Hur mycket månadssparar ni?

Jobbar som timanställd i sambons företag inom en väldigt säsongsberoende bransch. Jag månadssparar i intervallet 5000-25000kr i månaden under ett år. Gissar att mitt snitt hamnar på ungefär 16000 per månad. Förra året blev jag äntligen klar med CSN vilket innebär 8000kr till direkt in på sparandet vilket inte ännu är medräknat i mitt snitt. Bor med sambo som också sparar så mycket han kan i en ganska billig villa utan topplån och “spenderar” pengar på “shopping” kanske 2-4 ggr per år, då oftast böcker, elektronik eller kläder om jag måste :slight_smile:
Har aldrig tid eller ork att spendera pengar, alla mina vänner bor i andra delar av Sverige så “umgås” (innefattar oftast spenderande av pengar) med någon annan än sambon gör jag bara 2-3 ggr per år.

Går upp tidigt, tar det lugnt, går till jobbet, går hem, tar det lugnt och så rullar det på. En ledig dag i veckan och då är vi hemma och pysslar med diverse. Lagar 99% av vår mat själva. Brassar inte på bergvärmen upp till 25grader året runt som de flesta andra utan har den i stort sett avstängd mellan mars till september och nöjer oss med mellan 14-18 grader inomhus på vintern - vilket sparar enorma summor.
Vi siktar på att kunna gå fire om ca 2-3 år med vårt gemensamma kapital om vi vill. Sen om det är där vi hamnar står ännu skrivet i stjärnorna.

2 gillningar

4800 kr på SAVR som tas direkt. Sen varierar det beroende på det som blir kvar av lönen. 30K-50K netto beroende om jag gnetar extra eller inte. Snart en unge till så sparkvoten dyker som en sten.

Tänker ofta samma tanke! Tror många av mina kompisar är väldigt nöjda att de lägger under en femhundring i månaden typ.

Tror det kan stämma att de flesta sparar i aktier och fonder. Vore mer intressant att veta hur många som gjort medvetna val kontra hur många som gått på bankmannens rekommendation och sitter och betalar skyhöga avgifter för att de inte vet vad som är skäligt.

Sparar automatiskt 8100kr samt valt att amortera 1000kr/mån.
Mitt sparande innefattar även mina barnbarn.

Får cirkus 24000kr netto
Har fast sparande på 8000kr/mån, där ingår lite Lysa, fonder jag själv valt, aktier och kryptovaluta.
Dagarna innan nästa lön kommer investerar jag vanligtvist det som blivit över från månaden.
Så i runda slängar blir det 10000kr/mån jag sparar, cirka 40% av min inkomst.

2 gillningar

Då det är lätt att tappa verklighetsuppfattningen i den här tråden länkar jag återigen till den här bilden från Avanza som visar median-månadssparande och genomsnittsmånadssparande. Viktigt att dessutom komma ihåg att ÄVEN då jämför man med de 10 % i Sverige som har mest pengar…

17 gillningar

Oj vad vi är rika! :joy: Verkligen nyttigt med lite verklighet ibland när det känns som kapitalet växer i snigelfart :sweat_smile:

2 gillningar

Med de 10 % i Sverige som har mest pengar, gör du då antagandet att de som har avanza i Sverige (10 %) är rikare än de som inte har det? Eller bygger det på något annat?

1 gillning

Värt att komma ihåg är att denna lista bara inkluderar automatiska månadssparanden. Om man t.ex. gör manuella insättningar varje månad räknas detta inte med i statistiken.

1 gillning

Jag och min fru har en nettolön på ca 110kSEK/mån. Vi månadssparar 75kSEK och amorterar 10kSEK. Utöver det så har vi ett barnspar på 3kSEK/mån till 2 barn.

Så beroende på hur man räknar har vi en sparkvot på 70-80% (vilket jag förstår kan uppfattas som brutalt).

4 gillningar

Ja, det är värt att ha i åtanke… Jag gör insättningar mellan 4000-34000 per månad på grund av varierande inkomster (snittar runt 16). Jag har noll i automatisk insättning.

1 gillning

Jag investerar 10000 kr i månaden ca 50% av lönen.

Tycker mig ha sett att det antagandet gjorts i andra trådar. Men jag skulle nog inte vara så säker på att de rikaste 10% har avanza. Jag tänker mer att det är lite yngre personer (relativt var pengar brukar vara koncentrerade) som visserligen har något intresse i aktie-/fondsparande, men inte att de nödvändigtvis har särskilt mycket mer pengar än de som inte har Avanza. Men kanske att de 2 effekterna väger upp för varandra och att det är ett hyfsat genomsnitt ändå.

1 gillning

Gör ett bruttolöneavdrag på 7000 till extra tjänstepension som placeras i billiga indexfonder.
Sedan stoppar jag in 5000-10000 per månad i mestadels fonder på Nordnet.
60 år och jag önskar jag varit intresserade längre än de år jag varit det. Men det ser bra ut om det inte blir någon jättekrasch inför pensionen. Jag kan nog gå lite tidigare än 65 (63)

1 gillning

Tänker att det kan vara en aning missvisande. Jag har ca 15 % av mina investeringar hos Avanza. Resten hos SAVR. Gissar att fler har pengar lite utspritt och bidrar till att ge lägre siffror. :thinking:

3 gillningar

Om man jämför med följande bild så var det 2019 bara typ 10% av Sveriges befolkning som hade över 100 ksek på ett ISK-konto Sverige

5 gillningar

Sparar 15tkr/mån på Avanza.
Några extra insättningar under året gjorde att jag kom upp i totalt 200tkr i sparande för 2021 vilket var mitt mål.

Utöver det amorterar jag lite över 2,5tkr samt lägger undan 1,5tkr i en resekassa som spenderas varje år. Blir det något mer över från lönen varje månad så sätts det in i buffertkontot för kommande utgifter.

Tyckt att det varit svårt att hitta en balans mellan att spara så mycket som möjligt och att spara ”lagom” för att unna sig saker i vardagen. I år känns det som att jag hittat en lagom nivå då jag är nöjd med sparkvoten och känner att det inte gör något om jag spenderar det som blir över på saker jag tidigare tyckt varit ”onödiga”.

Tjejen tar sin examen nu efter årsskiftet så planen är att även hon ska komma igång med månadssparandet nu när hon börjar jobba, runt 10tkr/mån till att börja med.

Planen är även att vi ska köpa nytt boende tillsammans då jag äger den nuvarande lägenheten med 100% och vi vill flytta till något större.

Jag är 28 och tjejen 25 år gammal.

1 gillning

28 år, nettolön ~38tkr/mån (exkl. bonus)

• 5tkr/mån amortering bolån
  • 10tkr/mån sparkonto för kontantinsats till större lägenhet
  • 9tkr/mån ISK 100% aktiefonder hos Avanza

Sparkvot på 63% / 50% (inkl/exkl amortering)

Lägger ganska mycket pengar på uteluncher, AWs, restaurangbesök och andra sociala tillställningar, men tycker det är viktigare att må bra och hitta en långsiktig balans i sparandet än att öka sparkvoten ytterligare.

Jag och frun sparar ca 15 000:- till Avanza varje månad från våra löner.
Räknar inte amortering på hus som spar.
Har även pensionsavsättning till Avanza på 10000:-/mån
Totalt sett så har det blivit ca 600 000:- 2021 ink pensionen sparat.
Jag sätter in när det dyker upp lite extrapengar så det brukar bli mellan 500-800 tusen per år.

1 gillning

Lite lagom månads / årssparande hehe :+1:. Höga inkomster :joy::+1:. Grattis.