Jag har grubblat över det men har nu kommit fram till att det inte ger mig något att grubbla så jag har slutat med det!
Jag och min hustru har olika syn på sparande och det tror jag är bra eftersom det annars skulle kunna bli extremt!
Jag har inget problem att betala 1000 kronor för en flaska Champagne eller 100000 kronor för en kryssning men utöver det skulle jag helst spendera så lite pengar som möjligt och SPARA. Min hustru har istället inställningen att vi nu har sparat så mycket pengar så nu behöver vi inte spara mera. Hon är som tur är inte särskilt intresserad av att shoppa men om hon ser något hon vill ha så skulle hon inte fundera på om det är värt att köpa eller om det är bättre att spara pengarna. Jag tänker alltid på det, inte för att jag egentligen behöver utan för att jag tycker att det är så roligt att spara!
Förutom när jag dricker ett glas god Champagne eller sitter på en kryssningsbåt, gärna i Västindien, så tycker jag alltid att det är roligare att ha mycket pengar än att göra av med pengar! Eftersom det är dumt att vara rik när man dör så är det bra att min hustru har en annan inställning till sparande då det gör att även jag gör av med pengar!
Vi har båda ett ganska stort, I förhållande till våra ganska låga inkomster, automatiskt sparande varje månad. Utöver det så försöker jag göra av med så lite pengar som möjligt, utan att min hustru påverkas negativt av det, och så sparar jag det som blir över.
Fram till i höstas hade jag ett mål för hur mycket jag ville ha sparat när jag går i pension om max 15 år. Den mycket goda värdeökning jag hade på mitt sparande förra året gjorde dock att jag nådde det målet under hösten! Nu behöver jag fundera på ett nytt sparmål. Tyvärr är det så att ju mera pengar jag har ju roligare tycker jag det är att spara ännu mer! Kanske borde jag låta min hustru ta hand om min lön så att pengarna gör nytta!