Jag sparar allt som blev över från föregående lön när ny lön kommer in. Målsättning är att aldrig gå minus en månad för att behöva ta från det man lagt i sparandet, förutom för väldigt stora inköp som kontantinsats till bostad eller liknande.
Brukar bli 0-60% beroende på vilka utgifter man haft under en månad, medel ligger runt 33%.
Utöver det så läggs ca 10% av lönen på amortering av bostad.
Sparar så mycket jag kan. Av mina ca 35kkr i nettolön så går ca 25kkr till fonder. Har också en generös tjänstepension och lite löneväxling utöver det. Min fru har sitt egna sparande som går bra.
Jag och sambon sparar gemensamt 10,000 kr/ månad till bostad/villa . 50 % på 30/70 lysa avtar varje år och mer till sparkonto, 50% på sparkonto med ränta från början.
Jag själv
1000kr/mån för pensionen 100/0 lysa
1250kr/mån buffert (kortsiktigt spar) 20/80 lysa
1250kr/mån långsiktig spar 70/30 lysa
Sen har jag egen Avanza konto tycker det är kul att kunna jämföra med lysas 100/0 portfölj. Samt ha en liten lekhink med 3 fonder 500/mån.Gör detta för att kunna lära mig själv samt att jag tycker detta är kul.
Avanza 100/0 - 1000kr totalt / månad tills man fyller 35.
Pga pandemin har jag senaste året kunnat spara lite över 60%. Det mesta i 90/10 LYSA och en del 60/40 till kommande kontantinstats. I lekhinken har jag investerat i aktier som likt mycket annat har gått upp under hösten.
Är dock ung och kan ta högre risk, har därför valt att omfördela detta år. Tror att detta år kommer se bra ut på börsen men är såklart medveten om att jag kan ha fel.
Har börjat med att månadsspara följande:
Större del Coeli Global Selektiv R (Tror att de kommer fortsätta klå index)
En del till Boendespar i LYSA 60/40
Mindre del Auag Silverbullet (Har köpt Strands case)
Mindre del Proethos (Lär fortsätta att gå bra)
Mindre del BGF Next Generation Tech A2 (Tror att tech kan fortsätta lite till)
Mindre del på ett par aktier när de dippar (Tror dessa har stor uppsida närmsta 10 åren)
Har peppat min fru att spara i LYSA och lite Coeli också. Passar på att spara mycket nu innan några barn kommer in i bilden.
Hej
Jag och min fru månadsspara 6000 kr.
Med nuvarande fördelning
Avgift
SPP Aktiefond Sverige A = 10% 0,22%
SPP Global Plus A = 15% 0.33%
LF Tillväxt Index = 10% 0.46%
LF Global Index = 15% 0.22%
Swedbank Mix A = 5% 0,26%
Swedbank USA A = 5% 0,26%
Swedbank Asien = 5% 0,35%
Swedbank Global = 15% 0,34%
Spiltan Investment = 10% 0,27%
Plus Småbolag = 10% 0.40%
mvh Håkan
Vilken rolig tråd. Så intressant att höra era sparanden.
Jag har ut ca 7000 i föräldrarpeng. Investerar ca 2200 i fonder och lägger till extra om det blir kvar något i slutet av månaden. I vanliga fall har jag ut ca 24.000 och lägger 6.500 i fonder samt 10.000 (var) i vår gemensamma buffert. Vi håller på att renovera så det är höga utgifter de närmaste åren.
Jag och min fru har som mål att spara 12k var, dvs 288k totalt över året. Får se om vi klarar det Vi tjänar ca 26k netto båda två.
Vi sparar i Lysa 60/40, en indexportfölj som liknar Globala Barnportföljen, en portfölj med investmentbolag, och några få aktivt förvaltade fonder (lekhink).
Har en “långsiktig” sparkvot på 31% på ~23 000kr för tillfället, som går iväg direkt när lönen kommer. Det går till en blandning mellan LYSA, Silverbullet, och Coeli. Sen så läger jag även 3 500 kr på framtida resor/semester. så totalt 11 225 kr.
Sparar 15000 till Lysa varje månad plus att jag lägger undan ca 5000 i ett buffertsparande varje månad. Har höjt min sparkvot succesivt de senaste åren. Förra året var min sparkvot ca 55%. Under pandemin har det känts lättare att spara mer.
Har även en lekhink med fonder som jag dock inte månadssparar till.
