Hur mycket månadssparar ni?

Vår sparkvot beror lite på hur man räknar. Vi har ett sparande som vi kallar konsumtionssparande. Det kan vara ex till en ny bil, renovering av hus, eller till semester. Uppskjuten konsumtion med tidshorisont max ett år. Andelen här är olika från år till år. Vi gör budget i januari varje år där vi bestämmer hur mycket vi ska lägga i denna.

Vårt andra sparande är till FI. Det är det långsiktiga sparandet till FI som vi känner är vårt egentliga sparande. Den sparkvoten ligger på ca 35% av våra totala inkomster för 2020.
Vi investerar i träd, guld/silver, fonder, aktier samt lånar ut via Lendify.

Vi tar inte med pension eller ökning aktiekapital eller bostad i ovan sparkvoter.

Om man ser till månadssparandet så ligger min sparkvot på 30%.
Men det kanske handlar om 35-40% eftersom jag ibland lägger in lite extra då det finns möjlighet.

Fördelning (aktier/räntor)
Pensionssparande via eget ISK ca 6% (100/0)
Bilsparkonto (sparande för nästa bilköp) ca 9% (20/80)
Husspar (För kostnader till renoveringar osv) ca 9% (50/50)
Allmänt spar (inget specifikt planerat sparande) ca 6% (62/38)

För bil och husspar har jag och sambon gemensamma konton så vi lägger lika mycket var.

1 gillning

Jag började månadsspara lite smått för ett par år sedan. Nu sparar jag runt 35-40% av nettolönen.

1 gillning

Jag är askass på att månadsspara, knappt 10% av nettolönen… Däremot är jag ganska bra på att återinvestera pengar som varit uppbundna, samt emellanåt lite insättningar när pengar blir över eller när det dyker upp någon spännande möjlighet, tex auag fonder släpper en ny fond eller något liknande… :grin:

Nettolön på runt 32 kkr.

Avsätter 2500 kr/mån i olika målsparanden på bankkonton (hus, bil, resa o.s.v.).

Fondsparar 6000 kr/mån i bl a Swedbank Robur Access Global.

Barnspar 500 kr/mån i Lysa 90/10.

Utöver detta blir det lite aktier på Avanza emellanåt, lite action måste man ha :slight_smile:

12,000 kr. 30 år. 8,000 med bom och lås till pension, 4,000 till ej öronmärkt. Jobbar utomlands så har inte svensk pension och därmed nästan inget pensionssparande utöver detta.

Sen när jag får pengar över så sparar jag de också, men dessa 12,000 sätts in vid var månads början.
Snittsparande för mig sen covid-kraschen har legat på 22,000 per månad (började månadsspara strax efter covid-kraschen men det mesta sattes in efter återhämtningen). Ska sägas att det var två bonusar (utbetalt föregående år och nuvarande år) som också investerades bland de pengarna därav så högt. Kommer fortsätta på de 12,000 framåt men kommer justeras upp så småningom då jag använder mig av 1/3 av nettolönen som formel för att göra det enkelt för mig.

Att soffhandla i Avanza appen borde enligt lag va förbjudet, det är alldeles för enkelt… Första gången jag handlade aktier fick man ringa banken för att lägga sin order… :joy:

6 gillningar

Det var bättre förr. Det var det mycket lättare vara långsiktig. :grin:

Jag får ut 45k netto om man räknar in kontorshyra och lite annat till mig själv (kör eget)

• Tjänstepensionsparar 5k till mig 3k till frun
  • ca 15k privat i fonder/aktier hos Avanza
  • 70k till 100k investeras i fonder/aktier för företagets räkning i en KF hos Avanza

Det mesta av detta är dock nytt för i år.

2 gillningar

Fortsätter att mata mina likvider in i Lysa/Avanza/DB/Nordnet. Utöver det så försöker jag spara 10K netto i månaden. Det är inte lika lätt att spara när man har bolån.

1 gillning

Minst 16 000kr, ibland mer.

Har hög lön, billigt boende och konsumerar inte så mycket.

1 gillning

Haha, och småbarn… :rofl: Häst tröttnade dottern på och började träna kampsport istället… phew… :rofl:

Det har inte min gjort… Än så länge har jag inte kunnat motivera ett hästköp med att det är en bra investering heller, men den dagen då jag kanske kan räkna lite mer kreativt kanske också kommer, vem vet? :slight_smile:

1 gillning

Jag & partner får ~30 netto vardera, så ~60 netto totalt. Har ett litet barn och bostadsrätt i norra Sthlm.
~50% sparkvot, så ena lönen används för fasta kostnader och den andra lönen är “bonus”.
Av de ~30 som är kvar går 10 till gemensamt fondsparande (Avanza), och barnbidraget går till separat konto (fondsparande, ISK, Avanza) för att förhoppningsvis ge hen en kontantinsats vid flytt.
Resterande ~20 går till buffertsparande, resesparande, och sparande för framtida större bostad.

2 gillningar

Grattis till en fantastisk fin ekonomi så tidigt. Hoppas att ni verkligen har firat det. :clinking_glasses:

1 gillning

Tack! Men det var många år eftergymnasiala studier, vi är båda mellan 30-35 år redan. Vi ligger båda i bottenskiktet i insamlad pension.

Jag sparar 20000 per månad; 15000 går direkt till indexfonder; 5000 i en semester / långsiktig köpskopa (när det här överstiger 30000 går överskott till indexfonder). Jag började också nyligen använda “semestern” för att experimentera med enskilda aktier.

2 gillningar

Är student och sparar oftast 1500 per månad.

Ibland slängs lite större summor in när jag sålt något, sen a-kassa/lön trillar in eller vid skatteåterbäring osv.

3 gillningar

Jag sparar 10 000 kr fördelat på aktie fonder, sparkonto och buffert.

Putsar in lite extra ibland.

Finns det någon som inkluderar amortering i ”sparandet” eller är det endast in i fonder, aktier osv som gäller?

Själv sparar jag 4000 långsiktigt i fonder samt 4000 i amortering så totalt 8000 vilket motsvarar 30% av nettolönen.

Mvh

2 gillningar