Hej,
Jag har mitt sparande (förutom bufferten som ligger på bankkonto) hos Lysa. Där sparar jag till pensionen, barnen samt har ett 60/40 sparande. Jag investerar pengar i dessa varje månad. Jag vet att man ska hålla sig till sin tänkta spar strategi och fortsätta månadsspara även om börsen går ner, som den gör nu. Men det är ändå svårt att motivera sig ibland då man lägger in pengar i sparandet och den sparade summan minskar istället för att öka. Det känns som att det inte blir några pengar sparade utan att dom bara försvinner. Jag tänker (och vet inte om jag tänker rätt) att den sparade summan minskar pga att värdet på aktierna i fonderna som det investeras i minskar. Att jag då får mer andelar för mina pengar och när/om värdet går upp igen så kommer mitt sparande att öka igen. Kanske lite snabbare också iom att jag då har lite mer andelar. Tänker jag rätt som tänker så? Eller gäller detta bara om man köper enstaka aktier och inte fonder? Ibland funderar jag på om det är bättre att pausa sparandet. Iaf 60/40 sparandet då det nu dykt upp större kostnader i närtid då pengar kommer behövas. Och istället spara pengarna på banken.
Hur gör ni för att motivera er i ert sparande i dessa tider?
Precis som @Muppe säger. Att spara i en marknaden som enbart går upp är inte alltid optimalt. Det blir dyrare och dyrare. Du får mindre och mindre andelar aktier för pengarna. Jag tycker det är bra att marknaden dyker ned ibland. Det ger en möjlighet att köpa samma tillgångar som tidigare, fast nu billigare.
Den här filmen från 1957 illustrerar resans gång på ett pedagogiskt sätt. I filmen stannar bilisten till för att köpa aktier i jämna intervaller (ditt månadssparande). Ibland köper han aktier i en dal, ibland på en topp.
När börsen går upp är det lätt att tänka “jag skulle köpt när det var billigare”.
Så när det går ned kan det vara bra att ta ett steg tillbaka och inse att du hade blivit oerhört glad om du kunde köpa till denna rabatten för 3 månader sedan. Därav försöker jag köpa så mycket som möjligt och roar mig med att räkna på förtjänsten jag kommer göra när priset är tillbaka igen.
Att du köper i nedgång är ju en av finesserna med DCA. Om du bara köpte i uppgång skulle du gå miste om avkastning. Historiskt sett då. Framtiden är en gissning, oavsett vad du gör med pengarna.
Det är ju fantastiskt att spara nu, som mellandagsrea. Antingen så återhämtar det sig och man gör bra pengar eller så gör det inte det och då behöver vi säkerligen inte pengar ändå.
Jag, som försöker slå index genom att delvis stå utanför och delvis satsa på sådant jag tror kommer gå bra i oroliga tider, gör inte alls det med mitt månadssparande. Bara att fortsätta lassa in pengarna på Lysa. Tänk precis tvärt om. Hade det varit all time high var och varannan dag så hade det känts mer tveksamt med Lysa, nu är det förmodligen en fantastiskt investering om du bara håller i det över tid.
För mig är det snarare tvärtom. Jag får nästan lite ångest när börsen går upp för jag vill ha mer pengar med och känner att jag missar “tåget”. När börsen går ner som senaste månaderna så önskar jag att jag hade mer pengar att stoppa in! (Tömde i princip min buffert för att öka innehav för några veckor sedan)
I nuläget hoppas jag exempelvis att börsen går ner ännu mer lagom till löning + skatteåterbäring i början av april
Men hela mitt tänk bygger på en stark tro att börsen på sikt ska gå upp. Det faktum att jag investerar brett och inte försöker satsa på enskilda bolag/heta branscher gör att jag känner mig trygg i min strategi och börsen.
Jag har även gjort mina dumma misstag för cirka 10 år sedan (varit på börsen sedan 2010)
Jag kör 65% SPP aktiefond global
35% 15st svenska investmentbolag
Jag brukar tänka på det här citatet från Niclas Andersson (blogginlägg på Avanza).
"…alltså om du köper ett par jeans för 100 kr som sedan faller till 50 kr i pris så köper du ytterligare ett par. Första paret jeans köptes för 100 kr andra för 50 kr, två för 150 kr eller 75 kr per par, du har alltså sänkt inköpskursen från initiala 100 kr per jeans ned till 75 kr.
Alltså att jag köpt dyrt innan (jeans för 100kr), men nu när börsen går ner så köper jag billigt (jeans för 50kr) och drar ner mitt snitt.
Så när priset väl hittar tillbaka (vilket jag då förutsätter) så har jag helt plötsligt köpt saker till REA-pris.
Jag har alltså “två par jeans för priset av 150kr”.
För mig som nästan enbart sparat aktivt i värdepapper I goda tider sedan första jobbet 2013, gillar verkligen känslan av att slippa köpa på toppen hela tiden. (nu har utfallet varit bra ändå men nu pratar vi ju bara känslor)
För egen del så tycker jag just den här nedgången nästan bara har känts positiv. Jag har merparten av mina besparingar i globalfonder och en mindre andel i Sverige. Eftersom USA har hållit globalindex någorlunda stabilt så har det i praktiken bara varit en skön rea på svenska fonder och aktier. Jag sålde t.o.m. av lite globalt för att kunna köpa lite mer Investor och dylika tråkbolag.