Hur mycket ska bolåneräntan upp?

1.3 som jag skrev ovan, ja såklart är det nettoräntan som är intressant…

Det är f.ö. ganska intressant om man kollar snitträntan hos Swedbank, jag har alltid legat över den trots digra förhandlingsförsök. Swedbank har sagt typ att det inte går att jämnföra mot de med större lån i storstäder osv… (bor i mindre ort)
Men, jag kan garantera att det är väldigt många “soffliggare” som drar upp snittet än mer än jag, de som aldrig förhandlar… så det måste finnas rätt många med kraftig rabbatt.

Sveriges BNP faller ju mer än beräknat, så riksbanken lär nog inte höja räntan så mycket mer om de inte vill krascha Sveriges ekonomi totalt.

Du har ett för litet lån för att få bra rabatt. Bankerna tjänar inte lika mycket på mindre lån så svårare att få bra rabatt då.

I vilket fall, du ska självklart jämföra, men det är inte säkert att Swedbank är ett så dåligt val som tidigare. I mitt fall slår de tex uppstickarna.

Jo, men Riksbanken tar nog bara indirekt hänsyn till BNP produktivitet och mer hänsyn till hur inflationen rör sig.

De senaste årstiondena har centralbankerna börjat räkna inflation på många kreativa sätt, men förr innan finanskrisen var en tumregel att räntan behövde vara högre än inflationen för att hålla inflationen låg.

När inflationen sjunker under räntorna, då börjar centralbankerna nog att sänka räntorna.

1 gillning

Kanske men Riksbanken kan inte köra sitt egna race, de styrs av politikerna. Om Sverige går riktigt dåligt jämfört med andra EU länder så lär de inte kunna höja räntan utifrån någon modell.

Jag gissar, som alla andra. Det finns många som får betalt för att gissa på kontorstid. Deras track record är uselt.

• Förväntad (läs ”gissad”) styrränta på lång sikt 3,5%
  • Femåriga statsobligationer handlas med 50 punkters rabatt
  • Bostadsobligstion ”ska” / kan på osäker svensk marknad ha 50-100 punkter påslag
  • Bankerna vill ha 150 punkter men pressar sig till 100.
    Boräntor borde då ligga på 5%.

Det är billigt :joy:

3 gillningar

Nej, Sveriges Riksbank /centralbankerna är helt oberoende från politierna. Riksbanken har enbart i uppdrag att hålla inflationen låg, oavsett vilka konsekvenser det ger. Riksbankens arbete med att hålla inflationen låg kallas för penningpolitik.

Finanspolitikerna i regeringen har ansvar för det mesta annat i samhället som arbetslöshet, konkurser, bidragssystem etc.

3 gillningar

Mycket naivt att se på saken, ja man kan säga de är oberoende tills politikerna bestämmer att de inte är det.
Riksbankfullmäktige som är politiker följer upp riksbankens arbete. Vem anställde Erik Thedéen? Jo politiker.

Riksbanken sitter inte på sin egna kammare och tar beslut, utan självklart förankras mycket med politiker. Speciellt om det blir ekonomisk kris.

3 gillningar

Nu har du fel, du får läsa på Läste du länken?

Här är ännu en länk till om Centralbankernas oberoende från politikernas styrning (i alla västerländska demokratier): Oberoende centralbank – Wikipedia

Politikerna har i all västerländska demokratier det senaste 50 + åren varit ytterst försiktiga att påverka eller uttala sig om vad den självständiga centralbanken borde göra.

Den enda politiker som nyligen brytit mot det var Donald Trump som gick ut i sociala media med vad han tyckte att FED skulle bestämma på sina möten, men FED upprätthöll sitt oberoende och baserade sina beslut om räntebanorna på statistiken om hur inflationen utvecklades i USA.

1 gillning

Jag läser åtskilliga inlägg och blir riktigt irriterad när det skrivs hur bra vi hade det när vi köpte hus för 30-40 år sedan, när vi köpte hus till 6 siffrigt belopp trots hög ränta och avdrag. Det ni alltid glömmer är att lönen var betydligt lägre, och trots en telefon, en tv, en gammal bil, inget internet, och två inkomster, gick hela den ena lönen till huset. Det var inte tal om några utlandsresor eller skidresor. Vi hade inte så höga krav på den tiden.

4 gillningar

Nu behöver inte den här tråden bli ”The four Yorkshiremen”… Men såhär:

Snittlönen för en kommunalare var 12 700 kr år 1990, idag 33 000 kr, helt korrekt. Genomsnittlig månadslön 1973–2022

Bostadspriserna har samtidigt nästan femdubblats. Aj Fastighetsprisindex

Utöver det gick det att få tag på hyresrätter i överflöd på 80-90-talen. Idag får man snällt betala nära femsiffrigt i Stockholm för ett andrahandskontrakt.

Men det är inte som att saker inte har blivit bättre på andra sätt på 30-40 år. Var generation har sina utmaningar.

8 gillningar

Precis, vissa äldre förstår verkligen inte detta. Har själv lagt undan c:a 40% av min inkomst under flera år för att kunna köpa något och som nu blir svindyrt pga. räntorna. Inte har jag åkt på några resor eller gjort några större inköp i vuxenlivet, och att äga en bil kan jag bara drömma om nu.

För att svara trådstarten så har kapitalkostnaderna stigit med 300% på kort tid. Det här är något unikt och kommer troligtvis få många oanade konsekvenser. Kan hända nästan vad som helst nästa år. Själv tror jag på en topp på kanske 4.5% i rörligt lån som sedan snabbt rör sig neråt mot kanske 2.5% redan 2025-2026. Ser man tidigare när räntan ökat snabbt så har den sedan störtdykt efter ha nått sin topp.

Kanske är överoptimistiskt men ser man över de 20 senaste åren så känns det här inte helt otänkbart. Ser verkligen inte hur inflationen ska fortsätta öka när nästan alla prisindex är ner från toppen i maj 2022. Om ni har åkt förbi en bensinstation i veckan kanske ni ser att priset är lägre än förra sommaren till exempel. Elpriset har också bromsat in väldigt snabbt.

Det är så klart ren spekulation men runt 2008 precis innan finanskrisen var bolåneräntan upp i ca 6 % (eller strax däröver). Jag har hela tiden tänkt att ungefär där klarar svenska samhället sig ett litet tag för sedan “kraschar” man ekonomin och måste halvera och kanske sänka ytterligare lite innan man börjar få fart på ekonomin igen.

Men tur att man inte hann sänka ränteavdraget som många ville för några år sedan. För kronans skull skulle man nästan vilja se höjt avdrag så de kunde höja räntan lite extra och sedan passa på att förbereda för övergång till Euro. Vi svenskar är knappast några kungar utomlands längre.

2 gillningar