Hur motiverar ni ert fortsatta sparande då börsen går ner?

Alltså, det har ju knappt varit någon nedgång, för den som spridit sina risker. På börsen finns så mycket mer än bara aktieindexfonder. Var man investerad i 100% svenska aktier har det ju varit en nedgång, kanske runt 25%, vilket i sig inte är så farligt. En diversifierad portfölj, t.ex. Golden Butterfly, eller det klassiska permanentportföljen har knappt blinkat. Min faktiska implemenation av en Golden Butterfly har i år aldrig nog aldrig varit nere mer än 3.9%.

Det är i synnerhet vid tillfällen som börsen är lite skakig som jag finner motivation. Eftersom det finns så mycket olika (typer av) saker i portföljen är det alltid något som gått ner mer än något annat. Men det andra har vägt upp. I mitt fall blir det typ "Okej, portföljen har gått ner 0.5% denna månad, inte så farligt! Men jag ser att t.ex. svenska småbolagsfonder gått ner 15%. Perfekt, då handlar jag lite extra småbolagsfonder på REA:n :slight_smile: " En annan månad är det något annat som gått ner, men det brukar oftast kompenseras av att de andra delarna svängt uppåt och resonemanget blir detsamma.

Det riktigt långsiktiga sparandet med större andel aktier månadssparar jag automatiskt till på Lysa, helt utanför det andra sparandet på Avanza och Nordnet, och där loggar jag inte in och vet inte ens att det gått ner (även om jag analytiskt så klart skulle kunna misstänka det, från tid till annan). Så inte heller där blir det något svårt att motivera - det går ju automatiskt och jag vet inte ens att det eventuellt gått dåligt! :slight_smile:

Det hjälper att vara lite naiv, arrogant och att aldrig blanda in några känslor i portföljen :slightly_smiling_face:

Tack så mycket allihopa för väldigt peppande och intressanta svar. Hade jag haft möjligheten att spara mer så hade jag definitivt gjort det nu efter dessa svar. Då hade jag fått se hur det fungerar/utvecklar sig i realititen också.

Bästa tidpunkten att investera är i nedgång.

Detsamma gäller rebalansering av din 60/40-portfölj. Balanseringsregeln är som en inbyggd marknadstiming där du köper på botten.

Själv tänker jag nu att alla mina investeringar ska ha en horisont på minst 3 år. Dvs jag förväntar mig inte att de är positiva förrän 3 år senare. Fram tills dess fortsätter jag att DCA.

Börsen är som lösviktsgodis. När det är erbjudanden och rabatt då köper jag mer :slight_smile:

2 gillningar

Som någon skrev tidigare: det är betydligt mer påfrestande mentalt att köpa när börsen bara stiger. Känns bättre att sätta in mer pengar när det är billigare.

1 gillning

Jag kan köpa fler andelar för en mindre peng när det är röda siffror. Men jag tänker inte så mycket på det, jag fortsätter bara att månadsspara och hålla mig till våra långsiktiga planer.

Sparmål som har en kortare horisont än 5 år brukar jag spara i ett vanligt räntekonto, med en mindre del på börsen.

Jag tänker att desto mer man köper i nedgång, desto fortare går uppgången.

1 gillning

Eller ju fler som köper i en nedgång desto fortare tar den slut.

1 gillning

Motiverar inte mig själv så värst mycket. Räknar iskallt med att de kommer växa ännu mer med tiden när man investerar när kursen är lägre.