nejdå, det är jag som lurat mig själv. Tyckte att det var låg avgift jämfört med mina lekfonder. Tack för tips!
Månadsparar mellan 4000€ - 10 000€ i månaden.
Minimi på ~4000€ är uppdelat såhär:
1750€ iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD (Acc)
500€ iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc)
250€ iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc)
1000€ Storebrand Global All Countries A EUR
100€ Nordnet Indeksirahasto Suomi ESG
100€ Nordnet Indeksfond Norge
100€ Nordnet Indexfond Sverige ESG
100€ Aktia Nordic Micro Cap B
Ca 30k, Lysa 93/7
Ja då är det jätte skönt om man lurar sig själv till det dyrare ![]()
![]()
![]()
. ![]()
3000 på lysa olika konton med olika fördelningar beronde på vad det är till.
500 till Avanza lek och silverbullet
500 på Länsförsäkringar i deras global index.
Sidospår, va inne och titta på sambons isk på Länsförsäkringar hon hade rätt bra resultat sedan köp på alla, inköpta samtidigt och månadspar lika:
Dnb global indeks 42%
Länsförsäkringar pension 55(nåt sånt heter den" 32%
Länsförsäkringar global index 28%
Nån som kan förklara skillnaden lite kort på dnb och läns?
Hej Henke!
Sparar 10-15k/månad, 60% globalt/40% Sverige:
30% Länsförsäkringar Global Index
30% Avanza Global
20% Plus Allabolag Sverige Index
10% AMF Småbolag Index
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Brukar ligga 70/30, men har ökat andelen Sverige i portföljen under 2022
5-10k
Avanza Global 70 %
Avanza emerging markets 10 %
Handelsbanken globala småbolag 10 %
Plus Allabolag Sverige 10 %
Varför så stort fokus på Sverige? Att sprida riskerna globalt har många fördelar.
22-30k i månaden (ca 75-80% sparkvot i snitt kanske) beroende av utgifter den månaden)) och just nu mest i Avanza Zero (10k) och LF Sverigeindex (20k) men även LF globalindex matas regelbundet.
Just nu för att det är billigare än USA. Så ja, viss marknads-/valutatajming fast det inte är att rekommendera. ![]()
1 950 kr pension i Avanza Auto 6.
1 450 kr familjespar i Opti 3.
1 200 kr lekhink på Fondo med aktiva fonder: tech, hälsa, urbanisering, grön energi, globala småbolag, svenska småbolag, guld, dollar.
Frun sparar också i pension. Så tillsammans blir det c:a 6 500 kr i långsiktigt sparande.
Uh? Varför sparar ni så mycket? 
Varför så mycket? Ni lever bara en gång.
Du får säga du. 
Jag har FIRE som mentalt mål och har anpassat mina utgifter efter det. Jag har byggt upp liv och boende, hobby och utgifter som gör att 10k i månaden täcker ett gott liv för mig. Folk tror också att det är en tajt svångrem, men utan lån, utan nämnvärda elkostnader, utan långa pendlingsträckor etc så är det inte så märkligt som det låter.
Så ja, jag lever… den här gången. 
Jag hjälper till att dra ner snittet:)
Jag sparar 2500 i månaden, ungefär 10% av nettolönen
Det mesta går till DNB global index och Spiltan aktiefond investmentbolag. Eller så fyller jag på i nån aktie jag tycket fått oförtjänt mycket stryk.
Sen sparar jag nog ungefär lika mycket kortsiktigt, utan för börsen också
Personligen så har jag svårt att hitta något mer att bränna pengar på…
Men då ligger vi för tillfället bara runt 60% i sparkvot men det är främst pendlingskostnaderna som drar ner vårt sparande, annars hade vi nog legat runt samma nivå som @angaudlinn.
Jag målsparar just nu främst till en större grej så ca 5000 kr till bankkonto i månaden. Mitt långsiktiga spar ligger på 2.500 kr i månaden hos Lysa i diverse fonder 90/10. Sparar också ca 2.500 per månad till tex semestern, kan också ses som periodisering. Dock gör jag sällan av med hela den delen utan blir girig när jag fått ihop en liten hög och för över den till långsiktigt spar istället ![]()
Jag själv sparar mellan 10.000-20.000 i månaden. Men allt är inte månadssparande. Detta gör jag för att jag lever gott på en viss summa och allt över det sparar jag. Om jag får höjning på lön, så höjs alltså sparandet.
Har också FIRE som mål. Men är det något jag vill ha så köper jag det 
Intressant val av Sveriges indexfonder ![]()
? Gillar du lite smalare och för att få stora bolag istället för bredaste Sve index ? Avanza Zero är helt gratis .
Ja, just nu kändes lite extra krut i stora stabila verkstadsbolag etc som en vettig väg. Dessutom har jag haft tung övervikt i partyhinken, så lite generell sans i sandlådan är en del av ambitionen också. ![]()
500:- till lillpojken varje månad.