Hur mycket globalt vs Sverige har du?

150% bankens egna fonder?

3 gillningar

Så 1.4% bank x fond med 50% belåning? :rofl:

30% Sverige

1 gillning

c:a 10% Sverige, 5% räntor och 85% global

1 gillning

För egen del ser fördelning ut som under:

75% DNB Global
10% Plus Alla Bolag
10% HB Globala Småbolag
5% Avanza Emerging

1 gillning

Förmodligen ca 20-30% Sverige totalt över hela portföljen.

4 gillningar

Ca

• 24% globala aktier/företagsobligationer
  • 8% svenska aktier
  • 68% andra tillgångar
1 gillning

Jag kör nu mer 85% Länsförsäkringar Global Index och 15% AMF Räntefond Lång.

2 gillningar

12% Emerging markets

17 % aktier (just nu bara USA)

71 % Global

1 gillning

73,89% Global fonder

13.37% Sverige fonder

2 gillningar

Jag må vara dum nu men får inte ihop hur jag ska räkna procentfördelningen, är det vad vardera aktiefond är procentuellt värt idag av hela min portfölj eller vad jag månadsspar till vardera aktiefond :roll_eyes:?

Jag har idag;
Spiltan Aktiefond Investmentbolag,
Storebrand Global All Countries A
och
Swedbank Robur Access Global A

Månadsspar lika till vardera, har jag då 66% Global och 33% Sverige??

2 gillningar

Du får kolla hur mycket varje fond har i Sverige för att räkna ut det. Utav de tre fonderna du har ser jag bara att Storebrand Global All Countries A har Sverige. Se bifogad bild.

Sen räknar du ihop totalen. Tex skulle du ha 100000 kr i varje fond dvs 300000 totalt och Spiltan har 95,58% Sverige så har 95580 kr i Sverige av 300000. Då blir det 95580/300000=31,86% Sverige.

2 gillningar

Du kan faktiskt gå in på analys för att se för totala portföljen :slight_smile: på avanza iaf

1 gillning

Har du fonderna på avanza? Isf gå på analys så finns info hur mycket du har i respektive land och fond.

1 gillning

Har allt på ISK hos Swedbank

2 gillningar

Tack för alla svar, väldigt intressant att få en känsla för hur det kan se ut.

Snabb genomgång visar att endast 6 av 30 svar har 0 eller nära 0 i Sverige. Övriga verkar ligga mellan 10-30 % Sverige i de flesta fall.

Någon som har någon åsikt om varför det är så här? Är det valutarisken som spökar i praktiken, vi tror mer på Sverige, bara home bias eller för att vi tror att Sverige tillfälligt kommer att rycka eftersom det varit en underprestation versus globalt se senaste åren (men som nu varit bättre sista året)?

1 gillning

100% Global indexfond på börsen + äger BR.

Blir ca.25% Sverige

1 gillning

Menar du Spiltan Aktiefond Investmentbolag :roll_eyes:?

För min del så har jag de mesta i bostaden ändå så räknar jag bostad så har jag typ 65 % investerat i Sverige. Tänker att de är tillräcklig bias, nästan för mycket :smiley:

1 gillning

TP saf lo har jag 20% Sverige 80% Global index