Hur mycket månadssparar ni?

Jag investerar 10000 kr i månaden ca 50% av lönen.

Tycker mig ha sett att det antagandet gjorts i andra trådar. Men jag skulle nog inte vara så säker på att de rikaste 10% har avanza. Jag tänker mer att det är lite yngre personer (relativt var pengar brukar vara koncentrerade) som visserligen har något intresse i aktie-/fondsparande, men inte att de nödvändigtvis har särskilt mycket mer pengar än de som inte har Avanza. Men kanske att de 2 effekterna väger upp för varandra och att det är ett hyfsat genomsnitt ändå.

1 gillning

Gör ett bruttolöneavdrag på 7000 till extra tjänstepension som placeras i billiga indexfonder.
Sedan stoppar jag in 5000-10000 per månad i mestadels fonder på Nordnet.
60 år och jag önskar jag varit intresserade längre än de år jag varit det. Men det ser bra ut om det inte blir någon jättekrasch inför pensionen. Jag kan nog gå lite tidigare än 65 (63)

Tänker att det kan vara en aning missvisande. Jag har ca 15 % av mina investeringar hos Avanza. Resten hos SAVR. Gissar att fler har pengar lite utspritt och bidrar till att ge lägre siffror. :thinking:

2 gillningar

Om man jämför med följande bild så var det 2019 bara typ 10% av Sveriges befolkning som hade över 100 ksek på ett ISK-konto Sverige

4 gillningar

Sparar 15tkr/mån på Avanza.
Några extra insättningar under året gjorde att jag kom upp i totalt 200tkr i sparande för 2021 vilket var mitt mål.

Utöver det amorterar jag lite över 2,5tkr samt lägger undan 1,5tkr i en resekassa som spenderas varje år. Blir det något mer över från lönen varje månad så sätts det in i buffertkontot för kommande utgifter.

Tyckt att det varit svårt att hitta en balans mellan att spara så mycket som möjligt och att spara ”lagom” för att unna sig saker i vardagen. I år känns det som att jag hittat en lagom nivå då jag är nöjd med sparkvoten och känner att det inte gör något om jag spenderar det som blir över på saker jag tidigare tyckt varit ”onödiga”.

Tjejen tar sin examen nu efter årsskiftet så planen är att även hon ska komma igång med månadssparandet nu när hon börjar jobba, runt 10tkr/mån till att börja med.

Planen är även att vi ska köpa nytt boende tillsammans då jag äger den nuvarande lägenheten med 100% och vi vill flytta till något större.

Jag är 28 och tjejen 25 år gammal.

1 gillning

28 år, nettolön ~38tkr/mån (exkl. bonus)

• 5tkr/mån amortering bolån
  • 10tkr/mån sparkonto för kontantinsats till större lägenhet
  • 9tkr/mån ISK 100% aktiefonder hos Avanza

Sparkvot på 63% / 50% (inkl/exkl amortering)

Lägger ganska mycket pengar på uteluncher, AWs, restaurangbesök och andra sociala tillställningar, men tycker det är viktigare att må bra och hitta en långsiktig balans i sparandet än att öka sparkvoten ytterligare.

Jag och frun sparar ca 15 000:- till Avanza varje månad från våra löner.
Räknar inte amortering på hus som spar.
Har även pensionsavsättning till Avanza på 10000:-/mån
Totalt sett så har det blivit ca 600 000:- 2021 ink pensionen sparat.
Jag sätter in när det dyker upp lite extrapengar så det brukar bli mellan 500-800 tusen per år.

1 gillning

Lite lagom månads / årssparande hehe :+1:. Höga inkomster :joy::+1:. Grattis.

Ja, tack. Har inte överdrivet hög lön. Dock eget företag med anställda.
Så tar en del utdelning när det passar, därav beloppen. Men är också ödmjuk till att allt kan ändras fort, så det är bra att kunna ha lite sparat.

1 gillning

Ca 35-50 000 av nettolön på ca 90 000.
5.000 kr är amortering.

1 gillning

Ca. 24000, varav 9000 till pension.

Är väl just sånt här som gör att barnbidraget inte borde vara ett allmänt bidrag utan behovsprövat utifrån övriga inkomster. Kanske lite mer till dom hushåll som verkligen behöver det och lite mindre till dom som inte behöver det.

Sparar runt 5000/mån, ca 17% av nettolönen.

5 gillningar

För att vi har 30k nettolön, eller för att vi har 50% sparkvot? Om det senare, vi kunde lätt gå plus minus noll varje månad om vi flyttade ur från lägenheten, skaffade en bil, och köpte hämtmat lika ofta som våra vänner.

