Hur mycket bör jag lämna kvar i AB?

Hej,

Börjar närma sig slutet på första räkenskapsåret och jag är lite osäker på vad jag borde göra här. Har kört ett AB för att konsulta lite under året och tagit ut lön sporadiskt. Nu sitter jag med en del pengar (450k eller så) kvar i bolaget. Frågan är hur mycket jag borde lämna kvar till kommande år. Är inte säker på att jag kommer att ta på mig några uppdrag alls, men det är inte otänkbart att det dyker upp lite roligt och jag drar igång ett tag igen. Borde jag lämna tillräckligt för att täcka bokföring och företagsförsäkring för ett par år kanske? Eller finns det mening med att ha mer? Har funderat på att uppgradera lite datorutrustning så kanske ska ha kvar kapital för att täcka det?

Har plockat ut runt 350k bruttolön under året och när senaste fakturan rullar in borde resultatet ligga på runt +450k. Så borde väl efter arbetsgivaravgift klara mig under brytpunkten om jag tar ut det mesta.

Har ingen annan lön i övrigt, lever egentligen på avkastning på kapital men tycker det är kul att jobba med lite intressanta saker då och då, därav bolaget.

Well. Svaret blir väl lite att det beror på.

Till att börja med, varför tar du ut lön alls? (Över gränsen för där uttag av lön är skattemässigt billigast, d v grundavdrag/jobbskatteavdrag:ish.) Om du inte behöver lönen och inte bryr dig om allmän pension/SGI är det antagligen skattemässigt bättre att ta allt (utöver grundavdragsnivå) som utdelning. Om du anlitar redovisningskonsult eller liknande bör de kunna svara på exakt vilket sätt som är mest skattemässigt förmånligt i balansen lön/utdelning.

Om du på något sätt bryr dig om SGI och/eller pensionsavsättningar kan det vara smart att ta lön upp till brytpunkten för pension. I år kommer det också öka utdelningsutrymmet, men f o m nästa år blir det en icke-fråga. Eftersom sparat utdelningsutrymme inte längre kommer index-uppräknas heller, finns egentligen inget skäl alls att spara pengar i bolaget, mer än begränsningen i vad du kan ta ut som “låg”-beskattad utdelning. Sen kan det, som du säger, finnas skäl att lämna en slant för att hålla bolaget levande, samt för att bibehålla aktiekapitalet intakt (om bolaget inte har andra tillgångar/inventarier som löser det).

Oavsett om du tar utdelning eller lämnar pengarna i bolaget blir det bolagsskatt på vinsten, men om du ska köpa utrustning framöver kan du kompensera det via periodisering, så det är i sig inget problem.

Det ekonomiskt mest fördelaktiga trodde jag var att ta lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt, sen maxa schablon för 3:12. Resten kan ligga kvar. Så gör i alla fall jag.

1 gillning

Får man fråga varför du vill ha kvar företagsförsäkringen? Jag har konsultat ett tag men kommer kanske gå in i en anställning inom kort och hade då tänkt döda allt onödigt i bolaget, bland annat företagsförsäkringen. Är trots allt över 4k per år som jag inte känner ger något när jag inte fakturerar via bolaget.

Mest för att kunna ta mig an några mindre saker då och då, den kostar runt 2400 på ett år så inga enorma summor.

1 gillning

För övrigt, om du väljer att göra en vinst i bolaget i år bör du maximera periodiseringsfond i år för att kunna plocka ut en liten lön även nästa år. Givet att du inte räknar med att ha lön någon annanstans.

Det är inte så säkert. Eller. Det är det mest förmånliga om man faktiskt lever av pengarna från företagandet, och därmed behöver bygga upp SGI, Pension m m. (Förutom kanske att man ska ta lön upp till lägsta gränsvärdet av statlig skatt/pensionsavsättning.)

Har man redan grundfinansiering för resten av livet klar blir ju ev pension och SGI en icke-fråga. Då kan det, kanske, beroende på, vara bättre att bara ta ut pengarna som lägst möjliga skattesats, även om det kanske objektivt fortfarande är mer förmånligt att bygga upp om inte SGI så åtminstone pension. Men det är ju också en fråga om pengar nu mot pengar sen.