Hur mycket ska jag fakturera för att minst matcha min lön på 66.000 kr idag?

Inom de flesta kollektivavtalen är semestertilläggen 0,8% för tjänstemän. Ca 15 000 kr/ år för dig.

1 gillning

bra input, tack. :slight_smile:

Om jag hade en bakgrund som konsult, eller blir utlejd via ansedd konsultfirma till en myndighet/jättebolag på kortare tid skulle man absolut kunna ta 1500kr/h / 200 000 månad, vilket är fullt rimligt. Detta är dock inte fallet för mig. Det många inte verkar förstå är att min arbetsgivare självklart skulle säga nej om jag föreslog en fördubbling av min kostnad som anställd, även om det teoretiskt sett är en marknadsmässig ersättning under perfekta förhållanden. Med en fakturering på 200k i månaden från eget bolag, hade gått att ta ut 130k/mån + tjänstepension på 30k i månad + 200k utdelning varje år. Hade såklart varit nice men är självklart en utopi att gå från 66000/mån till det.

Ju större företaget är, desto större är sannolikheten att ett ramavtal redan finns på plats, vilket begränsar h raten som du kan efterfråga.

Kan också tycka det är orimligt att folk förväntar sig att du ska fakturera 1500kr/h med tanke på att du är i uppstartsfasen samt den överenskommelse du har med din arbetsgivare. Däremot förstår jag deras andemening, du har bra lön idag och kommer gå ner på en väldigt låg fakturering där du tar all risk. Sänker du din lön till 52 000 kr för att undvika statlig inkomstskatt så blir väl utdelning ca 130 000 kr efter bolagsskatt med inga pengar kvar i bolaget, om jag inte tänkt helt fel. Det är inga summor att tala om man subtraherar det från din sänkta månadslön.

MEN, för att svara på din faktiska fråga så tror jag du glömt att lägga till kostnad för redovisning.

Tack för bra input. Utdelning borde bli ca 260 000 i detta fall, vilket ändå spelar rätt stor roll. Finns inga krav på revisor och kan bokföra själv i bokföringsprogram (300kr/mån)

Jag gjorde ett överslag i en annan tråd som du kanske kan omsätta till din situation

Lycka till :+1:

2 gillningar

Jag har själv trygghet genom längre kontrakt som mer eller mindre är minst heltidsuppdrag. Jag hade inte accepterat något mindre än 200kkr per månad, speciellt om du är en senior utvecklare.

Om företaget du blir anställd hos får en svajig ekonomi, och det måste du ta höjd för, är du den första som ryker.
Om du inte kan ryka pga av att de behöver dig, då kan du gott fakturera högt och rimligt.

Det är fullt rimligt att din arbetsgivare accepterar en dyrare “kostnad” då den kan avslutas när som utan någon anledning. Många företag har olika budgeteringar för konsulter och anställda då de tas ur olika pengapåse.

Du vill fakturera ca 500-600kr baserad på nuvarande kalkyl? Tycker det låter är lite för en duktig konsult med år på nacken.

Jag är inte utvecklare utan mer marknad/sälj/KAM. Är inte heller vad som borde anses vara senior (även om det är inflation i det uttrycket) utan född på 90-talet med relevant utbildningsbakgrund.
Jag ska alltså jobba mot samma företag jag jobbar för nu så har god insikt i ekonomi osv hos företaget så det är självklart alltid en risk, men hade varit ungefär samma risk som anställd. Mitt uppdrag kommer att vara på årsbasis med 6 månads uppsägning. Som jag påpekat tidigare är det omöjligt att fakturera 200k/månad oavsett. Om du kan fakturera så pass bra så motsvarar ju det att du lugnt kan gå arbetslös flera månader per år, år efter år och ändå kompensera för att tjäna över 100k/månad som anställd.

