Du har gjort ett bra jobb och förtjänar inget dåligt samvete!
Sparkvoten varierar lite från månad till månad. Vi sparar alltid fruns lön på ca 75,000 och sedan vad som blir över från min lön.
Vi försöker att uppleva så mycket som möjligt och göra mycket med barnen, så det blir oftast inte så mycket sparande av min lön.
Det känns som vi ekonomiskt nått en bra position i livet där vi kan uppleva mycket medan barnen är kvar hemma och vi har hälsan till att vara aktiv. Jag har en kronisk sjukdom där det är osäkert hur min situation utvecklas så jag försöker att göra så mycket jag kan med barnen nu, då det kanske inte är möjligt att vara lika aktiv i framtiden.
Då vi båda tjänar bra i våra jobb kan vi samtidigt bygga en buffert om jag blir oförmögen att jobba eller går bort.
Nu kommer förvisso en del av sparandet gå till husköp då vi flyttar till Denver, men insatsen i huset växer förhoppningvis framöver.
Kreditkort är inget att rekommendera om du inte kan betala din kreditkortsskuld varje månad eftersom då ökar skulden med räntor på 20-30%!
Om man absolut behöver köpa något är det i sådant fall bättre att ta ett blancolån med kanske 12% ränta.
Har 8 000 kr i månadsspar till långtidsspar, 2500 kr till resespar och med extra amortering på ca 2 500 kr. Barnbidragen á 1 325 kr sparar vi till handpenning för barnens kommande bostäder.
Känner att jag saknar hus- och underhållsspar bara…
Siktade på minst 50% netto i sparkvot när jag hade kvar anställningen. Ofta blev det över 60%. Nu när jag går runt på a-kassa blir det mindre, men jag försöker ändå hålla 20% sparkvot på a-kassabeloppet för att inte komma av med sparandet helt. Ska bli skönt att komma tillbaka till vanliga rutiner när nu det vill sig.
Jag förstår detta. Men det är som sagt bara i nödfall och där är pengar om jag måste använda det där, jag minimerar mitt sparande om jag har ett nödfall och behöver kortet. Använder inte mer av krediten än jag klarar av. Sen så är där 60 dagar räntefritt vilket gör att jag kan betala 1/2 av en räkning på låt oss säga 10.000kr och endån investera 5.000kr. Istället för att behöva ta 10.000kr från en buffert. Så där är en baktanke med det.
Har nu gått igenom helåret 2024.
Landade på drygt 71% sparkvot exklusive löneväxling men inklusive tvångsamortering på bolån och CSN. Tvångsamorteringen är dock en liten andel och det mesta går in i värdepapper i första hand och sparkonto i andra hand.
Inklusive löneväxlad bruttolön blev det drygt 75% sparkvot och då har jag räknat med löneväxling efter skatt så att det inte blir uppblåst.
Förra året var det 62% exkl. löneväxling och 67% inkl. löneväxling så det är en klar förbättring i år.
En kombination av något lägre utgifter (för främst boende och fordon) än 2023 och högre inkomster än någonsin drog upp sparkvoten 2024.
Ordinarie tjänstepension är ej inräknat i ovan sparkvot men den avsättningen blev också skaplig p.g.a. högre lön än vanligt och större andel med +30% avsättning.
Jag gissar att 2025 också kommer att bli bra men sämre än 2024.
Eftersom jag bara har fasta utgifter på ca 4000 :-
Sparar jag ca 26.000 kr /mån
Vi har dragit ned på amorteringen till 1% efter att belåningsgraden sjönk till under 70%. Nu sparar jag 15 200 kr / mån till långtidssparet, 2 500 kr till semesterspar och 1 600 kr i amortering.
Frugan sparar samma summa som jag
Sparkvot av vilken månadsinkomst efter skatt? Procenten är totalt ointressant om man inte vet vad de dras ifrån.
Fick som vanligt löneökning från 1/4 och det kommer nu retroaktivt den 25/7.
