Utöver löneväxling som då är innan skatt gissar jag att en del inkluderar amortering medan andra inte gör det, och att vissa även skriver hela hushållets sparande. Som du är inne på, svårtolkat utan mer info.
@EkonomiskeAndersson, jag tror dock siffrorna är “korrekta” på det sätt som personen har valt att tolka sparande. Man får nog ut ganska lite av att krydda på ett anonymt forum. Däremot ska man nog ta siffrorna med två nypor salt, då detta från början är ett forum för ekonomiintresserade som gissningsvis sparar mer än svensson. Därtill att de som skriver här nog är rätt nöjda med sitt sparande och sticker säkert ut även i communityn. Kul det går bra för vissa och kanske sporrande för några, men man ska inte hänga läpp över att man “bara” kan spara några tusenlappar i månaden
Jag sparar 10 k per månad och amorterar ytterligare 2k, min fru något liknande. Vi har ca 65 k netto, trebarnsfamilj.
Började månadsspara för ca 5 år sen, då på ganska blygsamma nivåer som nu har expanderat rejält. Innan dess har överskott av pengar i huvudsak gått till amortering av bolån.
I början av resan, dvs för 11 år sedan månadssparade jag 2 500 kr. Nu sparar jag 11 750 kr/månad. Sedan har jag ibland sparat extra när det blivit mer pengar över eller kommit extra tillskott av olika anledningar. Har även tagit ut pengar vid några tillfällen för att sänka bolånet.
15000 i fast månadssparande, på det lite varierande så rullande 12 ligger mellan 180-250k per år. Sedan början av 2017 har jag totalt sparat lite drygt 1,6 MSEK, och fått en dryg miljon i avkastning, så ligger på knappt 3 MSEK i tillgångar. Har dock inget mål om 10 miljoner utan planerar att leva av pengarna innan dess.
2500:- amortering
1500:- stående överföring fonder
1500:- löneväxling tjp
5-10 000:- buffertspar (kommer ändras om ett tag då vi köpt lite grejer och behöver fylla på)
Utöver det så sätter jag in bonus + skatteåterbäring på sparandet varje år. Bonusen motsvarar ett normalår 5 000 netto per månad. Har ingen riktig koll på vad sambon sparar.
Har pausat månadsspar för tillfället för att vi nyss köpte en bil (kontant) och dessutom planerar en Kina-resa med familjen i vår. Kommer fortsätta spara när det blir luft i budgeten igen. Pengarna som redan ligger på Avanza rör jag dock inte.
Sparar inte alla hushåll runt 500.000kr/år? Det är kul så länge det går. Jag brukar säga att det är nu när jag är “ung” som jag kan hålla på så här. Sen när rygg och knän börjar krångla då är det för sent att börja tänka jag borde ha betalat av huset och investerat på börsen.
Ja det är ingen norm att lyssna på gänget här så jag hoppas att man inte blir stressad. För vår del försöker vi balansera, alltså kombinera sparande med att leva. Amorterar 15tsek/mån och investerar 12tsek/mån på ISK men prioriterar ändå att leva