Hur mycket månadssparar ni?

Jag räknar ej amortering eller buffertsparande som mitt “sparande.” Utan det som investeras.
Hus kan sjunka i värde och står det emot inflationen över tid är jag nöjd.
Buffert kommer troligen förr eller senare att användas eller sjunka i värde pga inflationen. Uppskjuten konsumtion istället för direkt konsumtion.

1 gillning

Jag tror att det är väldigt olika hur folk ser amorteringen, personligen så räknar jag inte in det till sparandet (trotts att det kanske är det), jag räknar det bara som boendekostnad.

1 gillning

Aktier kan definitivt likväl som hus sjunka i värde.

Så att amortera kan vara en schysst idé om man vill vara mindre skuldsatt. Det kan också vara mentalt lättare att amortera ett lån mot att sätta pengarna på aktiemarknaden, särskilt om man tuggar på högre delen av procenten av vad bostaden är värd. Garanterad avkastning, om än låg idag, men vad vet vi om räntan om 5-10-20 år? Bolånets amorteringstid är ofta mycket längre än så. En schysst kombination kan vara bägge delarna. Kan såklart också kombineras med att binda räntan.

Man kan också se det som att istället för att ha räntefonder i en 60/40 portfölj kan man ta 40% av det man hade satt i en sådan portfölj och amortera av lånet på. Flertalet räntefonder har ofta bolån i sig och kanske t.o.m. ditt egna. Lite extra mental bokföring… :slight_smile:

1 gillning

Vi amorterar 7000kr/mån på bolånet, vilket är mer än vad banken kräver.

Jag ser det absolut som ett slags sparande (som ger lägre månadskostnad och minskad sårbarhet på bostadsmarknaden), även om jag inte räknar med det när jag ser över mina investeringar/månadssparande.

4 gillningar

Vi sparar ca 14 000 kr/månaden i fonder och aktier som ger en sparkvot på ca 20%.

Utöver detta ”sparar” vi även ca 10 000 kr/mån i ett ”konsumtionssparande” för typ takbyte, nytt kök, ny bil osv samt 6000 kr/mån i amortering. Personligen så ser jag inte detta som ett sparande utan amortering= boendekostnad och konsumtionssparandet = framtida konsumtion.

1 gillning

Gillar din setup faktiskt. Mycket att det folk skriver är “sparande” är egentligen bara en periodisering. Jag ser tex som “Renoveringsfonden, semesterfonden” inte som ett sparande. Jag och sambon lägger i 1000kr varje månad. men de pengarna används när jag vi vill.

Jag särskiljer också mellan sparande och periodiseringar. Har stående överföringar efter lön fördelat enl nedan:

Sparande

• 10% av nettolönen vardera till Avanza, Nordet och Savr*
  • Ca 10% av nettolönen till amortering på bolån.

Periodiseringsfonder

• 10% av nettolönen totalt uppdelat på tre konton; för renovering, bil samt semester.

*Manuell överföring behövs tyvärr på Savr än så länge.

2 gillningar

Jag har också Savr. Jag har månadssparande.
Menar du att det är överföring som inte automatiskt investeras som inte fungerar?

Jag sparar 37% av min nettolön i fonder. Utöver det amorterar vi en gnutta på huslånet, samt sparar på bankkonto för renoveringar, resor och liknande.

Namn					             Fördelning
AMF Aktiefond Småbolag			     35%	
Länsförsäkringar Global Indexnära	 15%	
AuAg Silver Bullet			          5%	
Handelsbanken Hållbar Energi A1		 10%	
Spiltan Aktiefond Investment		 30%	
AuAg Precious Green 			      5%
3 gillningar

Hej @Tomas88, jo man kan månadsspara i en fond och då dras beloppet och fonden köps men det går inte att ha stående överföring från sin bank till sitt ISK på Savr tyvärr. Jag gillar det bättre för jag köper inte alltid samma fonder. Jag har mejlat med dem och min tolkning av deras svar är att Savr inte är en bank och att man därför inte har ett sedvanligt kontonummer att göra överföringar till. Man måste därför knyta ett konto till dem och sen göra alla insättningar via deras plattform från det kontot. Typ. Inget stort problem men blir fler moment. Först överföra, vänta några dagar tills det går igenom och sen handla. Om någon från Savr är inne på forumet får de gärna återkoppla. Känner du någon på Savr @janbolmeson?

Jag sparar som följer.

Till mig själv:
300kr global fondportfölj
500 kr buffert sparkonto

Till min dotter från barnbidraget:
300 kr global fondportfölj
200 kr buffert sparkonto

Jag har låg inkomst, sparandet till mig själv utgör ca 8% av min inkomst, siktar på 10%. Hoppas kunna minska buffertsparandet till förmån för fonder framöver.

40 gillningar

Vi månadssparar ca 7500 på börsen i dagsläget. 4000kr i 60/40 hos Lysa, 2000kr i 90/10 hos Lysa och 1500 till två barn i 90/10 hos Lysa. Beroende på vad vi lyxat till det med resor etc så går det ca 15000-25000 till sparkonto med ränta varje månad också. Nu väntar vi barn nummer 3 till våren och barnsparandet för då öka lite. Vi fyller 30 år nu 2021 och 2015 flyttade vi in vårt hus som jag byggde till oss och i dagsläget är det värderat till 1500000kr mer än vad vi byggde för.

2 gillningar

Sparar ca 11-13K per månad men när jag sammanställde 2020 insåg jag att jag hade tagit ut pengar tre månader under året samt endast omfördelat en månad så netto blev det i snitt ca 5K per månad.

Men merparten av uttagen berodde på att jag fick hjälpa frugan ekonomiskt, så jag skulle ändå säga att månadssparandet ligger på 11-12K iaf…

1 gillning

Vi har en sparkvot på 40%. Det mesta månadssparas in automatiskt i aktier och aktiefonder. Fyller även på sparkonto vid behov.

1 gillning

Sparar ca 30% av månadsinkomst (ej inkluderad amortering). Sparandet går till Lysa, Avanza, buffert samt lekhink.

1 gillning

Jag sparar 10% av lönen, det går till lysa. Utöver det så amortera jag på bolånet.
När det blir lite extra över ibland så ökar jag på i min ”lekhink” :grin:.

1 gillning

Jag och frugan sparar ca. 16 000 kr/mån.
3000 på sparkonton för buffert och resten 13 k i olika fonder.
Nettosparandet (insättning-uttag) har senaste året legat på ca. 15 000 kr/mån.

2 gillningar

18 000 kr/mån motsvarar 30% av inkomsten. Utanför detta sparar vi till barnen.

Detta är extremt viktigt. Väldigt ofta när folk berättar att de “sparar” 10.000 i månaden visar det sig att de förde över den summan när lönen kom och sedan flyttade tillbaka 8.000 av dessa under månadens gång :man_facepalming: För mig är sparande det som blir ett permanent byggnadsblock i portföljen, som skulle kunna gå upp i rök utan att det påverkade min nuvarande vardag det minsta.

13 gillningar

För mig och min fru:

• Fonder auto/mån: Aldrig under 30% per person nettolön.
  • Barn fonder auto/mån: 100% barnbidrag.
  • Löneväxel/extra pension: 7% per person bruttolön.
  • Amortering räknar vi inte, det har historiskt mest varit ett sätt att attackera vår kostnadssida.
2 gillningar