Det blir snarare 750-800 per h då jag utför uppdraget på ca 75% och har möjlighet att ta sidouppdrag där jag fakturerar marknadsmässigt, dvs 1000-1400h

1 gillning

Nej, det är en jätterisk för bolaget du arbetar på nu. Eftersom Skatteverket kommer se dina fakturor som lön och belasta bolaget med arbetsgivaravgifter och källskatt. Samt så kommer bolaget inte få avdrag för ingående moms.

Detta eftersom vad du planerar inte är tillåtet då det är en dold anställning. Ring Skatteverket eller skicka en anonym fråga kring upplägget.

Lösningen är att inte skriva långa kontrakt, ha fler kunder och äga utrustning mm själv.
Du måste kunna bevisa att du tar egna risker och inte är beroende av din tidigare arbetsgivare för att det inte ska klassas som en dold anställning.

Jag har aldrig hört att detta har skett i praktiken, har du? Ge mig gärna några exempel i så fall. Detta är ett relativt vanligt förekommande upplägg och är absolut tillåtet så vore intressant att höra din sida. Min intention är heller inte att komma undan skatt utan att få ett flexiblare arbete och möjlighet att jobba med fler kunder och bredda min erfarenhet.

Med det förenklade resonemanget du hänvisar till kan ingen jobba som konsult under en längre tid mot ett företag, då man direkt blir väldigt beroende av en uppdragsgivare. Jag har kontaktat SKV och fått bekräftat av tre olika personer, varav en skriftligt, att detta INTE är att betrakta som en dold anställning, då jag har flera olika kunder (varierande storlekar men mindre) och är inte begränsad till en tid, ort, kontor där jag utför arbetet och har dessutom inget behov av att uppdragsgivaren står för telefon, dator, resor, milersättningar etc.

Toppen, då kan du bevisa att du är självständig från din tidigare arbetsgivare. Har du redan flera kunder så är det inte en fråga.

Jag tolkade din text som att din tidigare arbetsgivare skulle vara din enda kund (iaf vid starten) och då är det inte ok.

Vi får ofta frågor kring detta upplägg och avråder nästan alla bolag (arbetar som revisor så är mot bolagen vi bedömer risken) att hyra in tidigare anställda om inte de kan bevisa att de har andra kunder. Sen ber vi kunderna skriva ett tydligt kontrakt för att ännu mer bevisa konsultens självständighet.

Självklart kan konsulter arbeta länge mot ett bolag, men det är extra viktigt när en anställd går direkt från anställningen till att enbart fakturera samma arbetsgivare.

Har inte sett detta som ett problem.
Om föutsättningarna är dom rätta.

Det dubbla är att rekommendera

Det dubbla är minimum för att få företaget att gå runt. Vil man utöver årlig utdelning även ha lite buffert, kassa för framtiden så är nog 2,5-3 att rekommendera.

Hur ska man då som arbetsgivare motiveras att betala 200 tkr/mån för konsulten än om du har en anställd som med alla avgifter/kostnader+ lön får en anställd 130 tkr/mån.

Konsulten är temporär och kan göras av med mycket enklare.

I detta fall så är det OP som vill vara konsult, arbetsgivaren har inte bett om det så svårt(?) att driva upp priset. I det stora hela så är det arbetsgivaren som går vinnande ur detta.

1 gillning

Sant men som många konsulter inkl mig, är jag konsult i samma företag jag varit anställd.

Jag kan få 115 tkr/mån anställd men ca det dubbla i omsättning med mycket låga omkostnader.

Arbetar som företagsläkare inom den privata sektorn.

Inga risker att jag skulle bli av med mitt nuvarande avtal, men säker kan man inte vara.

1 gillning

Alla branscher är olika, men om du tror att en konsult sitter lika säkert som en anställd så har du gjort en tankevurpa.

Och är konsulten oersättlig och sitter lika säkert som en anställd, då kan de gott fakturera vad de vill.

Alla hade varit konsulter om det varit lika trygg anställningsform.