Hur mycket månadssparar ni?

Bra tråd - har själv funderat hur andra gör!

Kombinerad nettolön jag + fästmö (båda 28 år) = ~70-75 kkr i månaden
Amortering: ~5 kkr
Långsiktigt sparande som vi investerar: ~25-30 kkr

Beroende på hur man räknar blir det väl en sparkvot på ca 35-40%, detta efter periodiseringar (CSN, bil, semester, SL-kort etc.) och andra utgifter.

Kommer dock minska betänkligt i framtiden då vi letar större lägenhet i Sthlms-området och kommer förmodligen att behöva lägga typ 15 kkr i bara amortering första åren för att kunna köpa det vi vill… Drömmen hade ju varit att man hade fått investera de pengarna istället för att låsa dem i bostaden…

3 gillningar

25 år gammal. In ca 31.000 kr efter skatt. Har låga utgifter så kan spara ca 20.000/ månad. Tänkt i spara till pension. Har köpt en bostadsrätt med låg belåning <50% samt en ansenlig summa på fonder.

3 gillningar

Månadslön, netto, 60-80 kkr/mån
Sparkvot 30 %

• Aktie- och aktiefondsparar 20 %
  • Löneväxlar (netto) 6-7 %
  • Amorterar 3-4 %
1 gillning

25-30år, netto ca 50kkr/månad

Reser mycket med jobbet och då har jag allt betalt typ kläder/mat/boende.

Hinner inte spendera mycket när jag är borta hela tiden så haft en sparkvot på 80% iår.

Allt in på Nordnet med portföljbelåning ca. 30% :blush:

5 gillningar

In ca 60-65 K netto jag + fru.

Amortering hus: 3K
Buffertspar: 3K
CSN: 2 K totalt
Månadsspar till ISK mellan 20-30K.

1 gillning

Min nettolön efter löneväxling ~34000

Löneväxling 8900:-/månad (100% aktiefonder)
Amortering bolån 4200:-/månad
Buffert sparande 1000:-/månad (Klarna sparkonto 0.9%)
Fondsparande 15000:-/månad
Varav ~ 65% Aktiefonder
20% Räntefonder
15% Guld

Jag och min sambo siktar på att kunna trappa ned delvis/helt om ca 5-6 år (vid 56/57års ålder) och att då spendera mer tid på familj. Föräldrar som är i 80-85 års åldern, man vet aldrig hur länge man har dem kvar. Även att finnas mer för barn och ev kommande barnbarn.

Ev också ströjobba lite lätt med på något gemensamt projekt tillsammans med sambo.

3 gillningar

Har 40 000kr brutto och har ett fast sparande på 7 000kr
Sen om det blir något över på slutet av månaden så åker de in på sparande med

1 gillning

43 i bruttolön. Får väl ut strax över 30?

Det dras automatiskt 6000 kr/månad och jag försöker göra en variant av fyra hinkar. Pengarna går till Lysa 100/0 till pension, ett annat med 60/40 och min lekhink på SAVR. Min resterande lön går till ett sparkonto på Klarna med 0,9% ränta. Rätt ofta fyller jag på fonderna med engångsbelopp.

Jag äger mitt boende, dricker inte och spenderar de mesta av pengarna på mat, barn och en del till TV-spel (har inga jättedyra intressen egentligen). Man blir rätt rik snabbt på det här sättet. Så det rekommenderas.

3 gillningar

Lön ca 48500 kr i månaden i snitt, brukar bli ca 30 - 33 000 kr netto, arbetar som ambulanssjuksköterska.

Sparar minst 20 000 kr i månaden, Har 50 - 60 % sparkvot. Har redan en bra buffert så allt går till fonderna :slight_smile:

Sedan det jag inte räknar in i ovan är ju barnbidraget på 1250 kr som investeras varje månad samt min del av amorteringen på runt 2500 kr i månaden. Min sambo sparar runt 6 - 8 000 kr i månaden och amorterar samma.

1 gillning

37 år, singel utan barn, boendes i bostadsrätt.

Har inga lån/skulder överhuvudtaget, tillsammans med en låg avgift (2500 kr) och sparsam livsstil i övrigt så kan jag spara hyfsat mycket.

