Hej,
Kommer gå från att vara anställd till att vara konsult i eget bolag. Har deal med min arbetsgivare att fakturera exakt samma summa som jag kostar i dagsläget. Vill självklart få ut liite mer i någon form av löneförhandling så vill veta exakt vad jag kostar arbetsgivaren idag.
Idag.
Lön 60 000 med 2 månadslöner i bonus.
Räkna med en löneökning på 4,2%?
Har ITP1 pension och 30 dagars semester.
Någonstans runt 100 000 kommer detta att landa på men vill veta exakt
Bruttolön: 66 000 kr
Sociala avgifter: 66 000 kr × 1,3142 ≈ 86 737 kr.
3. Lägg till semesterersättning:
12 % av bruttolönen: 66 000 kr × 0,12 ≈ 7 920 kr.
4. Total lönekostnad med ITP1 och sociala avgifter:
försäkringar (inkl. premiebefrielse, TGL och andra försäkringar som ingår i ITP1 utöver själva tjänstepensionen) + särskild löneskatt
sjuklönekostnader
utbildning
julklapp
mobil/dator etc om du förväntas stå för det
friskvårdsbidrag
kaffe/frukt/julmiddag/personalmöten och allt annat som en anställd nyttjar/förväntas nyttja - utifrån vad du kommer att kunna fortsätta nyttja eller som du behöver lägga till för att kunna ge dig själv samma erbjudande.
företagsförsäkring
ersättning för tid utan uppdrag (om du är inhousekonsult eller konsult på ditt bolag idag så tar de höjd för att kunna betala dig även när du inte är uthyrd)
vinst (ditt bolag gör vinst på dig) - den bör åtminstone delvis tillfalla dig.
Fakturera minst det dubbla. Har du 66K i lön har du ett par år på nacken och kan lätt dra in 200K per månad.
Du får räkna med att du tar en risk genom att vara egenkonsult, du säger upp alla dina rättigheter som en anställd har. Detta är just därför konsulter är dyrare per timme, utöver att de sitter på en viss expertis.
Tänk på att upplägget kan ses som en förtäckt anställning, och eftersom det är en risk din arbetsgivaretae borde du minska ditt arvode något för att kompensera dem för det.
Det här är fel sätt att räkna (tycker jag), det enda som spelar någon roll är marknadsvärdet på dina timmar. Räknar du att fakturera 100k/mån enligt din beräkning ligger du troligen alldeles för lågt mot marknaden per timme (blir inte ens 600). Det är naturligt att det blir mer i “lön” än tidigare eftersom du har fler utgifter och bär större risk än tidigare.
Nu skriver du inte vad du gör, men mot lönen du har misstänker jag att du bör sikta på timarvoden runt tusenlappen. Det är många som landar däromkring på långa uppdrag.
Sjuklön, VAB och föräldraledighet mm. En del verkar gå från eget företag till anställning när det är det är dags att få barn.
Vem är det som tagit initiativet till att du ska bli anställd som konsult?
Kan säga att jag skulle vilja göra samma sak själv, är nästan aldrig sjuk och har inga barn. Jobb lär finnas, annars skulle jag gärna vara ledig.
Du har missat semestertillägg, de flesta får en högre lön under semestern än under en vanlig månad. Du behöver också företagsförsäkring. Jag skulle också ta med någon form av sjukvårdsförsäkring. Tjänstepensionen ser också låg ut, har du tagit med avsättning för flexpension/deltidspension?
Hej och tack för alla svar. Många som tar arbetstagarperspektivet vilket är bra. Som jag skrev så vill jag veta mina exakta kostnad som jag kostar idag. Fördelarna för mig är många med att fakturera ist för anställd, kommer ha löpande kontrakt med 6 månaders uppsägningstid, är ett relativt litet företag och jag är den enda som besitter min kompetens. Jag kommer även inte vara kvar på samma företag längre än 5 år och har då byggt upp en starkt grund i eget AB för att ta min karriär vidare som konsult. En annan fördel som väger tungt för mig är att jag har möjlighet att ta andra uppdrag utöver detta. Min arbetsbelastning idag är kanske 75% men jag får lön för 100% och kan fakturera motsvarande min lön för 100%.
Eftersom jag har en trygghet i ett längre kontrakt, justerar jag självklart tim-priset därefter. För övriga kunder blir det 1000-1200/h
Att fakturera 200k, alltså dubblera min nuvarande kostnad är självklart inte aktuellt, varför skulle en arbetsgivare gå med på det? Jag kommer knappt ha några kostnader att ta hänsyn till i mitt AB. Bokföring, telefon och that’s it. Blir inte en förtäckt anställning då jag har andra uppdragsgivare, egen dator/telefon och räknas därmed som självständig.
Semesterersättning är medräknad i kalkylen ovan. 66 000 kr × 0,12 ≈ 7 920 kr… Försäkringar är ca 1000/mån. Tjänstepensionen är 7959/mån, hur ser den låg ut? Är en schablonmässig avsättning.
Fast om du ska ta andra uppdrag då är väl inte frågan så relevant.
Att ta utdelning är väl korrekt men tänk på att din arbetsgivare och du kan åka dit, det är inte lagligt i Sverige att bedriva bolag vars enda syfte är skattefusk på samma spår som @anon1459700
Varför skulle frågan då inte vara relevant? Eftersom att majoriteten av min fakturering kommer gå till en kund är det väl väldigt relevant? Mitt syfte med är givetvis inte att bedriva skattefusk.
En del här skriver att TS bör dra in ca. 200tkr per månad. Räknar vi med att kunna debitera ca. 140h/månad pga. ledigheter, sjukdom, osv. Då behöver ni ta ut ca. 1500kr/h. Detta timpris ha inte de flesta konsulter. Normalt för en resurs konsult ligger runt 800-1200kr/h