Passade på att öka månadssparandet med en 1000-lapp från och med den här månaden.
Nytt månadssparande till ISK blir nu 16000kr/mån.
Målet för året höjdes för längesedan till 200.000kr. Hittills i år ligger på 120.000kr.
Totalt för 2025 skulle då kunna landa på 216.000kr.
Målet är fortfarande att kunna sluta arbeta 15år före riktåldern.
Resesparandet går just nu till oss själva. Bilköp, slutamortering på huset, hundköp mm. drog iväg under våren. Just nu ligger vi -50.000kr. Där sätter vi över 10.000kr/mån så det blir klart innan årsskiftet. En generös buffert var bra att ha, på konto med ränta och insättningsgaranti
Någon mer utlandsresa blir det inte i år. Vi tar sikte på våren och hösten 2026 precis så som vi brukar resa.
Tot månadssparande i hushållet blir lite över 40.000kr. Där är summan viktigare än procenten då det till stor del är vår framtida “lön”. Avanza säger att vi har nått 5% av målsumman ![]()
Bara fortsätta att bita i.
Har du aldrig några rörliga kostnader?
Sparar idag 7,5% av nettoinkomsten i globalt index. Tror inte så mycket på börsen i närtid och vill ha utrymme att öka vid ett visst tillfälle.
Betydligt mycket mer hamnar på sparkonto.
37% (5.000) av min “inkomst” (ehm, host CSN, jag slösar i alla fall inte era hårt arbetade skattepengar
) som heltidsstudent.
Tusenlappen som blir över i slutet av månaden hamnar i buffert.
Det där måste vara något av ett rekord…du sparar 87% av din inkomst o lever på 4000:-/mån?!?
Kan inte ens tänka hur det skulle gå till. …om jag sålde bilen o verkligen pressade kanske man kunde nå under 10000:- men lägre än så har jag svårt att se. . gissar att du bor hemma gratis?
Inte jag heller. Jag lever på cirka 6 till 7 tusen i månaden med en riktigt billig studentlägenhet.
En etta i oattraktiv småstad kostar några tusen i hyra/avgift oavsett om det är en hyresrätt eller bostadsrätt så det är nog golvet för de flesta.
Notera att hon skrev fasta kostnader och kanske klassar mycket som rörligt, utöver de 4000kr fasta kostnader.
Typ mat, el m.m. kanske inte ingår i det fasta och då är sparandet lägre än 87%.
Det är då ett felaktigt antagande att nettolönen är 30k eftersom vi inte vet vad de totala kostnaderna är.
Nettolönen kanske är 40k, fasta kostnader 4k och rörliga kostnader 10k vilket ger sparande på 26k och sparkvot på 65%.
Jag skulle kunna klara mig några år på typ 6000kr/mån om jag bodde själv i småstad och en liten etta eller med sambo i en tvåa men då skulle vi behöva försaka det mesta roliga i livet. 4000kr totala kostnader är nog svårt om man inte får boende eller annat subventionerat i någon utsträckning.
Jag vet att jag antagligen gör fel men jag sparar det som blir över varje månad. Så det kan variera väldigt. För något år sedan flyttade två av de tre barnen hemifrån så det är egentligen först nu i en ålder av 50 år som jag kommit igång med ett sparande värt namnet,
Det jag har som en liten grej är att ”gå plus” varje månad om det så bara är en krona. Det har jag hållit några år nu utan undantag. ![]()
Ligger just nu på 55% i sparkvot och firar nog hela veckan att jag nyss ökat månadssparandet med några tusen, vilket jag inte riktigt trodde jag skulle göra i år.
Går åt andra hållet här. Har dragit ner på sparandet till 13% under detta år jämfört med 19% f.g år samt 28% 2023.
Nu börjar det märkas att ens barn börjar slita på saker i ett högt tempo och att husets teknik sakterligen börjar åldras.
Försöker med möda att börja använda pengarna för upplevelser och aktiviteter. Tror att det skapar bra minnen på ålderdomshemmet…