Får ut 35000 netto i månaden . Har relativt låga levnadskostnader utan att jag för den delen behöver snåla med något. Spenderar en del pengar på intressen som jag tycker är roligt. Tror att det är viktigt att uppnå en bra balans mellan sitt sparande och “konsumtion”.
500kr lysa 90/10 i min frus namn (tänkt som pension till henne).
400kr lysa 90/10 till barnen
1000kr lysa 90/10 långsiktigt sårande/pension
1000kr lysa 60/40 lysa ( håller på att bygga upp mellanrisk hinken)
1000kr Avanza spp global plus a
Detta blir ca 10% av min bruttolön.
Ser gärna att detta ökar markant efter att min fru etablerat sig på arbetsmarknaden och vi förhoppningsvis kan spara/investera hela hennes inkomst.
Men att vi kan spara så pass mycket på en inkomst i hushållet med två vuxna och en bebis är jag ganska stolt över.
Utöver detta så har amortering på vår bostadsrätt, ca 2000kr i månaden enligt bankens amorteringskrav. Och tjänstepension där jag börjar närma mig den sk. Turbopensionen.
25 000 i nettolön. Är sambo, inga barn och billigt boende (villa i mindre kommun) och är överlag rätt ekonomisk av mig. Har dock inga problem med att spendera på saker jag/vi verkligen vill ha.
Månadssparar cirka 15 000 varje månad. Månadssparandet sker per automatik den 27:e när lönen kommer in på kontot. Sparkvot på runt 60%.
80% går till 100/0 nya Globala barnportföljen, tidigare var det 90/10-barnportföljen.
20% går till Lekhinken (inga högriskaktier, utan bara i fonder som TIN Ny Teknik, Handelsbanken Hållbar Energi, AMF Aktiefond Småbolag).
Vi amorterar även 3000 kr i månaden (1500 per person).
Mitt sparande och amortering uppgår till 37% av min nettolön.
Sparandet är 23% och således är 14% i amortering.
Av själva sparandet så går ca 33% till sparkonto, resten går till aktie och räntefonder (varav 15% placeras i råvaror. Detta fördelas på 3 olika isk med olika fördelning mellan aktier och räntor.
Roligt att se hur folk sparar! Jag är 32 år gammal, min sambo 30 år, har ett barn på 3 år samt äger ett radhus för 2.6 MSEK med belåning på ca 78 %
Jag Sparade/investerade i snitt 20 000 kr i månaden under 2020.
Dock räknar jag då inte med amortering på ca 1500 kr och heller inte barnbidraget där vi investerar 1250 kr i månaden.
Sedan investerar min sambo 6 - 8 000 kr i månaden samt amorterar 1500 kr också.
Jag har ca 250 000 kr i buffert så sällan jag behöver fylla på det, vilket gör att jag kan investera allt som inte behövs för månadens utgifter. Har ingen budget jag följer men sammanställer i slutet av månaden var pengar har gått
Vi har ca 100tkr netto i månaden + eventuell årsbonus, Både jag och min sambo i 30 årsåldern. Vi bor i hus med 1 barn.
Vi har som ambition att månadsspara ca 40-50% långsiktigt fördelat på;
Lysa ca10000kr ( ambition att öka)
Avanza auto, ca10000kr
Nordea fonder ca 12000( delvis för upprätthålla god relation med banken men ambition att minska)
Barnspar 2500kr/mån i kapitalförsäkring ,
Lendify ca 3000
amortering ca 7000
Siffrorna har varierat lite under året beroende på f-ledighet och husrenovering som ibland driver mer kostnader än önskvärt men ungefär enligt denna fördelningen.
Det jag saknar i befintlig setup är fondportfölj i Savr som jag avser ombalansera en del till längre fram.
Utöver det sporadiska tillskott på börsen utöver ombalanseringar i befintlig portfölj (tar generellt för hög risk som jag egentligen vill dra ner på ) .
Grymt att kunna spara så mycket per månad. Rent spontant så undrar jag vad du kör för någotnpå Lysa resp Avanza auto. Känns att de i någon nån överlappar varandra. 12Kbi månadenför att köpa sig en bra relation. Frågan är om du inte ska samla allt och hamna högt upp på Nordnets lista för att komma åt de billiga bolånen. Du får räkna om du går med vinst eller back på förlorad avkastning pga höga avgifter hos Nordea.