Hur mycket månadssparar ni?

Är de bolån eller blancolån du amorterar på?

Sista året 21000 kr i snitt +2500 amortering. Sambon har samma i grunden men slösar/nyttjar några tusenlappar av de där 21000. Gemensamma in- & utgifter. Överskott fördelas 50/50 att fritt göra som man vill.

1 gillning

Tänker att löneväxlingen kanske räknas som sparande?

3 gillningar

20.000kr i månadssparande till Avanza plus lite extra så i år ligger snittet på 25.000kr/mån eller 58,5% av nettolön.

Hoppas kunna nå 270-300kr i sparande i år för att komma öven 1miljon på ISK 2027.

2 gillningar

Det skulle vara orimligt att inte räkna med löneväxlingen, möjligen skulle man kunna räkna av framtida skatt grovt för att jämföra äpplen med äpplen när man jämför med att skatta på löneuttag nu och spara på ISK istället.

Egentligen borde övrig tjänstepension med också.

Hej,

Jag som är otydlig med vilken brytpunk, var inte statlig skatt jag menade utan maxbeloppet av vad man får löneväxla då pension ej för överstiga 35% av total årslön men maximalt får tjänstepensionen inte vara högre än 574 KSEK/år), jag slår således i taket annars hade jag hellre löneväxlat mer men nu går inte det. Mannen löneväxlar inte alls då han inte når gränsen för att betala statlig inkomstskatt.

Så vi lever på mer än 30 KSEK/månad :slight_smile:

Räkar inte in löneväxlingen i mitt månadssparande.

För att jämföra sparkvot, vilket jag får anta är poängen med tråden, så är det väl relevant att man definierar sparandet. Men det bli ju också lite konstigt i förhållande till inkomst om man räknar in saker som dras innan skatt på lönen. Då kan man ju spara mer än lönen man får ut, vilket ger en ganska udda sparkvot.

Kanske relevant det med.

Jag räknar inte in amortering eller löneväxling i mitt månadssparande.

Man skulle verkligen vilja veta hur många i den här tråden som kryddar utav helvete :blush:

2 gillningar

Det är bostadslån Brf.

Runt 10K i månaden.

1 gillning

Ca 13 000kr. +6000kr i amortering.

Med nuvarande investeringstakt borde vi ha ca 3 miljoner om 10 år och således kan vi betala av huset om vi skulle vilja då. Dock så blir det nog lite dyrare underhåll som behövs då, t ex tak och badrum. Får se hur vi gör då, kanske lånar på huset. Sen blir det antagligen en bil till också men även ett arv eller två. Och när min sambo börjar jobba kan vi öka sparandet med några tusenlappar. Och börsen kraschar ju troligtvis inom en tioårs period också.

Jag och sambo sparar ca 23000 + 1600 amortering. Disponibel inkomst ca 63000 / månad. Sparkvot ca 39%

3 gillningar

Tror inte att det är så mycket kryddning, bara slapphet i att inte alltid vara så tydlig med vad som ingår och inte och om det är före eller efter skatt etc.

Så det stämmer nog men kan bli svårtolkat utan att veta detaljerna.

För att ge lite motvikt till ni andra i tråden så har jag pausat mitt månadssparande pga försämrad ekonomisk situation. Kommer starta det igen sen när det blir bättre men lär ändå månadsspara mindre än tidigare.

6 gillningar

Sparar runt 5000kr/m av en lön på 29000 Brutto. 5k åker in på sparkontot direkt, och sen delas 2k av dessa upp i olika fonder. Mitt största problem är att jag köper för mkt skit, skulle kunna spara mera.

4 gillningar

Tänk vad skönt det är att det finns utrymme att göra så när det behövs.

Livet går upp och ned. Cred till dig som satt dig i en god sits i förväg! :clap:

3 gillningar

Livet är inte linjärt och det är starkt av dig och kunna avbryta månadssparandet. Jag sparar mest för att undvika ”lifestylecreep” och periodiseringar för kommande resor.

1 gillning

Mellan 30 000 - 40 000 kr just nu. Tidigare i livet allt från 100 kr och uppåt. Under riktigt tuffa tider har jag legat på 0 kr. Olika förutsättningar genom livet ger olika möjligheter att spara.

Räknar ej in amortering eller löneväxling. Singelhushåll och barnfri

1 gillning

Det kommer lösa sig. Efter ett tag så får du införa regler som att göra dig av med gamla prylen innan du köper en ny. Det blir så jobbigt till slut att man slutar köpa nytt.