Nettolön 22000 kr, sparkvot 50%. Har skippat lekhinken då det inte intresserar mig. Hos min bank har jag lönekonto och sparkonto där jag har en nettomånadslön, 3000 kr i månaden avsätts till att hålla denna nettomånadslönen.

Övrigt sparande har jag hos Lysa, bufferthinken är full (2 nettomånadslöner). Sätter in 8000kr som delas lika mellan mellanrisk och den passiva delen som jag pensionssparar i. När bufferten på mitt bankkonto är full så lägger jag ytterliggare 1500 kr på dessa två konton hos Lysa.

1 gillning

Både jag och frun studerar. Jobbar sporadiskt och har då kanske 2000-3000 extra utöver studiemedel. Men vi bor billigt och lyckas tillsammans månadspara 5000-8000kr per månad beroende på om vi har några extra inkomster den månaden

Jobbar som timanställd i sambons företag inom en väldigt säsongsberoende bransch. Jag månadssparar i intervallet 5000-25000kr i månaden under ett år. Gissar att mitt snitt hamnar på ungefär 16000 per månad. Förra året blev jag äntligen klar med CSN vilket innebär 8000kr till direkt in på sparandet vilket inte ännu är medräknat i mitt snitt. Bor med sambo som också sparar så mycket han kan i en ganska billig villa utan topplån och “spenderar” pengar på “shopping” kanske 2-4 ggr per år, då oftast böcker, elektronik eller kläder om jag måste :slight_smile:
Har aldrig tid eller ork att spendera pengar, alla mina vänner bor i andra delar av Sverige så “umgås” (innefattar oftast spenderande av pengar) med någon annan än sambon gör jag bara 2-3 ggr per år.

Går upp tidigt, tar det lugnt, går till jobbet, går hem, tar det lugnt och så rullar det på. En ledig dag i veckan och då är vi hemma och pysslar med diverse. Lagar 99% av vår mat själva. Brassar inte på bergvärmen upp till 25grader året runt som de flesta andra utan har den i stort sett avstängd mellan mars till september och nöjer oss med mellan 14-18 grader inomhus på vintern - vilket sparar enorma summor.
Vi siktar på att kunna gå fire om ca 2-3 år med vårt gemensamma kapital om vi vill. Sen om det är där vi hamnar står ännu skrivet i stjärnorna.

2 gillningar

4800 kr på SAVR som tas direkt. Sen varierar det beroende på det som blir kvar av lönen. 30K-50K netto beroende om jag gnetar extra eller inte. Snart en unge till så sparkvoten dyker som en sten.

Tänker ofta samma tanke! Tror många av mina kompisar är väldigt nöjda att de lägger under en femhundring i månaden typ.

Tror det kan stämma att de flesta sparar i aktier och fonder. Vore mer intressant att veta hur många som gjort medvetna val kontra hur många som gått på bankmannens rekommendation och sitter och betalar skyhöga avgifter för att de inte vet vad som är skäligt.

Sparar automatiskt 8100kr samt valt att amortera 1000kr/mån.
Mitt sparande innefattar även mina barnbarn.

Får cirkus 24000kr netto
Har fast sparande på 8000kr/mån, där ingår lite Lysa, fonder jag själv valt, aktier och kryptovaluta.
Dagarna innan nästa lön kommer investerar jag vanligtvist det som blivit över från månaden.
Så i runda slängar blir det 10000kr/mån jag sparar, cirka 40% av min inkomst.

2 gillningar

Då det är lätt att tappa verklighetsuppfattningen i den här tråden länkar jag återigen till den här bilden från Avanza som visar median-månadssparande och genomsnittsmånadssparande. Viktigt att dessutom komma ihåg att ÄVEN då jämför man med de 10 % i Sverige som har mest pengar…

9 gillningar

Oj vad vi är rika! :joy: Verkligen nyttigt med lite verklighet ibland när det känns som kapitalet växer i snigelfart :sweat_smile:

Med de 10 % i Sverige som har mest pengar, gör du då antagandet att de som har avanza i Sverige (10 %) är rikare än de som inte har det? Eller bygger det på något annat?

Värt att komma ihåg är att denna lista bara inkluderar automatiska månadssparanden. Om man t.ex. gör manuella insättningar varje månad räknas detta inte med i statistiken.