Blir ju lite avis när man ser vissas månadssparande, mer än vad jag har ut i lön ![]()
Istället för antal kronor. Vad har ni för sparkvot. Själv ligger jag på ca 33% vilket passar mig perfekt. 33 sparande, 33 räkningar och 33 mat och nöjen ![]()
Blir ju lite avis när man ser vissas månadssparande, mer än vad jag har ut i lön ![]()
Istället för antal kronor. Vad har ni för sparkvot. Själv ligger jag på ca 33% vilket passar mig perfekt. 33 sparande, 33 räkningar och 33 mat och nöjen ![]()
Månadssparar ca. 20% av min nettolön i LF Global- och LF Sverige indexfonder.
Har senaste året dragit ner sparkvoten till förmån för mer vardagslyx, eller snarare utrymme för mer vardagslyx. För det är långt ifrån alltid som kontot är tomt när lönen kommer den 25:e ![]()
Pensionsystemet vet man inte hur de blir framöver… Varit ändrigar som inte blivit någe vidare som bör ändras…
Du kommer fixa det!!
Jättebra att vara medveten om vilka utmaningar man kommer ställas inför. Kunna spara optimalt inför lägre intäkter. Finns massor av stöttning här i forumet ska du veta. Behöver du bolla tankar/idéer eller bara prata av dig om eventuell oro/ångest kring ekonomin, bara hör av dig.
Haha visst blir man Avis!!
Men också inspirerad och motiverad, det ska man inte glömma! Vi får göra det bästa vi kan med det vi har ![]()
![]()
![]()
Helt klart.
Tack vare rika tillsammans som jag blev inspirerad till att söka nytt jobb förra året. (jobbade 13år på mitt förra). Fick nytt jobb och ökade min lön med 10000.
Jag trivdes jättebra på mitt förra, kanske lite för bra då jag egentligen stannade för länge. Men man blir bekväm. Med inspiration från RT och en känsla av att vilja vidare i livet slog jag till. Fick jobbet, och jag ångrar mig inte en sekund. Trivs som bara den.
Försöker spara mellan 10-15k i månaden + amortering 5k:)
Snygg sparkvot med så pass ”låg inkomst”. Bra jobbat ![]()
Sparar ca 20000:- och det blir ungefär 25% sparkvot.
Kul att inspireras av andra.
Vi har löst bostadslån så boendet (ink fasta kostnader, försäkring, energi osv) kostar bara 2.7% av lönen. Vi sparar ca 55%. Vilket betyder att vi konsumerar ganska mycket…
Ca 4000kr och sen 6500kr i amortering och sen löneväxling ovanpå det.
På frågan vad man sparar till… jag sparar till att kunna gå all in på min idrott. Alltså både kunna köpa bra meterial, bra cyklar, kunna vara med i bra träningsgrupper osv. För detta krävs en räjäl summa om det ska vara hållbart.
Har du någon form av sponsring eller hjälp från klubb? Eller kör du helt solo?
Hejjar på dig och din satsning!
Tack! Jag är relativt ny i sporten (var elitlöpare tidigare) så än så länge har jag inte några direkta samarbeten, men tänker att det blir planen allt eftersom man visar sig på tävlingar oså.
Kul!![]()
![]()
![]()
Sparar ca 44-50% av min lön, beroende på DKKs växelkurs vid löning. 20k
Hyran ligger på 7k, så hade nog kunnat spara en del mer egentligen. Men det är gott att leva också
Just nu sparar jag en genomsnittlig månad:
1000 kr till huvud-ISK
1000 kr till krydd-ISK (öronmärkt för lyx)
4000 kr till sparkonto
2700 kr tvingad amortering
1250 kr till familjespar/barnspar
Mitt sparande är mest symboliskt för mig själv då jag är i ett läge där jag bara behöver vänta 3-5 år så når jag mitt FIRE-belopp. Låter existerande miljoner jobba hårdare för mig ![]()
Sparar inte ett öre ens. Tror jag inte sparat ett öre senaste 4 åren ens( student btw)
Varierar lite men jag och min tjej har varit ganska aggressiva med sparandet för att bygga kapital så att vi kan börja investera och få lite snurr på pengamaskinen.
Kommer nog trappa ner lite nu för att njuta lite mer av livet men normalt sparar vi tillsammans ungefär 80-100k per månad plus eventuella utdelningar.
Vad har ni för löner där ni kan spara 50k var? Väldigt imponerande!
Vi har ungefär 120k fast vardera och sen bonus på det så vi hamnar runt 160-170 totalt i förväntat utfall utfall 2024 ![]()