1 gillning

Kan det inte vara så att många sparar kanske bara 10% hos Avanza och resten någon annanstans?

Månadssparandet inkluderar enbart autogiro och inte engångsinsättningar. Det är säkerligen många som månadssparar manuellt (däribland jag) som då inte dyker upp i statistiken.

Nej. För att man har så pass hög disponibel inkomst att man kan sätta undan barnbidraget under hela barnets uppväxt fram till 18 års ålder för att då orört kunna användas till t.ex. en bostad till barnet.
Ta det inte personligt. Det här fenomenet är mycket vanligare än man tror. Det är systemet jag tycker är dåligt. Att klandra dom som utnyttjar systemet går inte.
Sen när blev det så att skattemedel skall gå till att finansiera barns första bostad…eller jorden runt resa…eller egen bil?

Då skall vi kanske kräva ett allmänt bostadsbidrag också på x antal kr per månad som betalas ut till alla som har en bostad.
Men som det är idag är bostadsbidraget inkomstbaserat, har man så man klarar sig skall man inte få bostadsbidrag.
Söker man försörjningsstöd så skall tillgångar och inkomster redovisas, har man något där så får man minskat försörjningsstöd.

Men barnbidrag skall bara betalas ut i blindo av någon anledning. Var det inkomstbaserat skulle många fler med stora behov kunna få det lite bättre. Alternativt skulle dessa välfärdsmedel kunna användas till annan undermålig välfärd istället.
Men de politiker som ändå vågar ta upp frågan och belysa problemet tystnar snart för dom inser snart att det där skaffar inte så många fler väljarröster och dom liksom alla andra ser bara till sitt egna skinn i första hand. Då är det lättare att bara blunda och låta det gamla dåliga få vara som det är.
Skattemoralen sänks bara av sånt här. De flesta människor tycker nog att det är bra att betala skatt och att ha en skattefinansierad välfärd som finns där för alla när man väl behöver den. Att det finns en trygghet för alla. Men den som betalar skatt vill ju också se att pengarna används på ett vettigt sätt och att det verkligen blir välfärd av de kronor som betalas in. Att då veta att barnbidraget i så stor omfattning sparas undan i sin helhet till barnen och “överlämnas” på 18-årsdagen är ju inte direkt något som höjer skattemoralen utan tvärtom.
Om du nu bara för ett ögonblick blundar och bortser från din egen personliga situation och de positiva effekter som barnbidraget har för just er familj så tror jag nog du håller med mig om att skattemedel skall gå till just nödvändig hjälp och välfärd för de som verkligen är i behov det i vissa delar av livet. Inte till en massa annat.

8 gillningar

För att det, i teorin åtminstone, går till barnet. Att föräldrar får det handlar om att de är vårdnadshavare för icke-myndig person.

Jag är uppväxt i trygga hemförhållande i övre medelklass och där sparades inget barnbidrag till mig och min bror. Det var en annan tid. Jag fick det senare själv när jag var 14 och förväntades då köpa kläder etc själv. Jag tycker det är helt skevt att det automatiskt blivit en grundplåt för barnens framtida liv. Så var det inte tänkt.

Men, det är inte barnens fel och inte föräldrarnas heller egentligen. Och oavsett vilka pengar det är som sparas för framtiden så tillhör jag ändå de som menar att man mår bra av att spara o h tjäna ihop till saker själv.

Att stå som medlåntagare, stötta med lån till insats etc kan vara en grej, men att ge bort ekonomiska medel tror jag ofta är kontraproduktivt som sagt.

Och… lite kontroversiell åsikt och brandfackla: Jag tycker att vi har ett generöst bostadsbidrag som går till (nästan) alla med bostad. Det heter ränteavdrag.

4 gillningar

Tycker ändå borliga politiker har drivit politik för behovsprövat barnbidrag under bra många år.

Blev en konflikt inom allians regeringen också,

Vi får se om det blir en ny allians regeringen efter nästa val om de även vågar införa behovsprövat barnbidrag.

1 gillning

Kanske är det så att färre bidrag borde vara behovsprövade? Är det verkligen ett problem att ge höginkomsttagare barnbidrag när dom samtidigt betalar så mycket mer i skatt? Systemet kunde designas rättvist med en samhällsnyttig fördelning av resurser utan att man för den sakens skull ska gå med mössan i hand för att få dessa bidrag.

1 gillning