Investerar 38% av min inkomst. Sätter undan lite pengar på ett kortsiktigt sparkonto också så totalt sparar jag 45-50% av min inkomst varje månad.
Just nu är sparkvoten låg då min fru är föräldraledig och jag jobbar 80%, men ca 3k/mån i alla fall.
Sparkvoten ligger på ca 50% nu. Försöker spara mindre och unna mig mer. När jag sparade som värst mot FIRE så låg den på ca 70-75% under flera års tid.
Barnbidrag och studiebidrag in på konto dedikerat till barnen. I mitt namn.
7000 in på isk, indexfonder.
3500 i amortering.
Rättar mig själv; om jag räknar in amorteringen så sparar jag minst 20% i månaden.
Sparar mellan 13-20 t i månaden✨
Den här tråden är lång och svaren är många. Jag noterar att TS ställde en fråga i rubriken på tråden och en snävare fråga i sitt inlägg.
Mitt svar blir då att mitt hushåll det här året (2025) månadssparat i snitt 1000kr/mån på börsen.
Samtidigt har mitt hushåll det här året (2025) månadssparat i snitt 10.000kr/mån på sparkonto för kommande utgifter, nästan uteslutande riktat till underhåll av boendet. Därtill amorterar hushållet i snitt 2000kr/mån som kan anses vara ett bundet sparande.
“Att spara till framtida utgifter är ju inget sparande”
Nej men ja. Visst är det skillnad på att “spara” → investera 50k på börsen jämfört med “spara” → spara ihop 50k som används för en semesterupplevelse. Men i båda fallen är det resurser som “idag” läggs åt sidan för framtiden.
Hushållet har enligt det resonemanget totalt sett en sparkvot på ~25% av löneinkomsterna (netto) per månad. Hushållet består av 2 vuxna och 1 barn.
Var går då gränsen för när något ska vara “sparande”?
…Låt det bli en diskussion för en annan tråd ![]()
Systematiskt sparar jag ca 100 000 kr/månad i olika fonder via företagets KF.
Privat ca 30 000 kr/månad ISK medan vissa månader spenderar jag dessa pengar.
Just nu ca 65% av hushållets totala inkomster. Det är svårt att göra av med pengar när man inte har tid att göra roliga saker. När min man själv väljer nöjen han kan göra utan mitt sällskap, så är det typ sånt som knappt kostar något (det är ju bara jag som har ont om tid så vi inte kan göra gemensamma saker längre)
När jag inte studerade och jag hade flera tusen mer per månad så la vi undan ca 55% av vår nettoinkomst. Låter bakvänt, men så är det…
Snittar runt 25 000kr varje månad, allt in på börsen, köper nästan enbart bara utdelningsaktier och återinvesterar all utdelning åter till börsen, men nu till årsskifte ska det byggas en krigskassa för en ev börsnedgång i framtiden, så lite mindre pengar in på börsen efter nyår.
90KSEK/mån, fördelat på:
5/9 SPYI
3/9 EXUS
1/9 Wisdom Tree European defence
Detta är MYCKET mer än min nettolön (2,5-3X beroende på månad) men jag har en alldeles för stor kassa som jag försöker minska på detta sätt.
Så egentligen inte sparande, utan investerande av redan sparade pengar?
Precis.
Sparar också en del lön, men det blir lite olika varje månad. Vid varje lön, som varierar rätt rejält, kollar jag med frun hur mycket hon vill ha (hon tjänar mindre, vi lever bägge något slags semi-barista-FIRE-liv), betalar räkningarna och sen lägger jag 10K på kortkontot samt lika mycket på ett angränsande sparkonto som jag kallar snabbuffert. Resten går in på stora sparkontot som sen ska investeras.
Sen börjar sporten: klarar jag mig till nästa lön på dessa 10K, eller måste jag nagga av snabbufferten? Lika spännande varje månad!
Stora bufferten är som sagt alldeles för stor. Planen är att den ska ner till 200K eller lägre, men det lär ta ett bra tag… Borde väl slänga in mer på börsen direkt men jag gillar upplägget… (och eftersom jag kör etf:er gillar jag att köpa courtagefritt via månadsspar). Så jag har en mängd fasträntekonton i väntan på att pengarna ska in på börsen. Krångligt kanske och inte för alla.
Jag kommer precis hamna i ett liknande läge. Jag har ett tag månatligen nettosparat 30k i fonder (eller ibland enskilda aktier) + 5k i IPS. Om några veckor trillar det in 1.5 miljoner i arv från förälder (det har tagit nästan ett år att bara orka ta tag i att överföra pengarna från dödsboet, för det sitter liksom ångest på dem). Nu skall de investeras på något sätt. Jag har inte lyckats bestämma hur.
En variant är att göra som du och bara kraftigt öka mängden månatligen investerat kapital. En annan är att invester allt i något som känns mindre volatilt och sedan efter hand flytta pengarna därifrån. Jag vet inte!
Lycka till!
Enligt RT-doktrinen ska allt in på börsen direkt. Själv har jag landat i att… det inte spelar så stor roll i den situation jag är i. Så jag gör så här tills vidare.
Drygt 65% sparkvot blev det 2025 exklusive löneväxling, närmare 70% inklusive löneväxling.
Lägre än 2024 både i sparkvot och kronor men ändå helt ok.
2026 gissar jag att sparandet i kronor ökar men kanske inte sparkvoten.
Cirka 3500 kr i månaden.
Jag gillar ett mellanting, kanske 50% direkt och 50% över minst 12 månader. Justeras efter hur riskavert man är.
Satte i år för en fond in endast 25% direkt och slapp, i alla fall på det kontot, en större effekt av USD/SEK-kraschen.
30000 sek per månad dras automatiskt. Utöver det så görs en pensionsväxling så egentligen så är summan högre. Allt privatspar går in i Lysa.
Detta är förresten en kvot på runt 50%.
Nu när året mer eller mindre snart är slut, kan jag konstatera att det blev en sparkvot på 49% på helåret. Detta är endast fr disponibel inkomst och allt går till investeringar på börsen. Utöver detta ligger det några tusen på diverse bankkonton.
Siktar på 55% för nästa år.