Hur många tjänstepensioner bör man ha?

Jag har redan 3 st likadana Saf Lo då det blev så vid flytt men betalar bara 1 st avg 65kr hos Amf fondförsäkring då det blir så oberoende hur många likadana försäkringar man har. Allt är fixat för många år sedan omval till saf Lo 2014 då jag hade ett från 2009. Fixat fint och klart :grin: . Nu går det bara flytta om man vill :person_tipping_hand:

2 gillningar

Som “Amatör” ska du kunna luta dig mot säljarens/rådgivarens erfarenhet och kompetens vid tecknandet av försäkringen såväl som under hela spartiden men också under själva uttagsprocessen.
Nu vet jag att du är allergisk mot allt vad avgifter och rådgivning heter efter dåliga erfarenheter hos bl.a MM.
Själv försökte jag att skapa ett mervärde för mina kunder just för att motivera de avgifter som många gånger uppfattades som oskäliga efter +25 års sparande genom att ta mig an och göra mig tillgänglig i alla frågor och funderingar kunden kunde tänkas ha långt efter att den sista hundralappen betalats in till försäkringen.
Efter att kunden årligen haft lönesamtal med sin arbetsgivare (eller revisor…) så skulle man kunna säga att jag tog över den rollen i form av att vara ett bollplank när det kom till kundens framtida ekonomi och ta fram lösningar som underlättade det pengaflöde kunden önskade sig som pensionär men också se till att undvika fallgropar som kunde vara svåra att förutse för en vanlig dödlig.

Jämförelsen haltar en aning eftersom du likställer en latent skatteskuld med en framtida arbetsinsats som skall tas upp till beskattning.
Tjänstepensioner och privata pensionsförsäkringar är ju P-skattade och där man lite förenklat kan säga att du ingått avtal om att skjuta på skatteuttaget 20-50 år framåt i tiden mot att du gått med på ett regelverk som säger att du tidigast kan lyfta pengarna från 55 års ålder och under en uttagstid på minst 5 år samt att utbetalningarna skall ske i rater.
Tjänstepensionen är ju uppskjuten lön som ännu inte beskattats.
Privat pensionssparande har du fått avdrag för i tidigare deklarationer så dessa pengar har ju gått från att ha varit beskattade till att på nytt bli obeskattade i samband med inbetalning till P-spar.

Staten är ju än så länge ingen plantageägare som tvingar dig att arbeta heltid utan om du vill jobba deltid så finns det inget som hindrar dig. :grinning:

När det gäller den allmänna pensionen och möjligheten till paus/stopp där så är det ju helt naturligt att den går att ändra - staten vill ju knappast lägga hinder som innebär att pengarna stannar i Statskassan…

2 gillningar

Jag har tidigare talat med olika rådgivare. Det gängse verkar vara att man bör ha ett par olika beroende på storlek på kapital. När de når en msek stänger jag och öppnar en ny, de får sen ligga och mysa till sig. Detta är baserat på om man vill gå i förtid och har en del kapital så man kan ha större flexibilitet vid uttag och unvika brytpunkten. Jag kommer sannolikt gå iaf på något sätt 10 år före normal pensionering.

1 gillning

Stor eloge till dig! :+1:

De rådgivare jag haft svarade bara med länk till bolagets uttalsregler, webbsida etc. och önskar mig att lycka till. De flesta får nog ingen support alls så där årtionden efter att sista kronan gått till rådgivaren.

De flesta blir förvisade att använda

1. Minpension.se uttagsplanerare som finns tillgänglig efter 55 år och där kan man sätta de stora bitarna och få en överblick

2. Läsa respektive bolags uttalsregler för att försöka förstå ev. flexibilitet i tex att anpassa uttagstid och när det är möjligt

3. Sammanställa totalbilden och ev. anpassa uttagsplanen beroende på vad man hittar i punkt 2

Därför menar jag på att för de flesta (som inte fick en engagerad rådgivare som går långt utöver vad tjänsten kräver) så är inte fler TJP konto bättre.

3 TJP konto i olika storlekar ev. på några olika banker menar jag är lämpligt för att man som amatör kan hålla reda på alla ”ins and outs” i regler. Men visst, jag kan hålla med om att 5 är bättre än 1 mht flexibilitet.

Jag tycker det är helt bisarrt att vi skapat ett TJP system som är så komplext att det egentligt kräver att man måste betala för ett proffs som man sedan behöver hålla i handeln hela livet för att kunna ta ut pensionerna på vettigt sätt.

Jag menar bara på att om man som medborgare nu har inordnat sig i reglerna så borde man åtminstone i uttag har den absoluta rätten att pausa uttaget. Det enda man gör är att skjuta upp skatten något. Försäkringsbolaget får sitta på pengarna något längre vilket inte borde vara ett problem :slight_smile:

Allt annat är orimligt i mina ögon. Jag hoppas att våra folkvalda i Riksdagen tar tag i det någon gång.

2 gillningar

Kan inte annat än att hålla med dig, speciellt med hänsyn till att vi alla är nybörjare.
Man går ju vanligtvis bara i pension en gång i livet.

Själv såg jag att ”branschen” enbart tittade på pengar in/nyteckning och i princip likgiltigt lämnade kunderna vind för våg när kunderna hade som flest frågor och som mest kapital.
Jag utnyttjade den då i princip outforskade affärsmöjligheten som ingen annan säljare var intresserad utav genom att enbart fokusera på kunder som hade mindre än 10 år kvar till Z (uttag).
Dock fanns det ingen organisation, utbildning eller kollega att ta hjälp utav utan jag lärde mig längs vägen, de erfarenheter och de slutsatser jag kom fram till växte fram tillsammans med kunderna.
Detta är ju en förtroende- och trovärdighetsbransch där kunderna blottar hela sin privatekonomi och livssituation, att då ”kostnadsfritt” och engagerat erbjuda det kunderna mest efterfrågade gav ringar på vattnet i form av mun-till-mun-försäljning.
Varje ny kund gav mig i genomsnitt 3 nya kunder - rena pyramidspelet för min del där jag fick fler kunder än jag till slut kunde hantera.

”Kenta - min kompis har X-miljoner kr hos X-Bank men får inga bra svar, har du möjlighet att hjälpa honom?” hördes det ofta i telefon…

Idag erbjuder bankerna och försäkringsbolagen någon typ utbetalningsrådgivning men det är precis som du påpekar mycket hänvisning till minpension (som är bra) och diverse länkar att läsa själv…

Ledsen om jag kapade tråden för en liten stund :grinning:.

2 gillningar