Hur mycket är du back i denna Corona-krasch?

Jag hade -17% i mars förra året. Hela förra året blev det +54%. Hittills i år ligger jag på +14%.

Jag satt still i båten hela förra året men sålde av lite aktier som gick bra under förra året i början av 2021.

Nej ingetting sålt. Har inte råd att sälja något.
Månassparandet har tickat på som vanligt :+1::grin:. Då jag är fullinvesterad 100 Global indexfond har jag ingen krigskassa. De som kan se i framtiden får tajma börsen :joy: köp/sälj :+1:.

Aldrig suttit mer still och gör det fortfarande. Ökade dessutom på huslånet och petade in allt i Lysa vilket än så länge varit ett bra drag. Det gjorde jag för att jag visste med säkerhet att jag klarar att bära lånet under lång tid och tänkte att det är billigt nu. Hade aldrig kunnat drömma om att det skulle löna sig så fort.

2 gillningar

När man tänker logisk hade det varit mycket bättre om börsen återhämtade sig mycket långsammare för oss som sparar långsiktigt. Månassparande hade man köpt billigare. Den här var inte så jätte bra då man fick köpa ganska dyrt och ganska snabbt. :-1:. Men långsiktigt är alltid rätt sitta still i båten :+1:.

Jag nådde botten på -25.76% den 23 / 3 - 2020. Ganska jobbig början då jag hade precis börjat spara på Avanza Januari samma år. Satt stilla i båten och köpte och fortsätter att köpa mera varje månad under både upp och nedgång. Var tillbaka på ± 0 i mitten av juli 2020. I skrivande stund den 22 / 6 - 2021 så ligger Avanza kontot på +43% och nådde en all-time high på 45.47% veckan innan den 16 / 6 - 2021

Grunden är indexfonder, framförallt en global och en Sverige, med en extra USA för ökat exponering och även en tillväxtmarknads fond då globalfonden inte täcker dessa marknader. Sedan har jag en liten lekhink utöver det.

Månadssparar utan att ens försöka tajma någon marknad, har vid några tillfällen under året fått klumpsummor och väntar mig en till under sommaren som alla har och ska investeras fullt ut få fort de blir tillgängliga. Har en lång sparhorisont på minst 20 år, men antagligen även längre än så. Så marknaden kan göra vad den vill kortsiktigt utan att det kommer påverka min strategi alls.

Sålde av allt panik :sweat: d.v.s det jag hade i Lysa och globala index fonder. Detta kommer vara en lärdom jag tar med mig framöver, att sitta still i båten även om WW3 startar.

Men det positiva var att jag i vanlig hederlig doomsday-prepper-anda kastade alla mina pengar på stora globala gruvbolag, så sen ett år tillbaka har jag gjort 42,87% i vinst, var uppe och toucha 51% för några veckor sen, men då bestämde sig FED för att nämna eventuella räntehöjningar med start 2023 istället för 2024, det resulterade i att guld och silverpriset sjönk.

Nu har jag precis börjat skyffla över halva mitt kapital till globala index ETF’er, håller tummarna!

@janbolmeson jag ber dig om förlåtelse.

PS: Jag hade ren tur att gå in vid rätt tidpunkt (mars 2021) i gruvbolag, i det stora hela så har de flesta gruvbolagen sjunkt sen ett år tillbaka.

Olika strategier för olika portföljer. Här är hur jag tänkte i tre portföljer från toppen den 19 feb 2020 och framåt.

Barnportföljen

Inga förändringar alls. Fortsatte månadsspara precis som tidigare. Hade följt med till avgrunden om det fortsatt ned. Det är ju lite lättare när det handlar om mindre belopp.

Företagsportföljen

Det syns inte i grafen men under mars månad avbröt jag månadssparandet och gick in med en stor klumpsumma istället. Med facit i hand prickade man ganska rätt men det var ingenting jag överhuvudtaget hade kunnat förutspå då. Var helt beredd på -20 % till men ville samtidigt inte missa att handla efter en historiskt hastig nedgång på börsen. Poängen är ju aldrig att pricka den exakta botten.

Privat försiktig portfölj

Här gjorde jag egentligen ett misstag. Det här kapitalet var tänkt som en kontantinsats inom en tvåårsperiod men börsen gick ju fint före pandemin så jag var ändå inne på börsen (FOMO). Jag kände ganska snabbt när pandemin spred sig att det här kan bli ett stort misstag och att jag egentligen borde veta bättre. Därför började jag hedga och swing trejda med en del av portföljen tidigt i mars. Det förklarar varför jag inte följer med lika djupt som marknaden. I April går jag därför ur marknaden även om jag går in igen någon månad senare. Dippen mot hösten blir dock en väckarklocka och jag lämnar markanden efter återhämtningen. Något jag egentligen borde ha gjort långt tidigare med tanke på att vi nu är i full gång med att kika på bostäder.

Den läskigaste bilden under hela coronakraschen tycker jag är den här. Det är lätt att vara efterklok eller ångra att man inte köpte mer men man får inte glömma varför marknaden föll från första början. Den här gången räddades vi snabbt av enorma stimulanser från både centralbanker och regeringar. Nästa gång kanske en högre inflation sätter en käpp i hjulet för en sådan lösning. Då kan det bli lite kämpigare. Vi får se…

1 gillning

Var väl ner 35-40% i kraschen och slutade året på +76%. Ligger runt +37% YTD, men har gått ner en 10%-enheter sedan toppnotering för ett par veckor sedan. Portföljen andas ut innan fortsatta uppgångar. Börjar nog röra sig uppåt ett par veckor innan Q2:orna börjar trilla in :slight_smile:

Jag satt i båten, men höll däremot mig lugn med månadsinsättningarna. Däremot dunkade jag in ganska mycket “överblivet” under sommaren då det kändes som vi nått botten. Utöver det backade jag nog i runda slängar 25%, men det har ju tagits igen med råge och snabbt.

1 gillning

Jag hade turen att sitta på ganska mycket Ica-aktier :slightly_smiling_face: så när alla köpte toapapper så sålde jag mina Ica som stack i höjden och portionerade ut på övrigt.
Annars gjorde jag ingenting.
Jo jag tipsade min son om ett ISK på botten isch.
Det har han tackat mig för…