Nu har jag gått igenom helåret 2023 och landade på 62% sparkvot inkl. amortering på boende men exklusive löneväxling. Ca 67% inkl. löneväxling.
Väldigt nöjd med det och det är väl ungefär där jag legat 2020-2022 också.
Ser att vissa räknat med ordinarie tjänstepension också men den skippar jag att räkna in i sparkvoten.
Lite bakgrund nedan då rena listtrådar inte är så kul.
Syftet är (var?) att bygga en riktigt stor snöboll (med mina mått mätt) så tidigt som möjligt så att jag inte behöver spara så hårt senare.
Fortsätter jag som nu är det sannolikt att jag blir FIRE (inte lean) kring 40. Slutar jag nu och inte gör fler insättningar blir det förmodligen innan 50.
Det handlar väl i grunden om att jag inte vill känna att jag måste jobba för pengar och kunna styra över min tid. Jag kommer säkert jobba något i alla fall men på deltid och tider jag har lust. Resten av tiden får gå till befintliga och förhoppningsvis nya intressen, relationer, träning, resor etc.
Sådant man redan gör men vill göra mer av.
14.300 kr / mån i indexfonder
5.000 kr / mån genom extra amortering
Får jag bättre lön någon månad genom övertid, fördelar jag det överskottet mellan att boosta fonderna och lägga in lite i ”kontanta” reserver. (Aka fylla på bufferten i vårt räntekonto)
Jag är småföretagare, och sätter av 35 % av lönebeloppet i ett pensionssparande. Lönen ligger på brytpunktsnivån. Sedan för jag årligen över 50000 kronor av utdelningen till ett ISK.
Prexis, som Per lindvall formulerat det; "Sparandet blir en investering först när den omsätts för att konstruera något som kan generera framtida flöden av fordringar, eller minskningar av framtida utbetalningar"
45 år, två barn (4 och 7), bor sambo men med separat ekonomi bortsett från fasta hushållskostnader.
Mitt sparande:
50 öre på kronan i början av månaden. Det som blir över varje månad blir ytterligare sparande.
Hälften går till Avanza, globala indexfonder och Avanza EM.
Hälften går Lysa.
Toppar upp buffertkonto hos Borgo om det behövs. Jag siktar på 3–6 månader omkostnader i buffert.
Sparande till barnen:
125% av deras barnbidrag till Lysa.
Jag investerar allt och har bara en buffert på 15 k (plus alla budgeterade månadskostnader). Sparkvot 40% av nettolönen (om jag inkluderar ammorteringar i sparkvoten). hade jag haft dubbla lönen hade jag fortfarande försökt hålla ner kostnaderna och investerat så mycket jag kan.
Vi har kunnat öka vårat sparande rejält sedan vi började skriva upp inkomster och utgifter. Under semestern gick det åt en del som vanligt plus 15000kr i veterinärkostnader. Juli och augusti va inte kul…
Sparande augusti 2024 för mig och sambon.
Amortering hus 5000kr
Resa 5000kr
Extra buffertsparande till konto 5000kr
Mitt ISK 12000kr
Hennes ISK 12000kr
Tot 39000kr Sparkvot 52% av nettolön.
September ser ut att få bättre förutsättningar för mer sparande.
Mål 2024 är minst 100.000kr in på ISK fonderna.
Mål 2025 är minst 150.000kr in på ISK.
Sparkvot 2022: 42,2 % (varav amortering 13 %-enheter). Sparandet som inte är amortering har gått till börsen till 100 %, mycket har gått till Tesla den senaste månaden.
Och 2023 års sparkvot landade på sjuka 60.65 % (borde vara ett rekord, kanske). Årets kommer iaf bli lägre pga föräldraledighet.
Sätter av 50% av grundlön och 75% av extralöner till investeringar. Det som blir över kan konsumeras men det blir alltid över där också.
Bra problem att ha . Men jag tjänar också (väldigt) bra, bor i hyresrätt och bara studieskulder som i nuläget är växelpengar.
Skrev i någon tråd att det är svårt att göra av med pengar då jag känner jag har allt, gör allt (flera utlandsresor om året).
Lite så att man får dåligt samvete. Men jag har jobbat hårt för det iaf, efter att ha läst upp gymnasiet på komvux, följt av tekniskt basår och sedan civil/master med kurser i fyra länder + Sverige.
70% sparkvot exklusive löneväxling jan-aug med alla enskilda månader utom juli över 60% sparkvot.
Siffrorna inkluderar tvångsamortering på boende som är knappt 6% av totalt sparande, resten går till indexfonder eller sparkonto.
Sep-dec borde kunna bli bra med reservation för evt. resor och oväntat underhåll på bostad eller fordon.
Jan 66%
Feb 61%
Mar 70%
Apr 85% (utbetald semester och skatteåterbäring + skapligt snål månad ger extremt resultat)
Maj 61%
Jun 63%
Jul 50% (resor och semesterfirande ger 60% kostnadsökning)
Aug 84% (extremt snål månad + semestertillägg ger extremt resultat)