Hur mycket investerade ni när ni var föräldralediga?

Hur gjorde ni med ert investerande när ni blev föräldralediga? Ändrade ni er nivå på avsättningarna då? Hur många procent av ert tidigare sparande fortsatte ni med? (Har ni några tankar skriv den gärna.)

• 100%
  • 75%
  • 50%
  • 25%
  • 0%

0 röster

Det gör skillnad om man har extra ersättning från arbetsgivaren. Då blir inte tappet i inkomst så stort. Jag hade själv 90% av lönen och gjorde också av med mindre pengar än vanligt.

Ska få barn snart och tänker börja med att pausa månadssparandet helt för att undvika en ytterligare stress. Sen försöka komma igång efter ett tag om det löper på bra :slight_smile:

Det blev inte mycket, vi fick barn tidigt vid 21 och 24 års ålder, då hade man precis fått jobb och köpt första boendet dessutom. Vi har fått tag ikapp det senare.

Vi fortsatte som vanligt med investerandet men pausade amorteringen på bolånet under tiden vi var föräldralediga. Det var en ganska tuff tid ekonomiskt.

Jag tycker det är svårt att säga generellt vad som är rätt eller fel, var och en får istället göra det som passar sin egen situation bäst. I ena vågskålen ligger att det såklart inte roligt att känna sig begränsad av ekonomiska skäl under ledigheten, samtidigt i andra vågskålen ligger att det kan det bli märkbart på sikt om man på allvar reducerar investerandet under många år och portföljen inte är så stor att börja med.

Jag fortsatte på som vanligt. Tog av bufferten i ett halvår och hoppades på att inte allt skulle gå sönder samtidigt. :sweat_smile:

Allt beror på hur man vill göra med sina föräldrardagar. Vi gick in för spara så många dagar vi kunde för att barnet skulle kunna börja förskola först vid ca två års ålder. Då tar man väldigt få dagar i veckan. När vi gjorde detta innebar det att vi var tvungna att spara in på sparandet.

Sparade det som var över varje månad, vilket varierade väldigt. Ville inte snåla alls under den tiden. Frugan ville ha boogaboo vagn o andra dyra saker. Öppnade villigt plånboken för den lyckan :joy:

1 gillning

Föräldraledig nu, med tredje barnet. Har dragit ner 25 % varje gång, vilket har funkat. Utgifterna är desamma eller något lägre, men inkomsterna är betydligt lägre, dock som tur är bara för en av oss i taget :slightly_smiling_face:.

Det är sant, om man vill vara hemma mer med sitt barn så får man kanske dra ner på sparandet inför pensionen. Det finns trots allt fler år att spara sen, men om man inte skaffar så många barn så är man ju inte föräldraledig så många gånger.

Det är ju också en lösning, det är ju inte allt eller inget. Svårt du veta hur mycket ska kommer kosta. (Vi har försökt göra en budget men känns som det är många olika variabler.)

Småbarnstiden och föräldraledigheten tycker jag inte man ska snåla in på :man_shrugging: Men det är bara jag

1 gillning

Jag valde att spara en liten summa mer för att behålla intresset men lade större delen av mitt sparande på att bygga extra buffert rätt direkt efter att vi plussade. Då hade man några månader att öva sig på leva lite snålare och kunde behålla en ok nivå under föräldraledigheten.

Föräldraledig nu med andra barnet. Med första blev det en halvering lite drygt men nu med andra har vi varit lediga tillsammans i lite drygt 4 månader. Så blev bara pensionssparande kvar. När man är fl själv senare blir det nog lite mer igen.

Jag sparade förhållandevis lite de åren då de inföll i samband med många andra utgifter såsom husköp, partner mellan jobb etc men det jag sparade fortsatte jag med. Gissar att det var runt tusenlappen (för nästan 20 år sedan).

Så gott som inget sparande alls under det halvåret som jag var föräldraledig. Sambon studerade och jag försökte snåla med dagarna så att jag kunde vara hemma längre. Så ett medvetet val och helt klar värt det.
Rätt intressant att se hur vi kunde spara in på andra utgifter också trots att vi trodde att vi levde snålt redan.

1 gillning