Jag har efter senaste tidens börsuppgång fastnat i ett beroende av att öppna avanzaappen i tid och otid för att bli uppdaterad hur min portfölj utvecklas.
Därav frågan hur mycket är för mycket? Vad borde man förhålla sig till? Kan man bli uppdaterad för ofta?
Ju oftare jag kollar ju mer känner jag att det det finns bättre sätt att placera. Äger nästan uteslutande index och teknikfonder så ska ju inte behövas. Kanske finns det motsvarande nikotinplåster för mitt bekymmer…
Funkade för mig. Tröttnade dock att hålla efter den redan efter ca 6 månader och sålde av och körde index rakt av igen. Känner inget sug att kolla längre.
10 000kr räckte för mig att trixa med. Men lekhinken kan vara upp till 10% av GBP om man vill.
Blir du framgångsrik i lekhinken så kan du ju öka upp efter hand, men börja smått se om det funkar och är något för dig.
Ett annat tips som har funkat för mig är att radera appen från telefonen. Sätt sedan upp regler när du ska logga in på för att ombalansera eller vad du behöver göra för justeringar på ditt sparande. Lycka till
Jag kollar precis som du rätt så ofta i Avanza-appen. Framförallt för att jag är mycket nyfiken efter hur saker och ting i världen påverkar börsen, guldpriset och därmed mina portföljer. Kan inte låta bli.
Vad jag däremot inte gör är att anpassa mina portföljer efter vad jag ser som händer. Någon gång tog jag en bra fundera hur jag skulle lägga upp det hela och jag vet att det kommer att rulla på bra.
Mitt råd är att inte dämpa din nyfikenhet och låta appen vara utan försök att motstå frestelsen att göra ytterligare ändringar. Och om du verkligen inte kan hålla dig skulle du kunna skaffa dig en lekhink som vissa andra på forumet redan föreslog och lirar med den medan ditt indexsparande tuffa på.
Strax innan lönedagen kollar jag faktiskt ännu oftare! Det är egentligen precis för att få känslan att jag investerat rätt. Har kurserna gått upp så blir jag självklart glad men nu har jag också lärt mig att bli glad när kurserna gått ner… då blir det nämligen mycket pang för pengarna när jag sätter i mitt månadssparande veckan efter.