Hur mycket månadssparar ni?

Försöker spara ~45% av månadsinkomsten. Blandat lång och kort sikt.

Så drygt 19000 går till amortering (8000), buffert (6000) och semesterspar (5500).
Detta främst pga en större renovering som både höjde bolån och dränerande bufferten.

16000 till mer långsiktigt sparande.
Tanken är att justera amortering och buffert när bufferten är acceptabel igen, och då flytta 5-10 000 till långsiktiga sparandet om inkomsterna tillåter :slight_smile:

Får in ca 23 och lägger undan i runda slängar 4k5 av detta.

1 gillning

Låt mig gissa, läkare eller VD? :money_mouth_face:

@JoakimF Läkare har inte så bra lön. Och får ingen bonus. :joy:

3 gillningar

Stafettläkare kan det få mer än så i lön.

Finns säkert undantag men jag vågar med säkerhet påstå att det är ytterst få läkare som har i närheten av den lönen :slight_smile: Och inte ens stafettläkare får bonus.

2 gillningar

Sådana här trådar är roliga, man skulle nästan tro att man hamnat på flashback. :rofl:

5 gillningar

Nej precis! Och jag skulle absolut inte säga att jag lever ett asketiskt liv.
Tvärtom! Jag är bara väldigt noga på att prioritera kostnader som
Verkligen är viktiga för mig!

3 gillningar

Det är nog så att medle RT medlemmen är både balans- och resultatmässigt rikare än medelsvensken. Och jag tror att någon med normala inkomster kan känna sig liten när de tittar in i en sån här tråd. Det blir väldigt lätt att tänka “ja men klart man kan spara sig rik med 50k+ i månadslön och knappt nått bolån”. Därför är det så bra att Jan & Carro lyfter fram människor så som @angaudlinn som gjort en resa till finansiellt oberoende med mer normala inkomster.

Det är också väldigt trevligt att se att råden i forumet ofta utgår från individuella ekonomiska förutsättningar.

12 gillningar

Man får gärna jämföra med mitt sparande, eller än hellre med sitt eget!

Tänk så många miljoner svenskar man ”slår” med sitt långsiktiga sparande, helt enkelt genom att ha ett.

Sen så är sparande kanske inte ett självändamål, det är nog vettigt att ha ett mål med sitt sparande. Tanken är väl att pengarna ska användas senare. :blush:

7 gillningar

Managementkonsult och Private Equity :slight_smile:

1 gillning

Precis köpt BR. Så jag funderar om det är värt att amortera mer, sedan försöka spara det man löser upp av amorteringen. Nu med räntor på 4.65% (vår) så vet jag inte hur man ska göra riktigt.

Lån på 2M.
Redan sparat Tot 150k (aktier) och 90k (sparkonto).
Månadsinkomst på ~72k netto.
Ränte och amortering per månad ~16k.
Brf-avgift: 7k

Belåningsgrad: 82%

Sparar 3k+3k just nu “bara för att” jag alltid sparat. Men är det bättre att amortera ner till 70% bara för att räntorna nu normaliseras runt 3-5%, istället för 0-1 som det varit under några år nu.

Sorry om rörigt inlägg…

Går det inte att dra ner på utgifterna och både öka sparandet samtidigt som du amorterar?

Om du får in 72k netto varje månad men bara sparar 6 kkr/mån så måste du ju ha väldigt höga utgifter. :open_mouth:

6 gillningar

Kollade lite slarvigt inser jag… Jag sparar 10kkr, frugan sparar 5kkr. 6k av dessa 15k går till ett buffertspar.

Frågan i sig är om vi ska använda dessa pengar/50% av nysparet på att amortera istället?

Nedan avsnitt kanske kan vara till hjälp.

Ekonomiskt vinner du nog inte i längden på att amortera men det kan kännas bra.

Jag har valt att amortera minimalt, ha lite mer cash än brukligt och månadsspara i aktieindexfonder istället.

Det är inte någon jätteskillnad på räntan för ett bolån och ett sparkonto men man får samma trygghet men mycket större handlingsfrihet med pengar på sparkonto.

Återkommer med jämna mellanrum till samma fråga (borde jag amortera mer?) och landar alltid i att det inte är logiskt för mig. Det minskar min trygghet, handlingsutrymme och förväntade avkastning om man ställer det i relation till aktieindexfonder och lite mer cash på sparkonto.

Mitt mål är att spara ung 33% av min nettoinkomst från 50% lön och 50% pension. Men ofta blir det mer, jag håller på att lära om att inte ständigt spara allt jag kan. Nu är det uttagsfasen som är påbörjad och det går lite knackigt, men december gick bra tack vare julmat och klappar. Förstår om min kommentar kan upplevas provocerande men vi har slitit hårt med lönearbete i 45 år, med två blöjbarn med nybyggt hus under 90talskrashen. Men nu är det min och makens tur att använda guldkanten så som tänkt!

11 gillningar

Ok, så det finns en fruga med i bilden också? Nämndes inte i din ursprungskommentar. Det var formulerat som att allt bara gällde för dig själv (en person).

Betyder det att 72k netto är inkomst för er båda? Förändrar ju i så fall hela situationen.

1 gillning

Ja, det är nettoinkomst för båda.

Då blir allt genast klarare och du framstod mindre som en fartblind champagnevaskare. :sweat_smile::+1:

2 gillningar