Inget automatiskt sparande här men blev knappt 20000 per månad i överskott 2025 (amorteringar, Sparkonto) endast då det varit lite speciellt år för oss. Ska försöka få amorteringsfria Bolån och isåfall ser budgeten för 2026 ut som det bör bli runt 25000 in i aktiefonder per månad vilket är cirka 45 % av inkomsten. Med fulla löner hade det varit över 60 % men vi väljer ledig tid över maximerad sparkvot just nu.
Grattis till en grym lön om det är för enbart dig ![]()
Jag är nu inne i det här, har mottagit hela arvet. Har investerat 500k i en aktivt förvaltad fond (!). Resten ligger på konton. Skall ta ett större tag efter nyår.
Ingenting, behöver inte
Totalt 12000kr
3500kr på avanza
Lf usa index
Spiltan aktiefond
Swedbank robur tech a
5500kr på lysa 100% aktier
3000kr på ett sparkonto som jag sparar ihop till en lagom summa att köpa aktier för.
Håller dock på att flytta över allt mer och mer till lysa med målet att allt ska vara på lysa 2027.
Har inte kollat exakt men det ser ut att ha blivit ca 15% under 2025%
Ungefär 10% sätts undan löpande.
Räknar ni med amortering i era siffror här?
Ja, det tycker jag att man borde. Pengarna är dock inte likvida efter amorteringen, men det är fortfarande ett långtidssparande och inte en periodisering (typ till semester).
Nu har jag ökat min sparkvot till 45%, inklusive amortering.
Min fru har nära samma som jag.
Ja, det bör man göra, annars blir det fel.
Lyckades månadsspara 11k / månaden i fonder, vilket är ungefär 50 % av min inkomst. Har börjat unna mig lite mer saker och kommer göra det lite mer framåt, resor är prio för mig.
Du har redan amorterat 65% ![]()
![]()
@Noomi
Som man brukar säga man kan göra som man vill när pengarna är inte ett problem ![]()
![]()
.
Då brukar det bli bra hur än man gör ![]()
![]()
![]()
![]()
Allt annat är lite finlir och optimering ![]()
Det gäller majoriteten av oss här på RT ![]()
![]()
Gör som Sparmakarpodden istället och räkna även med avkastning/utdelningar vid beräkning av sparkvot. Då får man otroligt bra siffror. ![]()
Kul med typ 180% sparkvot. Fullt rimligt. ![]()
280€ till mitt personliga sparande.
Men om man ska räkna allt sparande och amortering för familjen så antar jag att det är typ 840€.
Dvs det som går in o storebrand och amorteringsdelen till banken.
Hur ska man räkna?
Nej, vet att många här räknar det som ett sparande men jag tycker det bör ses separat.
Annars kan man väl räkna in pensionsavsättningarna också så ser det ännu högre ut.
Vi är en familj på 4 (två inkomster). Kör på 4 hinkars modellen. Men sparar minst 11% upp till 55%. Hink 1 för månadskostnader samt buffert (personkonto). Hink 2, automatiserat sparande: 4,5% är ett sparande för periodiska utgifter (resor, renoveringar m.m. låg risk). Hink 3, automatiserat sparande: 5% FIRE sparande. Hink 4, automatiserat sparande: 1,5% lekhink test av olika investeringar. I och med att vi har satt tak på hur stora hink 1 och 2 ska vara så fyller jag på hinkarna med allt som överskrider beloppen när lönen kommer in. Jag gillar flexibiliteten det ger då olika månader ser så olika ut för oss.
Jag sparar 22500kr varje månad och min fästmö ligger på 6500kr.
En 16 månaders bebbe och en till påväg där ett barnspar åker in på en lusing i månaden.
Fast det är ju skillnad, då sparkvoten beräknas på nettoinkomsten. Pensionsavsättningarna beräknas baserat på den skattepliktiga inkomsten, den dras ju inte från din nettolön, bortsett från eventuell löneväxling.
Amorteringen görs på nettolönen och bör därför räknas in. Annars får man ju högre sparkvot om man t.ex. slutar extra-amortera och sätter in motsvarande belopp på sitt långtidsspar.
Du förstår att det egentligen inte finns ett rätt eller fel här och att nettolön inte har med saken att göra?
Jag tycker man pratar om de tre sakerna separat, för det är skillnader mellan dem.
Och ska vi utgå från första inlägget frågas det hur mycket som sparas på börsen.
Helt rätt, det är ju trådens syfte ![]()