen på mer eller mindre alla ETFer? Varför inte fonder? Jag är också lite sugen på ETFer nämligen :slight_smile:

Jag har byggt en Permanent Portfolio efter den modell som presenteras i Harry Brownes bok " Fail-Safe Investing: Lifelong Financial Security in 30 Minutes"

Boken förespråkar fyra olika tillgångsslag för att klara de fyra ekonomiska situationer som kan uppkomma, dvs tillväxt, recession, inflation och deflation. Ekonomin består alltid av någon kombination av dessa fyra och tanken är att alltid någon del kommer orka lyfta portföljen. Fördelningen rekommenderas vara 25% av varje och det är så jag har det också.

De ETF’er jag använt är:

Jag har tänkt göra ett längre fristående inlägg om detta val av portfölj, med mer bakgrund kring mitt resonemang, för att se om jag kan få någon feedback som får mig att ändra uppfattning om att detta är en bra idé :slight_smile:

• Länsförsäkringar
    1 huvudkonto (lönekonto)
    1 bilkonto (1000kr/månad för framtida kostnader, rekommenderar alla att ha ett!)
    1 buffertkonto (50kkr som jag kan ta av direkt)
    1 ISK-konto 1000kr/månad i spiltan (för att vara guldkund o få rabatter på bil- o hemförsäkring)

• Lysa
    1 huvudkonto där jag sparar 5000kr i månaden (långtidssparande) 100/0 fördelning

• Avanza
    1 ISK-konto där jag puttar in lite i indexfonder o spiltan (beroende på hur mycket det blir kvar av lönen). Köper även lite högriskaktier för att det är kul att göra lite snabba pengar, eller låsa pengar tills jag ligger plus igen :smiley:

• Swedbank
    1 konto som jag inte använder längre, valde bort swedbank då jag fick bättre villkor o bättre boränta samt bonus med att flytta över till LF.

Spännande! Men varför inte en aktieETF som täcker alla länder istället för bara USA?

• 7st på Avanza
  • 3st på Nordnet
  • 2st på SEB
  • 2st på ICA
  • 2st på Collector
  • 1st på Santander
  • 6st konton på Revolut (dvs i 6st olika valutor. SEK, GBP, USD, EURO, CHF och lite norska)
  • 1st på SBAB för bolånet
  • 2st på Lysa
  • 2st på Danske Bank (HSB Bospar både kontanter och depå)

Sedan är det lite diffusa andra saker, t.ex. ett “konto” på Lendify, Savelend, etc. som jag inte orkar räkna upp alla här.

Räknas tidkompbanken på min heltidsanställning? jag kan ju i princip när som helst konvertera exempelvis 70st övertidstimmar och få ut i cash på nästa lön?

Sedan har jag ju företagskonton med, men det är det ju inte jag som har utan mitt företag :wink:

Med reservation för att jag glömde något någonstans.

Jag hade en massa olika konton på Avanza förut, ett nytt ISK och KF för varje nytt år. Problemet var att eftersom jag sällan har likvida medel på mina konton och vid det tillfället inte körde med belåning så behövde jag sitta och föra över pengar till dem varje gång det var dags att betala skatt. Det tröttnade jag på, så jag avslutat så många av dem som jag kan.

Skulle vara bra om Avanza hade någon funktion där pengar automatiskt kunde överföras från ett sparkonto till ens andra konton när det är dags för avgifter; då hade man bara behövt hålla reda på balansen på ett enda konto.

Jag la in en fråga med mer info här:

Jag gillar att hålla det enkelt så jag har delat upp det så här.

Avanza:
ISK - Aktier
ISK- Basportföljen (indexfonder)
Sparkonto+ - Buffert

Lysa:
Bred 100/0

4 på Handelsbanken: Ett lönekonto, ett för gemensamma utgifter med sambon, ett gemensamma utgifter barnen med deras pappa och ett buffertkonto.
1 på Revolut
3 på Opti: låg, mellan och passiv hink.
2 på Nordnet: lekhinkar